Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym. To nie retusz, włożoną pracę widać na każdym kroku – w nadwoziu, zwieszeniach, silniku. Navara ma najdłuższą w segmencie skrzynię ładunkową (1578 mm) i najdłuższą gwarancję – 5 lat albo 160 000 km.
Pick-up o nazwie Navara pojawił się u Nissana po raz pierwszy w 1986 r. Teraz witamy na polskim rynku czwartą już generację tego modelu, w niczym nie przypominającą protoplasty sprzed 30 lat. Mimo upływu lat nie zmienił się oczywiście układ nadwozia, z kabiną i skrzynią ładunkową, ale jest to przecież zasadnicza cecha każdej półciężarówki. Najbardziej interesujące są oczywiście zmiany, jakie zaszły względem poprzedniej generacji Navary, a te są zauważalne. I to nie tylko w bardziej dynamicznej stylizacji części przedniej czy wyglądzie wnętrza. Największy postęp widać w komforcie jazdy, zarówno na szosie jak i w terenie. Z pewnością nie jest to jeszcze poziom jaki prezentują auta rekreacyjne, ale podróżuje się dużo przyjemniej.
Przednie fotele są wygodniejsze, kabina lepiej wyciszona. Przekonstruowane zawieszenie tylne dużo spokojniej prowadzi samochód. Poprawiły się również własności jezdne, Navarę łatwiej teraz kontrolować, obecność sztywnego mostu na tylnej osi nie jest już tak dokuczliwa. Szkoda, że układ kierowniczy wciąż działa zbyt ospale, bo było by jeszcze lepiej.
Bardzo dobre wrażenie robi nowy silnik Navary. Skonstruowano go wspólnie z Renault, podnosząc moc przy zmniejszonej pojemności skokowej. Nie, to jeszcze nie „downsizing”, ale coś w rodzaju małego kroku w tym właśnie kierunku. Minimalizacja jednostek napędowych nie każdemu przypada do gustu, ale w przypadku Navary można odtrąbić sukces. Spokojna praca, niewielkie wibracje, niski poziom hałasu, bardzo dobra dynamika – oto najkrótsza recenzja tego, co zrobili inżynierowie Nissana i Renault.
Zobacz także: Gwiazdy futbolu zagrały charytatywnie na Old Trafford
Najwięcej emocji budzi oczywiście najmocniejsza wersja silnikowa, w której z pojemności 2.3 l „wyciśnięto” 190 KM. Najbardziej pomogły w tym dwie turbosprężarki. Z takim stadkiem koni mechanicznych Navara znakomicie radzi sobie na szosie. Żwawo rusza spod świateł, wyprzedza drogowych maruderów z dziecinną łatwością. Ale potencjał nowego 2.3 jeszcze lepiej poznaje się w terenie. Samochód bez trudu pokonuje bardzo strome podjazdy i nie kapituluje na błotnistych duktach, pokonywanych na co dzień jedynie przez ciągniki rolnicze. Duży prześwit pozwala pokonać kamieniste bezdroża i brody, bez ryzyka ugrzęźnięcia. Navara, choć bardziej komfortowa i znacznie lepiej wyposażona (multimedia współpracujące ze smartfonami, kamery 360 stopni, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele) wciąż jest znakomitym autem terenowym z dołączanym napędem tylnej osi. Napęd 4x4 można włączyć w dowolnej chwili specjalnym pokrętłem, byle nie na asfalcie, bo ten samochód wciąż nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
Nowa półciężarówka Nissana podlega już nowemu nazewnictwu marki, stąd symbol NP 300 przed słowem Navara. Warto przypomnieć, że przed laty NP 300 i Navara były dwoma odrębnymi modelami w gamie Nissana. Pierwszy określany był mianem typowego auta użytkowego, drugi luksusowym pick-upem o cechach eleganckiej terenówki. Teraz mamy „dwa w jednym”, i to jest chyba najlepsze podsumowanie charakteru nowej Navary – do pracy i rekreacji.
Wybrane dane techniczne Nissana NP 300 Navara i konkurentów:
Marka/model | Nissan NP 300 Navara 2.3 dCi Double Cab | Mitsubishi L200 2.5 D-ID Double Cab | Toyota HiLux 2.5 D-4D Double Cab |
Cena (zł) | b.d. | 100 990 | 98 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Pick-up/4d | Pick-up/4d | Pick-up/4d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 5120/1790/1810 | 5000/1750/1775 | 5260/1760/1850 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1550/1550 | 1505/1500 | 1510/1540 |
rozstaw osi (mm) | 3150 | 3000 | 3085 |
masa własna (kg) | 1827 | 1955 | 1840 |
ładowność (kg) | 1183 | 895 | 758 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 75 | 80 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
typ silnika | Turbodiesel, common-rail, 16V | Turbodiesel, common-rail, 8V | Turbodiesel, common-rail, 16V |
pojemność (cm3) | 2298 | 2477 | 2494 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 160/3750 | 136/4000 | 144/3400 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 403/1500-2500 | 314/2000 | 343/1600-2800 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | b.d. | 14,6 | 12,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 172 | 167 | 170 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 7,6 | 8,6 | 7,3 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 201 | 228 | 194 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?