Mitsubishi Outlander kontra Subaru Forster

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Outlander nie spisze się w terenie, jego żywiołem jest raczej autostrada i kręte górskie drogi
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Outlander nie spisze się w terenie, jego żywiołem jest raczej autostrada i kręte górskie drogi
Choć większość SUV-ów nie budzi już dziś wielkich emocji, są na rynku modele dające kierowcy bardzo wiele przyjemności z jazdy.

Choć większość SUV-ów nie budzi już dziś wielkich emocji, są na rynku modele dające kierowcy bardzo wiele przyjemności z jazdy.

 

W ocenie pseudoterenówek zazwyczaj liczy się przestronność i komfort podróżowania. Warto także się jednak przyjrzeć zdolności pokonywania przeszkód. W końcu napęd 4x4 do czegoś

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Outlander nie spisze się w terenie, jego żywiołem jest raczej autostrada i kręte górskie drogi
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Outlander nie spisze się w terenie, jego żywiołem jest raczej autostrada i kręte górskie drogi

zobowiązuje. Tymczasem w naszej konfrontacji najważniejsza okazuje się prędkość i zachowanie aut na zakrętach. Obok siebie stają bowiem dwa ponad 200-konne SUV-y, które zbudowano na podzespołach aut sportowych.

 

Cechy szczególne

 

Subaru to jedna z najstarszych motoryzacyjnych marek rodem z kraju kwitnącej wiśni. Tradycją firmy jest nie tylko napęd 4x4 montowany we wszystkich modelach, ale również

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Subaru zaskakuje komfortem i ...wysoką ceną
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Subaru zaskakuje komfortem i ...wysoką ceną

silniki typu bokser. Kolejnym wyróżnikiem marki jest wieloletnie doświadczenie w rajdach samochodowych. To dzięki nim udało się osiągnąć wysoką jakości i niezawodność.

Jednym z najpopularniejszych modeli Subaru na naszym rynku jest Forester. Jako jeden z niewielu aut o podwyższonym nadwoziu oferuje znakomite właściwości jezdne na asfaltowej drodze.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Ciekawe nadwozie wyróżnia Outlandera spośród innych aut tej klasy
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Ciekawe nadwozie wyróżnia Outlandera spośród innych aut tej klasy

Mitsubishi to drugi przykład jak doświadczenia w sporcie mogą zaprocentować przy produkcji aut seryjnych. Outlander łączy w sobie nowoczesną technikę sportowego Lancera EVO z uniwersalnością Pajero, skądinąd gwiazdą rajdów terenowych. Zaletą Outlandera jest także stylistyka nadwozia, która go wyróżnia na tle konkurencji.

Choć na pozór to duże auta - nie imponują pojemnością bagażników. W obu przypadkach to zaledwie 400 l. 

 


Fot. Bartłomiej Bałdyga: Sylwetka Forestera nie porywa dynamiką, ale spodoba się osobom o konserwatywnych gustach
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Sylwetka Forestera nie porywa dynamiką, ale spodoba się osobom o konserwatywnych gustach


Silniki

 

Zarówno Outlandera jak i Forestera napędzają czterocylindrowe silniki wspomagane turbinami. W Subaru zastosowano tradycyjne dla marki rozwiązanie, czyli przeciwbieżny układ cylindrów typu bokser. Największą jego zaletą jest wysoka kultura pracy i charakterystyczny basowy dźwięk. Nie bez znaczenia jest także niskie położenie jednostki napędowej. Dzięki temu środek ciężkości samochodu znajduje się bardzo nisko, co wpływa pozytywnie na właściwości jezdne.

Za wadę można uznać dość wysokie zużycie paliwa. Średni wynik testu poza miastem to 13,5 l/ 100 km, mimo że prezentowane w tabeli dane producenta są bardziej obiecujące. Jednak  biorąc

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W tym modelu nie liczy się przestrzeń ładunkowa, najważniejsza jest moc i przyjemność z jazdy
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W tym modelu nie liczy się przestrzeń ładunkowa, najważniejsza jest moc i przyjemność z jazdy

pod uwagę dużą pojemność i  moc silnika, oraz zawrotne tempo przyspieszenia, można się było tego spodziewać.

W Mitsubishi zamontowano 2-litrową jednostkę pochodzącą z Lancera. Zmiana oprogramowania sterującego komputerem pozwoliła zmniejszyć moc do 202 KM. Trzeba jednak pamiętać, że Outlander jest dużo wyższy od swego sportowego brata i nadmiar mocy mógłby się okazać niebezpieczny. Średnie, faktyczne zużycie paliwa na trasie to niespełna 12 l/ 100km.

 

Wrażenia jazdy

 

Jazda Foresterem była dla nas sporym zaskoczeniem. Spodziewaliśmy się przede wszystkim mocnych wrażeń dostarczanych przez 230-konny silnik. Tymczasem oprócz dynamicznej jazdy

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Trójramienna kierownica z logo firmy bardzo dobrze układa się w dłoniach
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Trójramienna kierownica z logo firmy bardzo dobrze układa się w dłoniach

urzekł nas także komfort i wyciszenie pojazdu. Miękkie fotele i bardzo dobre materiały otaczające kierowcę i pasażerów pasują raczej do limuzyny, a nie szybkiej terenówki. Ponadto Subaru jest bardzo dobrze wyposażone. Testowana wersja XT posiada radio z CD i zmieniarkę na sześć płyt, tempomat, reflektory ksenonowe i 17 calowe obręcze kół.

Mitsubishi nie jest tak bogato wyposażony, co więcej, nie ma zbyt wielu opcji.

Wszystko rekompensuje zachowanie się auta na drodze. Po wciśnięciu pedału gazu Mitsubishi błyskawicznie przyspiesza, prezentując porównywalne osiągi z nieco mocniejszym

Fot. Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga

Subaru. Brak systemu kontroli trakcji nie powinien zaskakiwać. Sztywny układ zawieszenia i stały napęd na cztery koła, doskonale sobie radzą bez elektronicznych dodatków. Po wjeździe na leśna drogę oba samochody prowadzą się bardzo pewnie i stabilnie. Napęd 4x4 przydaje się zwłaszcza podczas podjazdów w podmokłym terenie. Szosowe opony i zbyt niskie zawieszenie nie pozwalają jednak na pokonanie błotnych kolein, więc dalszą podróż lepiej kontynuować asfaltową drogą.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wysoki próg bagażnika nie ułatwia załadunku, na szczęście w przypadku tego auta nie jest to istotny parametr
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wysoki próg bagażnika nie ułatwia załadunku, na szczęście w przypadku tego auta nie jest to istotny parametr

 

Podsumowanie

 

Oba auta potrafią dać maksimum przyjemności z jazdy. Ich właściwości przewyższają niejeden samochód klasy średniej. Subaru jest nie tylko szybkie, ale i komfortowe. Na korzyść Mitsubishi przemawia niższa cena, choć okupiona nieco gorszą jakością i uboższym wyposażeniem.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mitsubishi Outlander

Subaru Forester

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

Remis

 

Poziom hałasu

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Mitsubishi Outlander

Subaru Forester

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1997

2457

Moc maksymalna (KM/obr/min)

202

230

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,7

7,6

Prędkość maksymalna (km/h)

220

216

Pojemność bagażnika (l)

402/1049

387/1592

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

7,6/14,1

8,4/14,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

454,5/178/162

448,5/173,5/158,5

Rozstaw osi (cm)

262,5

252,5

Cena (zł)

117 490

129 880

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Mitsubishi Outlander

Subaru Forester

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS

+

+

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

+

+

Centralny zamek

+

+

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

+/-

+/+

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

+

+

Klimatyzacja dwustrefowa

+

+

Radioodtwarzacz z CD

Promocja

+

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty