Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lancia Kappa (1994 – 2000)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Lancia: Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata
Fot. Lancia: Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata
Lancia Kappa to idealne auto, w którym za niewielkie pieniądze znajdziemy komfort i poczujemy się jak ważny dostojnik państwowy.

 

 

Lancia Kappa zadebiutowała w październiku 1994 r. w wersji sedan. Zastąpiła produkowany przez 10 lat model Thema. Najpierw pojawiła się w sprzedaży we Włoszech i Francji, a od 1995 r. trafiła na pozostałe rynki europejskie. Także i polski, ale tylko na specjalne zamówienia.

Fot. Lancia: Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata
Fot. Lancia: Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata

Podobnie z dystrybucją było po pojawieniu się dwa lata później modelu kombi i coupé.

 

Kappa to limuzyna adresowana do użytkowników o tradycyjnych upodobaniach. Duże płaszczyzny drzwi, szeroki tylny słupek, elementy chromowane nadają autu solidny i elegancki wygląd.

Podobnie jest w środku. Tu największym atutem jest przestrzeń. Udało się ją uzyskać m.in. dzięki poprzecznemu umieszczeniu silnika i długiemu rozstawowi osi. Można nawet odnieść wrażenia, że osoby siedzące z tyłu mają więcej miejsca, niż ci z przodu. Nad głowami pasażerów pozostaje sporo miejsca, tak więc panie, wsiadając do Kappy, mogą nie zdejmować kapeluszy. Elegancję podkreślają także miękkie tworzywa oraz drewnopodobne elementy wykończeniowe przy środkowej konsoli.

Kappa ma duże możliwości transportowe. Bagażnik sedana ma pojemność 525 l. Pod jego płaską

Fot. Lancia: Koszty eksploatacyjne można obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej
Fot. Lancia: Koszty eksploatacyjne można obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej

podłogą umieszczono dojazdowe koło zapasowe. Można też przewozić długie przedmioty (np. narty) dzięki otworowi w środkowym podłokietniku tylnej kanapy (oparcie się nie składa). W Kappie SW (kombi) bagażnik ma 505 l pojemności, a jego oryginalność polega na dwóch poziomach załadunku (pod płaską podłogą, umieszczono dodatkowy pojemny schowek, zaś dopiero niżej koło zapasowe i narzędzia).

Samochód pewnie zachowuje się na drodze. Na większych nierównościach można odczuć drgania w układzie kierowniczym, lecz komfort resorowania jest zadowalający. Na zakrętach auto staje się lekko podsterowne, ale jego opanowanie nie sprawia problemów. Bardzo dobrze zachowuje się układ hamulcowy, nawet z pełnym obciążeniem.

           

Silniki

 

W chwili debiutu oferowano Lancię Kappę z unowocześnionymi silnikami sześcio- i

Fot. Stanisław Orzechowski: Elegancję Lancii podkreślają miękkie tworzywa oraz drewnopodobne elementy wykończeniowe przy środkowej konsoli
Fot. Stanisław Orzechowski: Elegancję Lancii podkreślają miękkie tworzywa oraz drewnopodobne elementy wykończeniowe przy środkowej konsoli

czterocylindrowymi znanymi z modelu Thema oraz zupełnie nowymi jednostkami pięciocylindrowymi. Te ostatnie, zbudowane w układzie rzędowym, wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa typu BoschMotronic zdobyły sobie największe uznanie użytkowników. W późniejszych latach silniki modernizowano, dzięki czemu zyskiwały na mocy.

 

Najpopularniejsza jednostka to benzynowy, pięciocylindrowy silnik 2,0 l/ 145 lub 155 KM. Jest on elastyczny, o dużej kulturze pracy, z umiarkowanym apetytem na paliwo. Ważną zaletą jest jego wytrzymałość. Osiąga bowiem przebiegi wielkości ok. 400 tys. km. Podobne przebiegi ma także silnik 2,4 l 20V/ 175 KM, ale już z większym zużyciem paliwa.

Pozostałe silniki benzynowe: 2,0 l 16V/ 205 KM i 3,0 l 24V/ 204 KM mają duże moce, ale są mało ekonomiczne. Średnią opinię co do wytrzymałości mają o nich też mechanicy.

Fot. Stanisław Orzechowski: Można odnieść wrażenie, że osoby siedzące z tyłu mają więcej miejsca, niż ci na przednich siedzeniach
Fot. Stanisław Orzechowski: Można odnieść wrażenie, że osoby siedzące z tyłu mają więcej miejsca, niż ci na przednich siedzeniach

Lancia posiadała także turbodiesla o pojemności 2,4 l i mocy 124 KM. W końcowym okresie produkcji można było kupić auto z silnikiem JTD o tej samej pojemności, ale z mocą 136 KM.

 

Eksploatacja

 

Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata. Lista jego usterek jest dość krótka. Najczęściej wymieniane są wycieki oleju z silnika, szybsze zużywanie się elementów metalowo-gumowych w zawieszeniu, drobne awarie instalacji elektrycznej (centralny zamek, sterowanie szybami, kontrolki na tablicy).

Koszty eksploatacyjne Kappy można obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej (co zrobiło już wielu właścicieli) oraz korzystanie z nieautoryzowanych serwisów, które są zdecydowanie tańsze. Na rynku jest też spory wybór zamienników części. O solidności modelu świadczy także oferta na rynku wtórnym – bardzo mało jest samochodów z końca produkcji. Widocznie po 6 czy 7 latach eksploatacji auto jest sprawne i nie warto się go pozbywać.

Lancia Kappa jest wygodnym i komfortowym pojazdem. Choć park samochodowy naszych dostojników uległ już zmianie, nadal jednak jej widok budzi określone skojarzenia. A może i policja rzadziej zatrzymuje auta tej marki?

                       

Wady:

- mała oferta rynkowa,

- nieekonomiczne silniki,

- problemy z niskim zawieszeniem.

 

Zalety:

- solidne wykonanie,

- obszerne wnętrze,

- komfort podróżowania.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1994 – premiera Lancii Kappa w wersji sedan (październik)

1996 – prezentacja Lancii kombi (nazwa SW) i coupé

1998 – niewielka modernizacja, mocniejsze niektóre silniki

2001 – pojawia się następca Kappy – Lancia Thesis

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2.0  20V

-

9,9-16,0

11,5-15,0

13,9-15,5

-

19,9-25,8

2.4  20V

-

9,6-20,9

17,6-19,9

14,0-14,9

17,1-22,0

-

3.0  20V

10,3

11,8-13,5

12,9-13,9

-

17,8-26,0

-

2.4  TD

-

13,9-15,0

13,9-14,7

17,7-20,0

16,0-18,6

-

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Przykładowe dane techniczne silników*

 

Silnik

2.0

2.4

2.0

3.0

2.4 TD

Liczba cylindrów

5

5

4

6

5

Pojemność skokowa (cm³)

1998

2446

1995

2959

2387

Moc (KM/obr/min)

145/6100

175/6100

205/5600

204/6300

124/4250

Maks. mom. obr. (Nm/obr/min)

185/4500

230/3750

298/2750

270/4500

250/2250

Prędkość maks. (km/h)

205

215

235

225

193

Przyspieszenie 0-100 km (s)

9,8

9,2

7,3

8,0

11,5

Zużycie paliwa (l/100 km)

7,4/9,4/11,9

7,6/9,4/13,2

6,8/9,0/11,2

7,8/9,8/13,8

5,9/8,0/8,4

Opony

195/65 VR15

205/60 VR15

205/60 ZR15

205/60 VR15

Zbiornik paliwa (l)

70

Objętość bagażnika (l)

525

Rozstaw osi (cm)

270

Rozstaw kół przód/tył (cm)

154,5/152,5

Średnica zawracania (m)

10,9

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

468,5/182,5/146

Masa własna (kg)

1440

1450

1480

1510

1485

Masa całkowita (kg)

1990

2020

2000

2030

2000

 

* dane z 1996 r. modelu sedan.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty