Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda 5 2.0 MZR Sport

Dariusz Wołoszka
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Trzyletnia obecność autoryzowanej sieci dealerskiej japońskiego producenta w Polsce zaowocowała sprzedażą 10 tys. samochodów. W 2010 roku gamę modeli uzupełniła druga generacja Mazdy 5 – vana, który w podstawowej wersji z silnikiem 1.8 kosztuje 80 700 zł, natomiast w prezentowanej odmianie 2.0 MZR Sport o 20 tys. więcej.

Dominującym elementem w profilu „piątki” jest motyw Nagare - linie w

Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

kształcie fal, imitujące powietrze lub wodę opływające nadwozie. Charakterystyczne przetłoczenia nadają lekkości nadwoziu o wymiarach: długość 4585 mm, wysokość 1615 mm i szerokość 1750 mm. Front pojazdu kontynuuje trendy stylistyczne z modeli 3 i 6. Ostre linie i dynamiczne kształty definiują przynależność do marki, a niski współczynnik oporu powietrza (0,3) wpływa pozytywnie na zmniejszenie zużycia paliwa.

Kabina „japończyka” zbudowanego na płycie podłogowej Mazdy 3 jest obszerna i funkcjonalna. Układ siedzeń 2+3+2 pozwala na przewiezienie 5 osób i bagażu (426 litrów) lub 7 osób do dyspozycji których pozostaje tylko 112 litrów bagażnika. Po złożeniu 5 tylnych siedzeń otrzymamy płaską przestrzeń o pojemności 1485 litrów, pozbawioną progu załadunkowego. Dzięki systemowi siedzeń Karakuri możemy w prosty sposób aranżować wnętrze, dostosowując je do indywidualnych potrzeb. Zajmowanie miejsc z tyłu ułatwiają szerokie (tylko w wersji Sport sterowane elektrycznie) drzwi przesuwne.

Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Wewnątrz vana dominuje czerń miejscami przełamana srebrnymi dodatkami na desce rozdzielczej i czerwonymi akcentami tapicerki skórzanej. Jak zwykle w Maździe nie można mieć zastrzeżeń co do jakości spasowania elementów, ale twarde plastiki i dosyć siermiężny design nie pasują do atrakcyjnego nadwozia. Wrażenie zapożyczenia wnętrza z poprzedniej generacji modelu potęgują toporne przyciski (np. sterowania drzwiami) i monochromatyczny wyświetlacz centralny nie pasujący do samochodu za 100 tys. zł. Szablonowy projekt wnętrza nie porywa wyglądem, ale za to jest bardzo funkcjonalny.

Samochód dostępny jest w 4 wersjach wyposażenia - Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz Sport. W najbogatszym wariancie lista wyposażenia standardowego zawiera m.in.: reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, zestaw audio i 17-calowe aluminiowe tarcze kół. Dziwi obecność tylko jednostrefowej klimatyzacji. W najtańszej odmianie Comfort o bezpieczeństwo podróżnych dbają systemy ABS/EBD/EBA/DSC/TSC oraz 6 poduszek powietrznych, natomiast manualna klimatyzacja, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz 4-głośnikowy system audio zapewniają podstawowy komfort podróży.

Z listy wyposażenia opcjonalnego warto rozważyć zakup dedykowanego

Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

systemu nawigacji TomTom, który przyda się podczas długich podróży, a swoim dużym 5,8 calowym kolorowym ekranem unowocześni deskę rozdzielczą.

Spośród trzech dostępnych jednostek napędowych optymalnym wyborem będzie dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM i 191 Nm momentu obrotowego, zapewniający kompromis pomiędzy przyzwoitymi osiągami i akceptowalnym zużyciem paliwa. Jeżeli nie będziemy chcieli sprawdzić czy producent nie mija się z prawdą, obiecując osiągnięcie pierwszych 100 km/h w 11 sekund i prędkości maksymalnej 194 km/h, to przy spokojnej jeździe miejskiej jesteśmy w stanie osiągnąć spalanie na poziomie 10,5 l/ 100 km. Jeśli to zbyt dużo, można rozważyć zakup słabszej wysokoprężnej jednostki o pojemności 1.6 litra i mocy 115 KM, która powinna zużywać ok. 24% paliwa mniej. Propozycją, która raczej nie zdobędzie uznania wśród klientów jest silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 115 KM. Brak wtrysku bezpośredniego DISI, układu zmiennych faz rozrządu lub systemu I-stop (automatyczne gaszenie silnika na postoju) skutkuje zużyciem paliwa większym niż w dwulitrowej jednostce o mocy 150 KM.

We wszystkich jednostkach napęd na koła przenoszony jest za pomocą 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów charakteryzuje się krótkimi skokami oraz wysoką precyzją działania.

Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mazda 5, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Ważący 1485 kg van prowadzi się równie łatwo i pewnie jak znacznie niższe i mniejsze samochody. Średnica zawracania wynosząca 11,2 m ułatwia sprawne manewrowanie, a zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zapewnia stabilność w każdych warunkach.
Mazda kojarzona z silnikiem Wankla, samochodami o sportowej charakterystyce lub najpopularniejszym roadsterem na świecie MX-5 oferuje model, który z pewnością spełni oczekiwania klientów poszukujących rodzinnego vana.

Wybrane dane techniczne Mazdy 5 i konkurentów:

Marka / modelMazda 5Toyota VersoVW Touran
WersjaSportPrestigeHighline
Cena (zł)100 70098 99090 290
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność (cm³)199817981390
Moc (KM)150147140
Moment obrotowy (Nm)191180220
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)11,010,49,5
Prędkość maksymalna (km/h)194190202
Średnie spalanie (l/100 km)6,97,06,8
Emisja CO2 (g/km)159162159
Skrzynia biegówmanualna 6-biegowamanualna 6-biegowamanualna 6-biegowa
Pojemność bagażnika (l)122155121

 

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty