Lexus GS 450h

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Dynamiczna linia nadwozia Lexusa GS może się podobać
Fot. Tomasz Szmandra: Dynamiczna linia nadwozia Lexusa GS może się podobać
Galopujące ceny paliw sprawiają, że napęd hybrydowy staje się coraz popularniejszy. Ekologiczne silniki montuje się także w autach wyższej klasy.

Galopujące ceny paliw sprawiają, że napęd hybrydowy staje się coraz popularniejszy. Ekologiczne silniki montuje się także w samochodach wyższej klasy, takich jak Lexus.

 

Niemałe znaczenie odgrywa przy tym moda na ekologię, umiejętnie podkręcana przez koncerny samochodowe pracujące nad technologiami przyszłości. Na rynku stale przybywa "hybryd", czyli samochodów wyposażonych w napęd spalinowo-elektryczny, który uznawany jest za

Fot. Tomasz Szmandra: Dynamiczna linia nadwozia Lexusa GS może się podobać
Fot. Tomasz Szmandra: Dynamiczna linia nadwozia Lexusa GS może się podobać

ekonomiczny i przyjazny środowisku naturalnemu.

Jednym z prekursorów tego typu rozwiązań jest Toyota, do której należy marka Lexus.

 

Cechy szczególne

 

Lexus GS już zdążył zdobyć uznanie miłośników luksusowych limuzyn, ale w wersji ekologicznej wydaje się jeszcze ciekawsza propozycją.

Dynamiczna linia nadwozia z zewnątrz i wysoka jakość wykończenia wnętrza to nie jedyne atuty japońskiego auta. Jak by nie było jest to pierwsza seryjna hybryda z napędem na tylne koła. Na dodatek jego osiągi wcale nie są gorsze od modelu benzynowego.

Z zewnątrz auto niewiele się różni od wersji spalinowej. Hybrydę poznajemy po oznaczeniu 450h i piętnastoszprychowych felgach. Po zajęciu miejsca za kierownicą zauważamy brak

Fot. Tomasz Szmandra: W wersji ekologicznej GS wydaje się jeszcze ciekawsza propozycją
Fot. Tomasz Szmandra: W wersji ekologicznej GS wydaje się jeszcze ciekawsza propozycją

obrotomierza. Zamiast niego widzimy wskaźnik mocy, jaką generuje zespół napędowy zbudowany z jednostki benzynowej i towarzyszącego jej silnika elektrycznego.

Na wyświetlaczu umieszczonym w konsoli środkowej możemy podczas jazdy kontrolować działanie układu hybrydowego.

 

Silnik

 

Zespół napędowy Lexusa GS 450h składa się z 3,5-litrowej, 6-cylindrowej, benzynowej jednostki D-4S z wtryskiem bezpośrednim o mocy 286 KM, oraz 200-konnego silnika elektrycznego. Łączna moc maksymalna zespołu napędowego to 340 KM przy 6400 obr./min.

(moce silników nie sumują się arytmetycznie ze względu na inny przebieg wykresów ich mocy).

Podczas jazd testowych zarówno po mieście jak i po drogach szybkiego ruchu średnie zużycie benzyny oscylowało w granicach 10 litrów. Jak na blisko dwutonowe auto tej klasy to niezły wynik, ale według danych producenta napęd hybrydowy miał zapewniać mniejszy apetyt na

Fot. Tomasz Szmandra: Wszystkie detale we wnętrzu zostały wykonane z materiałów wysokiej jakości i staranie dopracowane.
Fot. Tomasz Szmandra: Wszystkie detale we wnętrzu zostały wykonane z materiałów wysokiej jakości i staranie dopracowane.

paliwo.

 

Wrażenia za jazdy

 

Mimo hybrydowego napędu GS 450h jest najmocniejszym z modeli Lexusa (GS 430 rozwija 283 KM, a GS 300 - 249 KM). Dzięki 275 Nm momentu obrotowego silnika elektrycznego, auto znakomicie przyspiesza i to zanim tradycyjny motor spalinowy w ogóle się uruchomi! Przyspieszeniem 5,9 s do 100 km/h nie może pochwalić się wiele innych mocnych samochodów, więc ruszając Lexusem z pod świateł nie musimy mieć kompleksów.

Nawet podczas gwałtownego wciskania pedału gazu nie odczuwamy szarpnięć. Wszystko za sprawą znakomicie działającej bezstopniowej przekładnia E-CVT.

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik o pojemności 280 l jest mało praktyczny, ale taka jest cena konstrukcji systemu hybrydowego.
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik o pojemności 280 l jest mało praktyczny, ale taka jest cena konstrukcji systemu hybrydowego.

Także wyprzedzanie nie jest problemem - chwilę po wciśnięciu pedału gazu moc wzrasta do maksymalnych 340 KM.
Na dodatek Lexusa bardzo dobrze się prowadzi. Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu działa bez zarzutu, a zawieszenie znakomicie "trzyma" auto na zakrętach.

Przed dalszymi podróżami warto jednak pamiętać o niewielkiej pojemności bagażnika. Innowacje konstrukcyjne ograniczyły go do 280 l, ale zestaw baterii gdzieś trzeba było pomieścić.

Podsumowanie

 

Samochody hybrydowe stają się modne i coraz częściej można je spotkać także na polskich drogach. Jednym z niewątpliwych atutów Lexusa GS 450 jest rozsądna cena, za która otrzymujemy prestiżową, wygodną i dynamiczną limuzynę z nowoczesnymi rozwiązaniami. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

         Benz./elektr.

Liczba cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3
)

3456

Moc sumaryczna zespołu napędowego  (KM) 

Moc silnik benzynowy/elektryczny  (KM)                                                                  

340

            286/ 200

Maks. moment obr. silnik benz. (Nm-obr/min)

368/ 4800

Maks. moment obr. silnik el. (Nm- obr/min)

275/od startu

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

5,9

Prędkość maksymalna (km/h)

250

Pojemność bagażnika (l)

280

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l /100 km)

7,2/9,2

Długość/szerokość/wysokość (cm)

482,5/182/143

Rozstaw osi (cm)

285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena (zł)

251

 

Nasza ocena
(przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych):

 

Przestronność wnętrza

***

Przestronne wnętrze, ale mało miejsca nad głową na tylnej kanapie. Pojemność bagażnika ograniczona jest przez zestaw baterii

Silnik

*****

Bardzo dynamiczna jednostka napędowa, wysoki moment obrotowy dostępny już w najniższych zakresach obrotów

Poziom hałasu

*****

Solidne wyciszenie wnętrza

Hamulce

****

Skuteczne hamulce zarówno zimne, jak i po rozgrzaniu

Zużycie paliwa

****

Jak na limuzynę tej klasy, niskie zużycie paliwa

Wyposażenie podstawowe

*****

Bardzo bogate wyposażenie

 

Wyposażenie:

 

Poduszki powietrzne

10

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja automatyczna

S

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty