Mercedes GLA. Kompaktowy SUV w nowym wydaniu

Wojciech Frelichowski
Mercedes GLA ma wyraziste ogólne proporcje z krótkimi nawisami karoserii. Przedni pas płynnie łączy się tu ze słupkiem A i wizualnie zwartą kabiną pasażerską. Fot. Daimler
Mercedes GLA ma wyraziste ogólne proporcje z krótkimi nawisami karoserii. Przedni pas płynnie łączy się tu ze słupkiem A i wizualnie zwartą kabiną pasażerską. Fot. Daimler
Mercedes zapowiada nowy model SUV-a GLA. Auto uzupełnia obecną generację kompaktowych samochodów Mercedes-Benz jako ósmy taki model w ofercie.

Pierwsza generacja GLA trafiła do ponad miliona klientów. Nowego GLA wyróżnia bardziej wyrazisty charakter. Z wysokością 1611 mm (1616 mm z relingami dachowymi) przewyższa poprzednika o ponad 10 cm. Tym samym w kabinie jest większa ilość miejsca nad głowami podróżujących z przodu. Znacznie wzrosła także przestrzeń na nogi z tyłu – i to pomimo faktu, że nowy GLA jest o 1,5 cm krótszy od poprzednika.

Rozstaw kół względem poprzednika wzrósł o ponad 4 cm – do 1605 i 1606 mm (odpowiednio, przód i tył). Większe nadkola i większa średnica kół (obręcze od 17 do 20 cali) przekładają się na większy prześwit(143 mm, + 9 mm).
Cechy typowe dla aut terenowych obejmują pionowy przedni pas, krótkie nawisy karoserii oraz osłony ochronne dookoła nadwozia pojazdu.

Mercedes GLA. Nowoczesne systemy i technologie

Nowego Mercedesa GLA wyposażono w szereg nowoczesnych technologii. Np. standardowo montowany jest system aktywnego wspomagania hamowania Active Brake Assist. Jak informuje producent, GLA jest w stanie zareagować, gdy nie zrobi tego kierowca. Aktywny asystent hamowania w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie, aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. System może również hamować z prędkości do ok. 60 km/h w przypadku wykrycia przed autem stojących pojazdów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. W zależności od sytuacji pozwala to zapobiegać zderzeniom nawet przy prędkości do 50 km/h.

Pakiet z zakresu wspomagania bezpieczeństwa jazdy uzupełniają różnorakie funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych.

Jako pierwszy model w swojej klasie nowy GLA ma funkcję myjni samochodowej, znaną już z Mercedesa GLS. Za pomocą jednego przycisku lusterka zewnętrzne zostają złożone, a szyby w drzwiachi przesuwany dach – zamknięte. Informacje z czujnika deszczu są wówczas ignorowane, więc wycieraczki pozostają wyłączone. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach wyświetlany jest obraz z przedniej kamery zestawu kamer 360° (o ile takowy jest w wyposażeniu danego egzemplarza), aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjeżdżaz myjni i przekracza prędkość 20 km/h.

Mercedes GLA. Jakie silniki i napęd?

Nowy GLA będzie korzystać z 4-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych, które zostały całkowicie zmodernizowane. W porównaniu z poprzednią generacją charakteryzują się znacznie wyższą mocą oraz lepszą efektywnością. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.

Bazowym silnikiem będzie 1,33-litrowa jednostka benzynowa o mocy 163 KM w wariancie GLA 200. Sinik posiada funkcję odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu.

Standardowo napędzana jest przednia oś. Opcjonalnie nowy GLA może być wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. Komponenty układu 4MATIC obejmują przystawkę odbioru mocy zintegrowaną ze z automatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło składa się z sześciu talerzy (12 powierzchni ciernych) z powłoką z włókna węglowego i jest w stanie przenosić moment obrotowy o wartości nawet 1000 niutonometrów. Do stopnia jego zużycia przystosowano mechanizm automatycznej regulacji.

W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym zastosowano układ hydrauliczny, w nowym GLA sprzęgło jest napędzane elektromechanicznie. Podczas normalnej w programach Eco/Comfort bazowy rozkład momentu (oś przednia:oś tylna) wynosi 80:20, a w programie Sport – 70:30. W trybie terenowym sprzęgło działa jak blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład siły napędowej wynosi 50:50.

Nowy Mercedes GLA pojawi się w europejskich salonach sprzedaży wiosną 2020 r. Auto jest produkowane w Rastatt (Niemcy), Hambach (Francja) i, na rynek lokalny, w Pekinie (Chiny).

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty