Klasa M Guard - opancerzona wersja Klasy M

(ip)
Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz
Opancerzona wersja Klasy M dołącza do szerokiej rodziny modeli Mercedes-Benz Guard i tak jak one, reprezentuje typową dla marki, zintegrowaną koncepcję ochrony. Instalacja dodatkowych systemów została uwzględniona już na etapie projektowania i zintegrowana z architekturą samochodu.

Podobnie jak inne opancerzone modele Mercedes-Benz, nowa Klasa M Guard koncentruje się na kompleksowej, zintegrowanej

Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz

ochronie kierowcy i pasażerów. Oznacza to, że poszczególne elementy ochronne łączone są z surowym nadwoziem, a opancerzenie obejmuje nawet wzmocnienia dachu, zamki, szczeliny drzwi czy mocowania lusterek zewnętrznych. Tak powstaje typowy dla Mercedesów system holistycznej ochrony przed atakami balistycznymi, zabezpieczający miejsca, których późniejsza modernizacja nie byłaby możliwa lub wystarczająco skuteczna.

Zintegrowana koncepcja ochrony ma nad rozwiązaniami niefabrycznymi także inną przewagę: projekt nadwozia od początku uwzględnia dodatkową masę i rozmieszczenie elementów opancerzenia. W rezultacie jego struktura odznacza się wyższą stabilnością oraz typową dla konwencjonalnych wersji Klasy M trwałością.

Karoseria Klasy M Guard przechodzi przez wszystkie etapy produkcyjne zarezerwowane dla egzemplarzy seryjnych. Nadwozie modelu jest jednak specjalnie przystosowane do mocowania elementów ochronnych, wzmocnień przedniego pasa oraz zmodyfikowanych drzwi. Opancerzenie obejmuje szyby o najwyższej jakości optycznej. Specjalne, laminowane szkło o jednakowej grubości zawiera wewnątrz chroniącą przed odłamkami warstwę poliwęglanową. Do wzmocnienia nadwozia - w tym słupków A, B i C, przegrody czołowej oraz dachu – zastosowano pokrycie ze specjalnej stali. Wszystkie zainstalowane

Klasa M Guard, Fot: Mercedes-Benz
Klasa M Guard, Fot: Mercedes-Benz

elementy spełniające określone wymagania balistyczne podlegają kontroli balistycznej i są wcześniej odpowiednio certyfikowane.

Nowa Klasa M Guard spełnia wymagania klasy ochrony VR 4 według wytycznych BRV 2009 (Bullet Resistant Vehicles 2009) dla pojazdów opancerzonych. Klasyfikacja ta określa odporność balistyczną (VR = Vehicle Resistance, czyli „odporność pojazdu”) w zakresie rodzaju broni i jej kalibru: w tym przypadku, m.in. Magnum .357 oraz .44. Certyfikacja została przeprowadzona przez Ballistics Bureau w niemieckim Ulm. Niezależny test potwierdza, że zintegrowana koncepcja ochrony jest w stanie sprostać surowym wymogom w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia. Klasa M Guard z powodzeniem zaliczyła następujące badania balistyczne: ostrzał pod różnym kątem i  wybuchy, na przykład granatu ręcznego DM51, zgodnie z wytycznymi ERV 2010. Testom poddano przednią i tylną część pojazdu, obie chronione przez opcjonalne opancerzenie podłogi.

Pomimo wyższej masy własnej Klasa M Guard zapewnia znany z wersji cywilnej, komfort jazdy, pewne prowadzenie oraz wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa. Model jest seryjnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z systemem selektywnego tłumienia Adaptive Damper System (ADS), dostosowanym do specjalnych funkcji pojazdu.

Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz

Wzmocnione zawieszenie rekompensuje dodatkowe kilogramy, a nowe drążki skrętne tylnej osi pozwalają na optymalizację przechyłów na szybko pokonywanych łukach lub podczas nagłej zmiany kierunku jazdy.

Klasa M Guard jest dostępna wyłącznie z oponami typu run-flat i pięcioramiennymi obręczami AMG z lekkich stopów o średnicy 20 cali. Ogumienie MOE pozwala pokonać do 30 km z prędkością maksymalną 80 km/h nawet po całkowicie utracie ciśnienia.

Zasilany silnikiem wysokoprężnym - po raz pierwszy w segmencie - model ML 350 BlueTEC Guard jest równie ekonomiczny, co dynamiczny. Sprawdzona jednostka wysokoprężna V6 generuje moc 190 kW (258 KM) oraz 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego i spełnia już surowe wymagania normy emisji spalin Euro 6. Oferta obejmuje także model ML 500 Guard z benzynowym agregatem V8 o mocy 300 kW (408 KM) i 600 Nm momentu. Obie wersje dostępne są jako przystosowane do ruchu prawo- i lewostronnego.

Elementy opancerzenia nie wpływają na atmosferę we wnętrzu, ani na ilość miejsca dla pięciu pasażerów. Bagażnik o pojemności nawet 2010 litrów i ładowność sięgająca 560 kilogramów plasują się na tym samym poziomie, co w wariantach cywilnych. Nabywcy odmiany Guard mają bogaty wybór opcji, a wśród nich ekskluzywne wykończenie skórzane, systemy

Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa M, Fot: Mercedes-Benz

multimedialne takie jak COMAND Online czy wysokiej klasy  nagłośnienie.

Poza specjalistycznymi testami balistycznymi przeprowadzonymi przez Ballistics Bureau w Ulm nowa Klasa M Guard została poddana szczegółowemu programowi badań dla aut seryjnych. Jego zadaniem jest odwzorowanie codziennych warunków eksploatacji włącznie ze znacznym przekroczeniem zadanych parametrów. Testy obejmują wielotygodniowe badania wytrzymałościowe nadwozia, stanowiskowe symulacje jazdy w trudnych warunkach oraz próby drogowe, potwierdzające trwałość układu napędowego i zawieszenia - także w sytuacjach ekstremalnych. Odporność poszczególnych podzespołów sprawdza się również w trakcie testów w wysokich i niskich temperaturach oraz na zamkniętych torach, podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Osobne próby na lodzie i śniegu pozwalają na dostrojenie układów elektronicznych odpowiadających za aktywne bezpieczeństwo do zwiększonej masy opancerzonego samochodu. I wreszcie, program testów zderzeniowych gwarantuje niezawodną pracę wszystkich systemów bezpieczeństwa biernego.

Dane techniczne:

 

ML 350 BlueTEC Guard

ML 500 Guard

Pojemność (ccm)

2987

4663

Moc maks. (kW/KM)

190/258

300/408

Maks. moment (Nm)

620

600

Przekładnia

7G-TRONIC PLUS

Masa własna – EC (kg)

2765

2785

Dopuszczalna masa całkowita – EC (kg)

3350

Ładowność (kg)

585

565

Pojemność bagażnika (l)

690/2010 

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 70

 93

Koła i opony

9J x 20 ET 57

265/45 R20 MOE*

Poziom ochrony

VR4**

Śr. zużycie paliwa NEDC (l/100km)

8,1

12,2

Emisja CO2 (g/km)

212

285

Klasa emisji

EURO 6

EURO 5

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

6,5  

 Prędkość maksymalna (km/h)

 210***

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty