Lexus RC F. Nie tylko zmiany stylistyczne

Mariusz Michalak
Lexus RC FZmodernizowany Lexus RC F na 2020 rok debiutuje na targach NAIAS w Detroit. Nowa odsłona sportowego coupe ma teraz lepsze osiągi i odświeżony design, a w gamie modelu pojawia się limitowana wyczynowa edycja Track Edition.Fot. Lexus
Lexus RC FZmodernizowany Lexus RC F na 2020 rok debiutuje na targach NAIAS w Detroit. Nowa odsłona sportowego coupe ma teraz lepsze osiągi i odświeżony design, a w gamie modelu pojawia się limitowana wyczynowa edycja Track Edition.Fot. Lexus
Zmodernizowany Lexus RC F na 2020 rok debiutuje na targach NAIAS w Detroit. Nowa odsłona sportowego coupe ma teraz lepsze osiągi i odświeżony design, a w gamie modelu pojawia się limitowana wyczynowa edycja Track Edition.

Pierwszym zadaniem zespołu inżynierów pracujących nad modelem RC F 2020 była redukcja masy. Z tyłu zastosowano wydrążone półosie zamiast pełnych, natomiast z przodu zmniejszono kolektor dolotowy i kompresor klimatyzacji. W zawieszeniu pojawiły się elementy z aluminium.

W tylnym zawieszeniu zastosowano sztywniejsze tuleje wahaczy, bardziej sztywne są także mocowania drążka kierowniczego oraz mocowania silnika. Lexus RC F jest napędzany wolnossącym silnikiem V8 5,0 l – jednym z ostatnich silników tego typu w luksusowych coupe. Jego moc wynosi 463 KM, a moment obrotowy 520 Nm przy 4800 obr./min. Samochód ma zmodyfikowany układ dolotowy. W ośmiostopniowej automatycznej skrzyni najwyższy bieg ma wydłużone przełożenie.

Aby zwiększyć dynamikę ruszania, RC F jest teraz standardowo wyposażony w elektroniczną kontrolę startu (electronic launch control). Wystarczy włączenie przycisku na konsoli, by system automatycznie dostosował trakcję i otwarcie przepustnicy, umożliwiając maksymalne przyspieszenie od zerowej prędkości. Zadaniem kierowcy jest włączenie systemu przyciskiem przy wciśniętym pedale hamulca, a następnie wciśnięcie do końca pedału gazu, by zwiększyć obroty silnika. Żeby ruszyć, kierowca zwalnia pedał hamulca, od razu korzystając z maksymalnych osiągów i trakcji. Użycie systemu przynosi efekt w postaci przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 4,1 s.

Zmiany stylistyki nowego RC F są subtelne, lecz znaczące. Przeprojektowane przednie reflektory otrzymują diody LED oraz zintegrowane światła do jazdy dziennej. Dolna krawędź grilla w kształcie klepsydry została zmodyfikowana, tak aby przód samochodu wyglądał na krótszy. Nowe tylne światła zostały zgrabnie wkomponowane w przeprojektowany zderzak.

RC F Track Edition: wyższy poziom serii F

Lexus RC F w limitowanej edycji Track Edition to więcej niż zestaw akcesoriów. Najważniejsze zmiany zastosowane w Track Edition dotyczą aerodynamiki. Z przodu dodano lotki z włókna węglowego, które zwiększają docisk przedniej części auta, co poprawia przyczepność i precyzję prowadzenia. W tylnej części nadwozia zamontowano na trwałe skrzydło z włókna węglowego, które zastąpiło aktywny spojler oferowany w standardowym RC F. Nowe skrzydło jest lżejsze, a jego zadaniem jest redukcja oporu powietrza i zwiększenie docisku.

Kształt tylnego spojlera został tak dobrany, by wygładzić przepływ powietrza nad tyłem samochodu i zmniejszyć drgania powodowane oporem powietrza. Dzięki niemu zyskano 26 kg dodatkowego docisku ponad to co zapewnia aktywny tylny spojler standardowej odmiany RC F.

RC F Track Edition waży o około 70-80 kg mniej niż poprzednia generacja RC F. Inżynierowie skupili się na redukcji masy szczególnie tam, gdzie ma to największe znaczenie dla poprawy dynamiki auta i pewności prowadzenia, a zatem na masie nieresorowanej. Chodzi o te elementy, których drgania są bezpośrednio wymuszone nierównościami nawierzchni, takie jak koła, półosie czy hamulce.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Jednym ze sposobów obniżenia masy auta było zastosowanie hamulców Brembo z tarczami węglowo-ceramicznymi. Są nie tylko znacznie lżejsze od stalowych, ale także lepiej znoszą wysokie temperatury podczas ekstremalnej jazdy torowej. Samochód otrzymał także lekkie 19-calowe obręcze z kutego stopu aluminium o wzorze nawiązującym do kół wyścigowego RC F GT3. Tylko z przodu auta udało się zredukować nieresorowaną masę o 25 kg.

Samochód stał się lżejszy także dzięki użyciu włókna węglowego na dachu, masce silnika, przegrodzie między tylnymi siedzeniami i wzmocnieniach zderzaków. Wiele z tych węglowych elementów zostało wykonanych na tej samej linii produkcyjnej, która dostarczała części do Lexusa LFA w trakcie dwóch lat jego produkcji. Tłumik i rury wydechowe z tytanu również przyczyniają się do redukcji masy.

Wygląd wnętrza wersji Track Edition został podkreślony skórzanymi wykończeniami ze wstawkami z alcantary na fotelach i czerwonymi elementami z włókna węglowego na drzwiach i desce rozdzielczej. Do wyboru będą dwie kompozycje kolorystyczne wnętrza – Ultra White i Nebula Matte Gray. Drugi z nich to opcja dostępna wyłącznie w Track Edition.

Produkcja Lexusa RC F 2020 oraz RC F Track Edition rozpocznie się w marcu 2019 roku. Ceny zostaną opublikowane niedługo przed premierą rynkową.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty