Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz. Model Vito po modernizacji. Co się zmieniło?

Wojciech Frelichowski
Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler
Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler
Mercedes wprowadził zmiany w modelu Vito. Pojawiły się m.in. nowe silniki, a także elektryczna wersja eVito Tourer.

Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy, która jest sprzężona ze specjalnymi elementami wyposażenia DISTRONIC, Active Brake Assist i lakierowanymi zderzakami. Gwiazda Mercedesa jest umieszczona centralnie w osłonie chłodnicy i otoczona trzema czarnymi lamelami. Jako opcja dostępna jest również chromowana osłona chłodnicy dla każdego wariantu Vito –chromowane są wówczas lamele.

Projektanci odświeżyli również wnętrze. Wytrzymały i elegancki materiał Caluma zastąpił poprzednie obicie Tunja. Wprowadzono też nowe, przypominające turbiny otwory wentylacyjne w sportowym stylu na lewej i prawej krawędzi deski rozdzielczej. W opcjonalnym Pakiecie Chrom, centralna część deski rozdzielczej ma teraz obwódkę pokrytą wysokiej jakości lakierem fortepianowym. W tej opcji krawędzie nowych otworów wentylacyjnych są chromowane.

Mercedes Vito. Duży wybór silników

Modernizacja Mercedesa Vito obejmuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l dla wszystkich wariantów Vito z napędem na tylne koła oraz 4x4. Jednostka znana z oferty silników dla samochodów osobowych Mercedes-Benz została zoptymalizowana pod kątem wydajności i emisji.

Jak informuje producent, generacja silnika OM 654 jest jeszcze bardziej wydajna i czystsza w porównaniu z OM 651, a ponadto oferuje jeszcze lepszą charakterystykę hałasu i wibracji. Połączenie aluminiowej obudowy i stalowych tłoków ze schodkowymi misami spalania oraz powłoki cylindrów w technologii NANOSLIDE® zmniejszające tarcie, wraz z dynamiczną wielokierunkową recyrkulacją spalin i obróbką spalin w silniku. Pozwala to na niższe zużycie paliwa oraz zmniejszoną emisję. Ze względu na izolowane położenie w pobliżu silnika, oczyszczanie spalin działa przy niewielkich stratach ciepła i w optymalnych warunkach.

Nowa generacja silników była wcześniej dostępna tylko dla Vito Tourer. Klienci Vito Furgon mogą teraz wybierać spośród następujących czterech wariantów mocy:

  • Vito 110 CDI o mocy 102 KM i momencie obrotowym 270 Nm
  • Vito 114 CDI o mocy 136 KM i momencie obrotowym 330 Nm
  • Vito 116 CDI o mocy 163 KM i momencie obrotowym 380 Nm
  • Vito 119 CDI o mocy 190 KM i momencie obrotowym 440 Nm

Ponadto – jako nowy topowy silnik w swojej klasie – dla Vito Tourer i Vito Mixto z homologacją osobową, dostępny jest wariant 124 CDI o mocy 239 KM i momencie obrotowym 500 Nm. W fazie przyśpieszania Vito Tourer/Mixto 124 CDI, może na krótko zapewnić dodatkowy 30 Nm momentu obrotowego (funkcja „overtorque”) – oprócz 500 Nm momentu obrotowego. Vito 124 CDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy. Może osiągnąć maksymalną prędkość 210 km/h.

Mercedes Vito. Automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC

Po raz pierwszy automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC jest teraz dostępna bez ograniczeń dla wszystkich wariantów Vito z napędem na tylne koła oraz 4x4. Skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego zastępuje 7G-TRONIC i wcześniej była zarezerwowana tylko dla Vito Tourer. 

Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler
Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler

Kierowcy mogą użyć przełącznika DYNAMIC SELECT, aby wybrać tryb jazdy „Comfort” czy „Sport”, a tym samym dostosować styl zmiany biegów do swoich wymagań jazdy. Alternatywnie mogą zmieniać biegi ręcznie w trybie „M” za pomocą manetek zmiany biegów DIRECT SELECT przy kierownicy.

W połączeniu z nową rodziną silników OM 654, Mercedes-Benz Vito jest standardowo wyposażony w napęd na tylne koła – z opcją stałego napędu 4x4. Umożliwia to łatwe użytkowanie bez względu na rodzaj nawierzchni. Wysokość pojazdu nie przekracza dwóch metrów, nawet gdy jest wyposażony w napęd na wszystkie koła.

Ponadto, w wersji z napędem na przednie koła, Vito jest dostępny z silnikiem podstawowym z rodziny OM 622: kompaktową czterocylindrową jednostką o pojemności skokowej 1,7 l i 75 kW (Vito 110 CDI) oraz 100 kW (Vito 114 CDI), instalowaną poprzecznie i połączoną z manualną 6-biegową skrzynią.

Mercedes Vito. Elektryczny eVito Tourer

Nowy Mercedes-Benz eVito Tourer został wyposażony w elektryczny układ napędowy (eATS) na przednie koła o maksymalnej mocy 150 kW. Silnik elektryczny, przekładnia o stałym przełożeniu, układ chłodzenia i układ elektroenergetyczny tworzą spójną całość. Energię magazynuje akumulator litowo-jonowy umieszczony pod podłogą pojazdu. Prędkość maksymalna w wersji standardowej to 140 km/h i 160 km/h jako opcja.

Mercedes-Benz eVito Tourer jest standardowo wyposażony w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową z prądem przemiennym (AC) o mocy 11 kW. Oznacza to, że jest również przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domowych lub publicznych stacjach ładowania. Auto można ładować przez złącze CCS umieszczone w przednim zderzaku po lewej stronie. Możliwe jest także ładowanie prądem stałym (DC). Mercedes eVito Tourer z baterią o pojemności 100 kWh może być ładowany od 10 do 80% w ciągu 45 minut na stacji szybkiego ładowania. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh zapewnia zasięg 421 kilometrów.

Dzięki inteligentnej technologii eVito Tourer ładuje również akumulatory podczas jazdy. Podczas hamowania lub wytracania prędkości ruch obrotowy jest przekształcany w energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja).

Mercedes Vito. Zawieszenie AIRMATIC

Od października 2020 r. po raz pierwszy w w Vito, eVito, klasie V i EQV pojawi się układ zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC. Amortyzacja jest regulowana automatycznie dla każdego koła – w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i stanu nawierzchni. Odbywa się to przy użyciu dwóch oddzielnych zaworów dla sił odbicia i ściskania w amortyzatorach. Dzięki temu AIRMATIC zapewnia najwyższy komfort jazdy w każdej sytuacji.

Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler
Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler

Dzięki intuicyjnej obsłudze za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT w konsoli środkowej kierowca może szybko i łatwo wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy. Pierwszy program służy do podnoszenia pojazdu o maksymalnie 35 milimetrów przy prędkości do 30 km/h. Gdy prędkość się zwiększa, pojazd automatycznie powraca do normalnego poziomu.

W programie jazdy „Comfort” samochód pozostaje na standardowej wysokości. Jeśli Vito rozpędzi się do 110 km/h, van samodzielnie obniża się o 10 milimetrów, aby zoptymalizować zużycie paliwa. W trybie „Sport” pojazd jest obniżany o 10 milimetrów, niezależnie od prędkości.

W każdym z trybów jazdy, pneumatyczne sterowanie poziomem działa w pełni automatycznie i niezależnie od obciążenia.

Mercedes Vito. Systemy bezpieczeństwa i asystenci

Nowy system Active Brake Assist może wykryć ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z przodu i najpierw uruchamia ostrzeżenie wizualne i akustyczne. Jeśli kierowca zareaguje, asystent wytwarza dodatkowe ciśnienie hamowania odpowiednie do sytuacji. W przypadku braku reakcji układ zapewnia wsparcie, inicjując hamowanie autonomiczne. W ruchu miejskim Active Brake Assist reaguje również na stojące przeszkody lub przechodzących pieszych.

Po raz pierwszy dla Vito dostępny jest także DISTRONIC. Aktywny asystent odległości może utrzymywać ustaloną przez kierowcę odległość do pojazdu jadącego przed nim i odciąża go, na przykład podczas jazdy na autostradzie lub w korku. DISTRONIC sam zwiększa prędkość pojazdu i wyhamowuje go z maksymalnie połową siły hamowania w celu zachowania bezpiecznej odległości. Jeśli system rozpozna, że konieczne jest mocniejsze hamowanie, kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie, by mógł zareagować. W pakiecie z DISTRONIC, Vito zawsze zawiera również funkcję HOLD.

Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler
Zmodernizowanego Mercedesa Vito można rozpoznać po zmienionej osłonie chłodnicy. Projektanci odświeżyli również wnętrze. Fot. Daimler

Ponadto Vito można indywidualnie wyposażyć w wiele innych systemów asystujących, takich jak aktywny asystent parkowania, asystenta martwego pola, czy asystenta utrzymania na pasie ruchu. Opcjonalnie dostępny jest również system PRE-SAFE, który zapewnia ochronę pasażerów w razie ryzyka zderzenia.

Nowy Mercedes-Benz Vito może zostać również wyposażony w inteligentny system oświetlenia ILS jako alternatywę dla reflektorów halogenowych. Kompletny pakiet obejmuje kierunkowskazy LED, światła do jazdy dziennej LED oraz światła mijania LED, światła drogowe i doświetlające zakręty.

System oświetlenia można rozszerzyć w opcjonalny Highbeam Assist PLUS. Reaguje on adaptacyjnie na poziom widoczności i dostosowuje rozkład światła i zasięg do danej sytuacji na drodze; robi to poprzez włączenie świateł mijania, częściowych świateł drogowych i świateł drogowych zgodnie z wymaganiami.

Mercedes Vito. Cyfrowe lusterko wsteczne

Cyfrowe lusterko wewnętrzne jest wyjątkową propozycją w tym segmencie. Przesyła obraz z kamery HDR z tylnej szyby do wyświetlacza lusterka, którego można używać w taki sam sposób, jak konwencjonalnego, optycznego wewnętrznego lusterka wstecznego – nawet jeśli bagażnik lub przestrzeń bagażowa są załadowane po dach. Zaleta: widok na to, co dzieje się za pojazdem, nie jest ograniczony zagłówkami, pasażerami ani innymi przeszkodami. Kamera zamontowana po wewnętrznej stronie tylnej szyby przenosi pole widzenia, które jest dwa razy szersze niż konwencjonalne wewnętrzne lusterko wsteczne, ograniczone powierzchnią szyby.

Cyfrowe wewnętrzne lusterko wsteczne działa również, gdy widoczność jest słaba: kamera doskonale radzi sobie też z wielopoziomowymi parkingami i deszczem, przesyłając ostry obraz na ekran TFT LCD o wysokiej rozdzielczości 1600 x 320 pikseli. Obraz jest przetwarzany w taki sposób, by odpowiednio zrównoważyć ciemne i jasne sekcje.

Zamiast typowego przełącznika do ściemniania lusterka wstecznego, można przełączyć się z obrazu z kamery na widok analogowy. Używając lustra optycznego, kierowca ma z kolei widok na tył wnętrza pojazdu.

Mercedes Vito. Systemy audio i komunikacja

Facelifting Vito rozszerza zakres możliwości systemów informacyjno-rozrywkowych. Nowe Vito wykorzystuje cyfrowy odbiór radiowy (DAB +) dla wszystkich opcji radiowych. Samo przygotowanie radia z dwoma głośnikami przednimi jest skonfigurowana pod standard DAB – podobnie jak podstawowe radio Audio 10, które może już odbierać cyfrowe stacje radiowe. Oznacza to, że czysty i pozbawiony zakłóceń odbiór radiowy jest możliwy nawet na duże odległości w niezmiennie dobrej jakości. Audio 10 ma również interfejs Bluetooth® z funkcją głośnomówiącą lub do strumieniowego przesyłania muzyki. Smartfon można ładować przez USB-C.

Nowe systemy inforozrywki Audio 30 i Audio 40 posiadają 7-calowy ekran dotykowy, który można połączyć ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay ™ i Android Auto ™. Za pomocą ekranu w systemie Audio 40 można również sterować zintegrowanym systemem nawigacji. W połączeniu z Mercedes PRO Connect oznacza to, że nawigacja wraz z informacjami o ruchu drogowym na żywo jest dostępna w Vito po raz pierwszy. Ekran ma jeszcze jedną funkcję: służy również jako monitor, jeśli wybrano kamerę cofania 180°, w celu zarejestrowania obszaru ruchu za Vito.

Nowego Mercedesa Vito można już zamawiać. Ceny zaczynają się od kwoty 91 700 zł (+ VAT) za Vito Furgon. eVito Tourer pojawi się latem 2020 roku.

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty