Mercedes. Nowa Klasa E. Na początek limuzyna i kombi

Wojciech Frelichowski
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Mercedes ogłosił oficjalnie wprowadzenie na rynek nowej Klasy E. Auto wykorzystuje najnowsze zdobycze techniki motoryzacyjnej.

Mercedes Klasy E to jedna z najdłużej produkowanych serii modelowych niemieckiego koncernu. Na rynku jest już od 1946 r. i do tej pory sprzedano ponad 14 milionów egzemplarzy Limuzyn i Kombi. Klasa E jest najlepiej sprzedającą się serią modelową w historii Mercedes-Benz.

Mercedes E. Bardziej dynamiczny design

Rolę podstawowego wariantu przejmuje sportowo stylizowana linia Avantgarde. W rezultacie bazowa odmiana Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Odświeżenie stylizacji nadwozia koncentruje się przede wszystkim na nowym przednim pasie z dodatkowymi chromowanymi akcentami. Grill linii Avantgarde został przeprojektowany i ma teraz dwie chromowane żaluzje oraz czarne, pionowe poprzeczki ze lśniącym wykończeniem.

Linia Exclusive wyróżnia się specjalną osłoną chłodnicy, gwiazdą na pokrywie silnika oraz dużymi chromowanymi elementami w przednim zderzaku.

Klasa E jest teraz standardowo wyposażona w całkowicie LED-owe reflektory. Jako opcja dostępne są reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE. 

Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler

Projektanci zaktualizowali również tylny pas Limuzyny uwagę zwracają nowy zderzak, dzielone tylne lampy i nowa pokrywa bagażnika. Kombi otrzymało zmienione wkłady tylnych lamp.

Odmiana All-Terrain wizualnie bardziej upodobniła się do modeli z rodziny SUV-ów. Charakterystyczne dla niej elementy, takie jak osłona chłodnicy i stylizowana osłona podwozia, mają obecnie błyszczące chromowane wykończenie, a nie jak dotąd w kolorze srebrnym.

Gama odcieni nadwozia Klasy E wzbogaciła się o trzy nowe lakiery: srebrny high-tech, szary grafit i srebrny mojave. Także paleta wzorów felg została wzbogacona i obejmuje teraz aerodynamiczne obręcze, które przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Mercedes E. Jeszcze większy komfort w kabinie

Wnętrze zyskało nowe odcienie i materiały wykończeniowe, a wśród nich nowe kombinacje kolorów (szary magma/szary neva Avantgarde, czarny/brąz orzechowy Exclusive oraz szary magma grey/beż macchiato Exclusive) oraz elementy ozdobne z porowatego, srebrzonego drewna jesionowego, drewna orzechowego, szczotkowanego aluminium lub aluminium z karbonowym ziarnem.

Fotele łączą wygodę na dalekich trasach z awangardowym designem. Szczególnie komfortowa jest adaptacyjna regulacja siedzenia kierowcy: gdy jego wzrost zostanie wprowadzony na wyświetlaczu systemu operacyjnego lub przez Mercedes me, fotel automatycznie przyjmie dopasowaną zazwyczaj pozycję. Kierowcy pozostaje już tylko ją wyregulować.

Dostępne są liczne kombinacje materiałów, od tkaniny przez skórę ARTICO i wyprawianą aż po skórę nappa z diamentowymi przeszyciami.

Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler

Ponadto auto wyposażono w zupełnie nową kierownicę, dostępną w trzech wersjach: obszyta skórą, w kombinacji drewno-skóra oraz w wersji supersportowej. Powierzchnie kontrolne mają czarne, lśniące wykończenie, a elementy ozdobne i obramowanie są srebrne.

Nowa Klasa E otrzymuje najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Standardowa specyfikacja obejmuje dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy, które dla uzyskania efektu panoramicznego zostały umieszczone obok siebie. Opcjonalnie dostępne są dwa wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala każdy.

W zależności od nastroju lub dopasowania do konkretnego wnętrza użytkownik ma do wyboru cztery różne style wyświetlania informacji:

  • elegancki, wizualnie lekki Modern Classic
  • nowoczesny Sport z czarno-żółtymi kontrastami
  • cyfrowy Progressive w oszczędnej formie
  • zredukowany do minimum Discreet

Zestaw wskaźników i wyświetlacz systemu operacyjnego obsługuje się poprzez przesuwanie palcami po panelach dotykowych Touch Control. Zasada działania paneli Touch Control zmienia się z optycznej na pojemnościową. Rezultat: system mechaniczny przestał być już potrzebny, a powierzchnie dotykowe są mniej podatne na "łapanie" odcisków palców.

Nawigacja korzysta z funkcji rozszerzonej rzeczywistości: obraz wideo otoczenia zostaje tu wzbogacony o przydatne informacje, takie jak strzałki czy numery domów. System wspomaga również kierowcę na światłach: jeśli Klasa E jest pierwszym pojazdem czekającym na zmianę sygnalizacji, na ekranie pojawia się bieżące wskazanie sygnalizatora. To rozwiązanie przydaje się zwłaszcza przy niekorzystnej widoczności elementów infrastruktury.

Kolejną nową funkcją w Klasie E jest kinetyka foteli ENERGIZING, która wspomaga korzystne zmiany pozycji siedzącej podczas podróży za pomocą drobnych ruchów poduszki siedziska i oparcia.

Kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne systemy auta z zakresu komfortu i wykorzystuje oprawę muzyczną i oświetleniową oraz szereg trybów masażu celem realizacji szerokiej gamy programów dobrego samopoczucia.

W hybrydach plug-in dostępny jest program PowerNap, przydatny na przykład podczas przerwy w podróży lub w trakcie ładowania. Program ma trzy fazy zasypianie, sen i budzenie.

Mercedes E. Większe wsparcie dla kierowcy

Nowa Klasa E otrzymała najnowszą generację systemów wspomagających. Rozpoznawanie zdjęcia dłoni z kierownicy działa teraz w oparciu o czujniki pojemnościowe. Zwiększa to łatwość obsługi podczas jazdy w trybie częściowo zautomatyzowanym. Wystarczy, by kierowca trzymał ręce na kierownicy, aby systemy wspomagające wiedziały, że to on nadal sprawuje kontrolę nad Klasą E. Wcześniej potrzebne były do tego niewielkie ruchy wieńcem. Jeśli system wykryje, że kierowca przez pewien czas nie trzyma dłoni na kierownicy, uruchomi szereg ostrzeżeń, a ostatecznie w przypadku braku reakcji aktywuje Asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist).

W standardowym wyposażeniu jest aktywny asystent hamowania (Active Brake Assist)i. Podczas jazdy z typowo miejskimi prędkościami system ten może hamować też w przypadku wykrycia nieruchomych pojazdów oraz przechodzących pieszych, a nawet - w zależności od sytuacji - zapobiegać kolizjom. W przypadku pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy jest to teraz możliwe także przy skręcaniu i przecinaniu przeciwległego pasa. 

Niektóre funkcje z rodziny Intelligent Drive można opcjonalnie dodać do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy. Ich lista obejmuje aktywnego asystenta ograniczeń prędkości (Active Speed Limit Assist), który na bazie informacji z map i odczytów asystenta znaków drogowych (Traffic Sign Assist) odpowiada na zmieniające się ograniczenia prędkości, uwzględniając zakręty, ronda, punkty poboru opłat, skrzyżowania typu "T" oraz zjazdy z dróg szybkiego ruchu. 

Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler

Gdy kierowca uruchomi aktywnego asystenta odległości DISTRONIC (Active Distance Assist DISTRONIC) z regulacją prędkości na podstawie trasy, Klasa E może teraz reagować nawet na informacje o korkach pochodzące z systemu LiveTraffic. Po wykryciu korka na wszelki wypadek szybkość jazdy zostaje ograniczona do około 100 km/h, chyba że kierowca celowo zdecyduje inaczej.

Podczas jazdy w korku na autostradzie Aktywny asystent Stop-and-Go (Active Stop-and-Go Assist) potrafi w dużej mierze przejąć zadania związane z utrzymaniem pasa ruchu oraz bezpiecznej odległości przy jeździe z prędkościami do około 60 km/h. W ciągu 1 min od zatrzymania silnik pojazdu automatycznie uruchomi się ponownie.

Na drogach wielopasmowych Aktywny asystent kierowania (Active Steering Assist) może wspierać kierowcę za pomocą funkcji korytarza awaryjnego, która sprawia, że Klasa E zjeżdża do krawędzi pasa. Na trasach szybkiego ruchu, przy prędkościach mniejszych niż 60 km/h, system stosuje się do wykrytych oznaczeń pasów ustalając pozycję samochodu na bazie lokalizacji sąsiednich pojazdów. Jeśli te nie zostaną wykryte, Klasa E śledzi ruch pojazdu z przodu.

Aktywny asystent martwego pola (Active Blind Spot Assist) z funkcją ostrzegania przy wysiadaniu zapewnia lepszą ochronę podczas wysiadania z auta. Jest w stanie reagować na pojazdy znajdujące się w martwym polu,a także w obszarze krytycznym, posiłkując się aktywną interwencją hamulców. Gdy samochód się zatrzymuje, system potrafi teraz ostrzegać podróżujących przed zagrożeniem przy wysiadaniu za pomocą wizualnego sygnału w lusterku bocznym, gdy obok, w obszarze krytycznym, przejeżdża inny pojazd, nawet rower. Jeśli w takiej chwili kierowca spróbuje użyć klamki rozlegnie się dodatkowe ostrzeżenie akustyczne, a oświetlenie drzwi zacznie migać na czerwono. System wykrywa przejeżdżających użytkowników drogi poruszających się z prędkością przekraczającą 7 km/h. Funkcja ta jest dostępna również wtedy, gdy pojazd stoi oraz do 3 minut po wyłączeniu zapłonu.

Aktywny asystent parkowania (Active Parking Assist) z PARKTRONIC i kamerą 360 pozwala na automatyczne zajmowanie i opuszczanie miejsc parkingowych. System ułatwia wyszukiwanie oraz wybór miejsca parkingowego, a także wjazd i wyjazd (jeśli pojazd został automatycznie zaparkowany) z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych lub garaży.

Nowa Klasa E po raz pierwszy jest w stanie rozpoznać i korzystać także z tych miejsc parkingowych, które są np. oznaczone tylko jako obszary na większych obiektach. Kamera 360 przekazuje na wyświetlacz systemu operacyjnego jeszcze bardziej realistyczny obraz niż dotąd, w tym rozszerzony widok z boku. Przy wyjeżdżaniu miejsca parkingowego system może ostrzegać o ruchu ulicznym za pojazdem i w razie konieczności uruchomić hamulce.

Mercedes E. Elektryfikacja układu napędowego

Gama hybryd plug-in obejmuje 7 wariantów (benzynowe i wysokoprężne, Limuzyna i Kombi, napęd na tylne i wszystkie koła). Gama silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy od 156 do 367 KM, a paleta motorów wysokoprężnych od 160 do 330 KM.

Gamę silników uzupełnia 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem drugiej generacji (ISG), generującym do 20 KM dodatkowej mocy i 180 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Samochody z tą jednostką będą miały 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Zużycie paliwa ograniczają funkcja odzyskiwania energii oraz możliwość "żeglowania" przy wyłączonym silniku.

Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler
Bazowa odmiana nowego Mercedesa Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Fot. Daimler

Również 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy (M 256), po raz pierwszy dostępny w Klasie E został wyposażony w ISG. Gamę jednostek uzupełnia 6-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 656), który podobnie jak jego 4-cylindrowa odmiana OM 654 korzysta z rozbudowanego układu kontroli emisji spalin. Także przekładnia 9G-TRONIC przeszła szereg udoskonaleń w celu dostosowania jej do ISG drugiej generacji. W pierwszym etapie jest ona stosowana w połączeniu z jednostką 4-cylindrową. Silnik elektryczny, energoelektronika i chłodnica przekładni zostały teraz przeniesione do lub na skrzynię. W ten sposób wyeliminowano niezbędne wcześniej okablowanie, co zapewnia korzyści w postaci ograniczenia przestrzeni montażowej i masy przekładni. Ułatwia to również łączenie jej z różnymi silnikami spalinowymi.

Ponadto zwiększono efektywność skrzyni, m.in. poprzez zoptymalizowane współdziałanie z dodatkową, elektryczną pompą oleju, co zmniejsza wydatek mechanicznej pompy o 30%. Wykorzystano nową generację w pełni zintegrowanego sterowania przekładnią z wielordzeniowym procesorem oraz nową technologię produkcji i łączenia elementów. Równolegle do zwiększonej mocy obliczeniowej drastycznie zmniejszono liczbę elektrycznych interfejsów, a waga instrumentów do sterowania skrzynią spadła o 30%

Klasa E Limuzyna i Kombi to pierwsi przedstawiciele dogłębnie zaktualizowanej serii modelowej. Oba warianty pojawią się u europejskich dealerów latem 2020 r. Wkrótce dołączy do nich Limuzyna z powiększonym rozstawem osi (w Chinach), a także Coupé i Cabriolet.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty