Mazda 626 kontra Nissan Primera

Andrzej Karaczun
W kolejnym teście porównawczym pragniemy przedstawić opinię o dwóch samochodach reprezentujących przemysł japoński - maździe 626 oraz nissanie primera.

Oba pojazdy są klasycznymi sedanami - posiadają dwie pary drzwi. Oba wyposażone zostały w silniki o pojemności 2,0 litra, ale o różnej mocy.


Mazda 626 kontra Nissan Primera


Mazda 626 kontra Nissan Primera

Mazda 626 2,0 (115 KM)
Nissan primera 2,0 (130 KM)

Nadwozie
Mazda 626 w najnowszej wersji zaprezentowana została w ubiegłym roku. Auto zmieniło nie tylko stylistkę, ale nawet znaczek firmowy. Został on umieszczony na listwie znajdującej się nad czarną, charakterystyczną atrapą. Auto otrzymało jeszcze bardziej zaokrąglone kształty, z bardzo łagodnie opadającą tylną szybą.
Primera, która modernizację przeszła o rok wcześniej, z przodu zachowała elementy charakterystyczne dla koncernu ze znaczkiem logo umieszczonym w dole maski, pomiędzy wlotami powietrza. Elementem wspólnym jest listwa, która poczynając od zderzaka przedniego oplata wokół oba auta.
Sprawą istotną dla użytkownika są wymiary samochodu. Mazda ma 457,5 cm długości, 169,5 cm szerokości oraz 144 cm wysokości, natomiast nissan odpowiednio: 443 cm, 171,5 cm oraz 141 cm.
Wnętrze
Oba pojazdy zaliczają się do segmentu C/D, w standardowym wyposażeniu posiadają więc nie tylko wspomaganie kierownicy, centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby, ale także poduszki powietrzne czy klimatyzację. W modelu 626 pomyślano również o poduszkach bocznych.
W obu pojazdach siedzi się wygodnie, dostęp do przełączników jest łatwy, a tablice rozdzielcze - czytelne. Wygodnie siedzą także osoby na tylnej kanapie.
Elementem, który jest istotny przy wyruszaniu autem rodzinnym w długą podróż jest pojemność bagażnika. W maździe wynosi ona 480 l. Przestrzeń w primerze jest podobna - wynosi bowiem 490 l. "Japończyki" oferują więc większe kufry niż większość ich rywali w klasie.
Silniki
Testowane samochody, jak już było powiedziane, posiadały silniki o takiej samej pojemności ale różnej mocy. W Maździe zainstalowany został motor czterocylindrowy, z czterema zaworami na każdy cylinder o pojemności 1991 cm3. Jego moc wynosi 115 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 170 Nm i osiągany jest przy 4500 obr./min (istnieje wersja, w której z tej samej pojemności udało się osiągnąć moc 140 KM i moment 179 Nm przy 4800 obr./min). Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 198 km/h. Masa pojazdu wynosi 1135 kg, stąd na 1 KM przypada 9,9 kg.
Nissan także posiadał silnik szesnastozaworowy. Jego pojemność wynosi 1998 cm3, a moc 130 KM przy 5600 obr./min. Identyczny moment - 170 Nm osiągany jest przy 4800 obr./min. Do 100 km/h pojazd rozpędza się w 9,6 s, a można nim jeździć powyżej 200 km/h (według danych fabrycznych - 205 km/h). Primera jest nieco cięższa od przeciwnika - waży 1205 kg, stąd stosunek mocy do masy wynosi 9,3 kg na 1 KM.
Wrażenia z jazdy
Oba testowane samochody oferują kierowcy i pasażerom spory komfort. Zarówno mazda jak i nissan są dobrze wyciszone - nawet przy jeździe na wysokich obrotach poziom hałasu jest niewielki. Trudno też mieć zastrzeżenia do pracy zawieszeń. Są one stosunkowo miękkie. Nie ma to jednak większego wpływu na zachowanie się pojazdów na krętej drodze. Ani model 626, ani primera nie wykazywały nadmiernej tendencji do pod- czy nadsterowności. Odcinek drogi z kilkoma ostrymi, zacieśniającymi się zakrętami udało nam się nieco szybciej przejechać nissanem, który jest krótszy i szerszy od rywala (rozstaw osi 260 cm, w maździe - 261). Podczas jazdy większa moc silnika primery jest odczuwalna. Dotyczy to zarówno przyspieszeń, jak i elastyczności na czwartym i piątym biegu (co ma znaczenie np. przy wyprzedzaniu). Tym niemniej obie jednostki napędowe są dynamiczne i należą do wyróżniających się w tej klasie.
Pewne zastrzeżenia można mieć natomiast do skuteczności hamulców (oba testowane auta posiadały system ABS), szczególnie przy rozgrzanych tarczach. Według danych fabrycznych model 626 spala 6,4/10,6 litra, natomiast primera 6,3/10,7 litra na 100 km.
Podsumowanie
Mazda i nissan w testowanych wersjach są samochodami spełniającymi wszystkie warunki aut rodzinnych. Przestronne wnętrze powoduje, że nawet podczas dalekich wyjazdów nie odczuwa się w nich zmęczenia. Przestronne kufry pozwalają zabrać ze sobą potrzebną ilość bagażu. Przy jeździe wykorzystywać można dobre parametry silników. Atutem jest też trzyletnia gwarancja mechaniczna do 100 tys. km. Nissan oferuje także 3 lata na perforację i lakier. Mazda odpowiednio 6 lat i rok.
W grudniu ub. roku, gdy testowaliśmy oba auta ich cena była zbliżona. W styczniu Nissan zdecydowanie ją obniżył, Mazda tymczasem pozostała na prawie nie zmienionym poziomie. Stąd obecnie różnica w cenie jest znaczna. Primera kosztuje 71 837 zł (1 DM - 2,101 zł), mazda - 79 700 zł.
Dane techniczne

MarkaNissan primeraMazda 626
Pojemność silnika (cm3
)
19981991
Moc (KM przy obr./min)130/5600115/6000
Maksymalny mom. obr. (Nm przy obr./min)170/4800170/4500
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)9,69,9
Prędkość maksymalna (km/h)205198
Pojemność bagażnika (l)490480
Pojemność zbiornika paliwa (l)6064
Spalanie na 100 km (l)6,3/10,76,4/10,6
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)443 x 171,5 x 141457,5 x 169,5 x 144
Cena (zł)*71 83779 700

* Źródło: Nissan Jacek Lesiak oraz Mazda Carolina Car Company

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty