Na pierwszy rzut oka te dwa modele znajdują się na dwóch różnych biegunach segmentu aut rekreacyjnych. Kontrowersyjny z wyglądu Nissan budzi skrajne emocje, od zachwytu po niesmak, rodząc przy okazji podejrzenie, że funkcjonalność nieco w nim kuleje. W Suzuki z emocjami nie jest najlepiej, za to kształt nadwozia pozwala sądzić, że od strony praktycznej prezentuje się nieźle. W obu przypadkach producenci zapewniają jednak, że mamy do czynienia z „crossoverem”. A zatem Juke i S-Cross są bezpośrednimi rywalami mimo stylizacyjnej odmienności.
Zupełnie inne podejście do tematu „crossovera” widać nie tylko w estetyce nadwozi. Widać je również w rozplanowaniu wnętrz. Przedział pasażerski Nissana jest nieco przyciasny, zwłaszcza za przednimi fotelami, a bagażnik mniejszy niż w niektórych autach miejskich. Dłuższy o 17 cm Suzuki, z rozstawem osi większym o 7 cm, ma wystarczająco przestronne wnętrze i kufer większy, niż w przeciętnych kompaktach. Wygodą jazdy S-Cross zdecydowanie przewyższa Juke’a, zapewnia więcej wolnego miejsca i ma bardziej komfortowo zestrojone zawieszenia. Mimo to Suzuki prowadzi się równie stabilnie jak Nissan, którego podwozie jest nieco „sztywniejsze”. Nie na tyle jednak, by odbierać przyjemność z jazdy. Układ kierowniczy Juke’a ma bardziej sportową charakterystykę i sprawniej reaguje na polecenia kierowcy.
W poszukiwaniu różnic trzeba też sięgnąć do seryjnego wyposażenia. Kompletacje są zupełnie inne w Nissanie i Suzuki, choć takie elementy jak ABS, ESP, elektrycznie regulowane lusterka, elektryczne sterowniki szyb w drzwiach przednich i tylnych, tempomat oraz centralny zamek znajdziemy w obu autach. W Nissanie montowana jest automatyczna klimatyzacja, w Suzuki tylko manualna. Nissan ma też inteligentny kluczyk i system monitorowania ciśnienia w ogumieniu, czego nie znajdziemy w Suzuki. Z kolei porównanie liczby poduszek powietrznych wypada na korzyść S-Cross’a. Ma ich 6 (czołowe, boczne i kurtynowe), Juke zaś tylko 4 (brakuje bocznych). I chociaż oba auta otrzymały w testach zderzeniowych Euro NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek, to ogólny poziom bezpieczeństwa w Suzuki (81 %) jest wyższy niż w Nissanie (71 %).
Jeśli jesteśmy przy bezpieczeństwie to warto wspomnieć, że w S-Cross łatwiej dostępna jest wersja z napędem 4x4 (All Grip). Podstawowy SX-4 ze 120-konnym silnikiem benzynowym 1.6 i napędem przedniej osi kosztuje 72 900 zł, a za odmianę z napędem obu osi, z tym samym czterocylindrowcem pod maską, trzeba zapłacić 85 900 zł. Najtańszy Juke ma pod maską silnik 1.6 o mocy zaledwie 94 KM i napęd przedniej osi, dlatego kosztuje tylko 61 200 zł. Za wersję 4x4 trzeba wyłożyć aż 93 550 zł, ale ma ona 190-konny silnik 1.6 i automatyczną przekładnię bezstopniową X-Tronic. Dodatkowa funkcjonalność w postaci napędu dwóch osi może być rozważana zarówno w przypadku Juke’a jak i S-Cross’a wyłącznie w kategorii bezpieczeństwa na utwardzonych, ale śliskich nawierzchniach. Jazda typowo terenowa nie wchodzi w rachubę, głównie ze względu na zbyt małe prześwity (17-18 cm)
Jeśli Juke i S-Cross są w czymś do siebie podobne, to z pewnością w osiągach i zużyciu paliwa. Sprint do „setki”, prędkość maksymalna i spalanie wyglądają niemal identycznie. Jest to o tyle ciekawe, że silniki obu aut to konstrukcje z zupełnie innych technologicznie światów. Nissan mimo małej pojemności skokowej i mniejszej mocy maksymalnej nie tylko nie odstaje od rywala, ale nawet nieco go przewyższa w przyśpieszeniu od 0 do 100 km/h. Czterocylindrowy 1.2 DIG-T jest też bardziej elastyczny, maksymalny moment obrotowy uzyskuje już przy 2000 obr/min. To duża zaleta podczas normalnej, codziennej jazdy. Wszystko to zawdzięcza turbosprężarce, która co prawda mocno komplikuje konstrukcję, ale dodaje prawdziwego wigoru. Suzuki ma klasyczny silnik wolnossący, bez doładowania, który trzeba wprowadzać na wyższe obroty by sprawnie przyśpieszać. Skutkuje to większym hałasem w przedziale pasażerskim. Przy tej jednostce napędowej lepiej sprawdziła by się sześciostopniowa skrzynia przekładniowa (tak jak w Nissanie), ale w S-Cross’ie jest tylko 5 biegów. W sumie codzienna jazda nie sprawia problemów, 120-konny 1.6 daje sobie radę z wyjątkowo lekkim S-Cross’em. Szkoda tylko, że Suzuki nie ma w swojej ofercie żadnego innego benzynowca.
Juke’a i S-Cross’a dzieli jak widać nie tylko wygląd nadwozia. Auta mają różne charaktery, co widać w aranżacji wnętrza, wyposażeniu i konstrukcji silników. Ale są też podobieństwa, które zbliżają oba modele. Żaden z nich nie góruje jednoznacznie nad rywalem, jeśli Nissan jest w czymś lepszy to Suzuki pokazuje mu swą wyższość w czymś innym. To dwa nowoczesne, dobrze wykończone i poprawne od strony technicznej samochody, które kuszą klientów na zupełnie inne sposoby.
Wybrane dane techniczne
| Nissan Juke 1.2 DIG-T Acenta | Suzuki SX-4 S-Cross 1.6 VVT Comfort |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna, turbo | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1586 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 115/4500 | 120/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 190/2000 | 156/4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 178 | 180 |
Pojemność bagażnika (l) | 251/1189 | 430/1269 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 46 | 50 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,6 | 5,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 413,5/176,5/156,5 | 430/176,5/157,5 |
Rozstaw osi (cm) | 253 | 260 |
Masa własna (kg) | 1236 | 1175 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/10 | 3/12 |
Cena (zł) | od 71 500 | od 72 900 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Nissan Juke 1.2 DIG-T Acenta | Suzuki SX-4 S-Cross 1.6 VVT Comfort |
Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/O | S/- |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
Nasza ocena
| Nissan Juke 1.2 DIG-T Acenta | Suzuki SX-4 S-Cross 1.6 VVT Comfort |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | + | + |
Cena | + | + |
Wynik końcowy | +++++++(7) | +++++++(7) |
Podsumowanie
Wynik remisowy dla dwóch tak różnych z wyglądu aut może zaskakiwać. Ale liczy się przecież nie tylko estetyka nadwozia. Równie ważne są walory użytkowe, a tymi Juke i S-Cross licytują się jak wytrawni pokerzyści. Nieco niższa cena wydaje się faworyzować Juke’a, ale nie można zapominać, że jest to samochód sporo mniejszy. Suzuki jest droższy, ale większy i zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Wybór między Nissanem Juke i Suzuki S-Cross jest zatem kwestią preferencji i potrzeb nabywcy.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?