Nissan Almera II (2000-2006)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową.
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową.
Na początku 2000 roku Almera I została zastąpiona przez Almerę II, której produkcję przeniesiono do angielskiej fabryki Nissana.

Almera sprzedawana była w 45 krajach, a na rynek trafiła w liczbie 600 tys. sztuk.

 

Almera dostępna jest w trzech wersjach nadwozia. Jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz klasyczny sedan. Dla rodzin zdecydowanie lepsza jest wersja 4D, ze względu na większą ilość miejsca we wnętrzu oraz znacznie większy bagażnik. Odmiana 3 i 5D różni się tylko liczbą drzwi.

Fot. Grzegorz Burda: W 2002 roku Almera poddana została niewielkiemu liftingowi. Zmieniły się światła, zderzaki i atrapa chłodnicy.
Fot. Grzegorz Burda: W 2002 roku Almera poddana została niewielkiemu liftingowi. Zmieniły się światła, zderzaki i atrapa chłodnicy.

Na bazie Almery powstał także minivan Almera Tino, ale jest to zupełnie inny samochód.

Almera nie zachwyca przestronnością wnętrza. Z przodu jest go jeszcze pod dostatkiem, natomiast z tyłu jest mało miejsca na nogi. Również opadająca linia dachu sprawia, że także nad głową nie ma go zbyt dużo. Trochę lepiej pod tym względem jest w sedanie, w którym inaczej poprowadzono linię dachu.

Bagażnik ma pojemność 355 l, a w sedanie można załadować o 105 l więcej. Każda wersja ma asymetrycznie dzieloną tylną kanapę.

Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową.
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową.

Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego plastiku, ale wygląda jakby zrobiono ją ze znacznie lepszego materiału. Okrągłe zegary są czytelne, a obsługa dźwigienek i innych urządzeń nie sprawia żadnego kłopotu. Kierownica regulowana jest tylko w jednej płaszczyźnie. Fotele są wygodne z podparciem części lędźwiowej.

W 2002 roku Almera poddana została niewielkiej modernizacji. Nadwozie praktycznie się nie zmieniło, ale dzięki innym światłom, atrapie chłodnicy i zderzakom auto zyskało na  wyglądzie.

Większość tych modeli Nissana jest dość dobrze wyposażona. Bez problemów można znaleźć auto z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i czterema poduszkami powietrznymi. Natomiast w żadnej wersji nie był oferowany ESP.

Fot. Grzegorz Burda: Almerę najlepiej wybrać z silnikiem benzynowym. Diesle za bardzo hałasują.
Fot. Grzegorz Burda: Almerę najlepiej wybrać z silnikiem benzynowym. Diesle za bardzo hałasują.

 

Silniki

 

Wybór jednostek napędowych nie jest duży. W ofercie znalazły się dwa silniki benzynowe 1,5 l/ 98 KM i 1,8 l/ 116 KM oraz silnik wysokoprężny. Na początku produkcji był to 2.2 Di/ 110 KM, czyli stara konstrukcja z pompą wtryskową sterowaną elektronicznie i zwykłymi wtryskiwaczami. Silnik ten niezbyt dobrze pasował do Almery. Zbyt ciężki, wytwarzał duże wibracje i był bardzo głośny. Po modernizacji został zastąpiony przez jednostkę Renault 1.5 dCi/ 82 KM z układem zasilania common rail. Kultura pracy tego silnika jest wysoka, ale osiągi niezbyt zadowalające. Również

Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma pojemność 355 litrów w hatchbacku i 460 w sedanie.
Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma pojemność 355 litrów w hatchbacku i 460 w sedanie.

poziom hałasu jest znacznie wyższy niż można się tego spodziewać.

Almera posiada napęd na przednie koła, który przenoszony jest przez mechaniczną 5-biegową skrzynię. Przekładnię automatyczną można było zamówić jedynie do wersji z silnikiem 1,8 l.

 

Zawieszenie

 

Zawieszenie przednie jest typowe dla kompaktów, czyli McPherson. Natomiast z tyłu zastosowano nietypową konstrukcję. Jest to zmodyfikowana belka skrętna z mocno przekonstruowanym drążkiem Panharda. Rozwiązanie proste, trwałe i zapewniające dobre prowadzenie samochodu.

 

Eksploatacja

 

Almera nie sprawia kłopotów w eksploatacji. Silniki odznaczają się dużą trwałością, nie ma problemu z wyciekami oleju. Jedynie niektóre silniki 1,8 l wykazywały nadmierny apetyt na olej.

Silniki Nissana mają rozrząd napędzany łańcuchem, który nie sprawia żadnych problemów.

Fot. Grzegorz Burda: Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego plastiku, ale jakość jest na dobrym poziomie.
Fot. Grzegorz Burda: Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego plastiku, ale jakość jest na dobrym poziomie.

Jedynie w jednostce 1.5 dCi należy pamiętać o wymianie paska rozrządu. Silnik ten, podobnie jak wszystkie nowoczesne diesle jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa, więc trzeba tankować na sprawdzonych stacjach. Koszt naprawy układu wtryskowego jest bardzo duży.

W układzie hamulcowym często trzeba czyścić zaciski, gdyż klocki się „zapiekają” w prowadnicach, zwłaszcza z tyłu.

Hamulce tarczowe z tyłu mają zamontowane wszystkie Almery z ABS-em.

Zawieszenie jest nadzwyczaj trwałe, nawet na naszych dziurawych drogach i nie wymaga częstych interwencji. Układ elektryczny również nie sprawia problemów, jedynie mogą wystąpić problemy z poduszkami bocznymi. Za usterki tego układu odpowiedzialne są styki wiązek biegnących pod siedzeniami.

W samochodach po liftingu zdarzały się wadliwe reflektory, wypalały się mocowania żarówek świateł mijania. Ale problem ten nie powinien się już pojawiać, gdyż przeprowadzona została akcja serwisowa.

Niestety, w Almerze II pojawiają się ogniska korozji na tylnej klapie oraz dolnych częściach drzwi. Korozja może również pojawić się w okolicach uszczelek szyb. Natomiast podwozie jest dobrze zabezpieczone. 

 

Wady

- Korozja elementów nadwozia

- Głośne silniki diesla

- Mały wybór silników

 

Zalety

- Mała usterkowość

- Niskie koszty eksploatacji

- Trwałe i niezawodne silniki

- Dobre zawieszenie

 

Ważniejsze daty

2000 - premiera Almery II

2002 - face lifting, nowy silnik 1.5 dCi

2006 - zakończenie produkcji

 

Przykładowe ceny części zamiennych

Filtr powietrza

35 zł (Bosch)

Filtr pyłkowy

63 zł (Bosch)

Klocki hamulcowe (kpl.)

160 zł (Textar)

Tarcza hamulcowa (szt.)

240 zł (ATE)

Końcówka drążka kierowniczego

65 zł (Kager)

 

Podstawowe dane techniczne

Silnik

1.5 16V

1.8 16V

2.2 Di

1.5 dCi

Pojemność skokowa (cm3)

1497

1769

2184

1461

Moc (KM/obr.)

90/6000

116/5600

110/4000

82/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

136/4000

163/4000

238/2000

185/1750

Przyspieszenie

0-100 km/h

13,1

10,8

11,4

14,5

Prędkość max (km/h)

177

186

187

168

Zużycie paliwa (średnie)

6,6

7,5

5,9

4,9

 

Wymiary

Długość [mm]

4197(3d i 5d), 4436 (4d)

Szerokość [mm]

1706

Wysokość [mm]

1448

Rozstaw osi [mm]

2535

Bagażnik [l]

 355 (3d i 5d), 460 (4d)

Pojemność zbiornika paliwa [l]

60

masa własna [kg]

1190-1305

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)* (wersja 5D)  

Wersja

Rok produkcji

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

1.5 16V

20,3

22,9

25,5

31,3

33,6

37,2

42,7

1.8 16V

21,7

23,7

25,9

31,8

36,6

40,4

46,5

2.2 Di

23,6

25,6

28,1

-

-

-

-

1.5 dCi

-

-

-

34,4

36,6

40,6

46,6

*ceny wg Eurotax

 

 

 

 

 

 

              

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty