Koreańczyk na miasto

Agnieszka Theron
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Rio to samochód dla niezbyt wymagających. W wersji hatchback z 1,5-litrowym dieslem zaskakuje dynamiką, ale własności jezdne nie należą do najlepszych.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Obecną generację Rio wprowadzono do sprzedaży w Polsce w 2005 r. Najpierw na rynku pojawił się sedan, a kilka miesięcy później dołączył do niego 5-drzwiowy hatchback. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Hyundaia Accenta (Kia i Hyundai tworzą wspólnie koncern). Co ciekawe - mimo zwiększonego rozstawu osi, w porównaniu z poprzednikiem pojazd skrócono i to sporo, bo aż o 25 cm.

 

Bagażnik hatchbacka ma pojemność 272 l. To przyzwoity wynik jak na samochód miejski. Dla porównania w 5-drzwiowej Toyocie Yaris objętość przestrzeni bagażowej wynosi 275 l, w Renault Clio - 288 l, a w Skodzie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Fabii - 300 l. Oparcie tylnej kanapy można ustawiać pod  kątem 26 i 31 stopni od pionu. Daje się je też składać, dzięki czemu pojemność bagażnika zwiększa się do 1145 l. Jego ustawność nieco ograniczają nadkola wnikające do wnętrza.

 

Zawieszenie zestrojono stosunkowo miękko, co ma tę zaletę, że nierówności dróg są dobrze tłumione. Efektem miękkiej charakterystyki jest mniej pewne zachowanie pojazdu na zakrętach. Szybka jazda na wirażu powoduje zarzucenie tyłu.

 

Rio dostępna jest z dwoma silnikami: benzynowym 1,4 l/97 KM i wysokoprężnym 1,5 l/110 KM. Testowaną przez nas Kię napędzał diesel. Subiektywne wrażenie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

jest takie, że zapewnia on autu świetną dynamikę. Chociaż według danych fabrycznych na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h Rio potrzebuje 11,5 sekundy, to wydaje się, że samochód jest dużo szybszy.

 

Sprawne wyprzedzanie na wyższych biegach nie sprawia problemu. Dźwięk silnika zaczyna przeszkadzać przy ok. 2700 obr./min. 5-stopniowa, ręczna skrzynia biegów pracuje dość precyzyjnie.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Fotele są dobrze wyprofilowane, choć mogłyby lepiej podtrzymywać ciało w zakrętach. Przydałaby się też pozioma regulacja kierownicy (jest tylko pionowa), co ułatwiłoby zajęcie kierowcy wygodnej pozycji. Zegary są proste w formie i czytelne, a wnętrze zaprojektowano ergonomicznie, chociaż schowki w przednich drzwiach powinny być szersze (nie zmieści się w nich litrowa butelka z napojem).

 

Z tyłu jest sporo miejsca nad głową, nieco mniej na wysokości kolan. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są twarde, ale nie sprawiają wrażenia tandetnych. Plus należy się za dobrą widoczność do przodu, do tyłu i na boki.

 

Wybrane dane techniczne

 

Kia Rio 1.5 CRDi Comfort 

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1493

Moc maksymalna (KMprzy obr./min)

110/4000

Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min)

235/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

176

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

4,1/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

399,0 x 169,5 x 147,0

Pojemność bagażnika (l)

270/1145

Cena (zł)

46 400*

* obecnie w promocji 43 200 zł (rocznik 2008) lub 44 400 zł (rocznik 2009)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty