Kia Rio kontra Hyundai Accent

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Maciej Pobocha: Rio nie jest tak duże jak Cordoba czy Thalia, ale na pewno zdecydowanie ładniejsze.
Fot. Maciej Pobocha: Rio nie jest tak duże jak Cordoba czy Thalia, ale na pewno zdecydowanie ładniejsze.
Jeszcze kilka lat temu koreańskie marki nie budziły zaufania. Teraz wiele się zmieniło i nowe modele coraz częściej zadziwiają.

Fot. Maciej Pobocha: Rio nie jest tak duże jak Cordoba czy Thalia, ale na pewno zdecydowanie ładniejsze.
Fot. Maciej Pobocha: Rio nie jest tak duże jak Cordoba czy Thalia, ale na pewno zdecydowanie ładniejsze.

 

Koreańczycy bardzo uważnie śledzą poczynania konkurentów i coraz częściej dbają o to, aby ich produkty mogły w pełni konkurować z europejskimi markami. Jednym z pomysłów na poprawę pozycji była konsolidacja dwóch, rywalizujących do tej pory koncernów. Hyundai i Kia postanowiły połączyć siły i wspólnie powalczyć o klientów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Obie firmy od kilku lat co roku prezentują nowe modele. Dużo lepsze od poprzedników, a nierzadko od

Fot. Maciej Pobocha: Poprzednicy Accenta największym powodzeniem cieszyli się w Korei i USA.
Fot. Maciej Pobocha: Poprzednicy Accenta największym powodzeniem cieszyli się w Korei i USA.

konkurencji. Porównywane przez nas Kia Rio i Hyundai Accent należą do segmentu B, bardzo popularnego w Europie środkowej. Szczególnie wersje sedan, ze względu na rozmiary, zasługują na uwagę.

 

Cechy szczególne

 

Stare wersje Rio i Accenta wycofano już z salonów. Ich następcy różnią się od poprzedników pod wieloma względami. Auta lepiej przystosowano do gustów europejskich klientów. Szczególnie dobrym posunięciem okazała się decyzja firmy Kia, która przeniosła z Korei do

Fot. Maciej Pobocha: Rosłym pasażerom na tylnej kanapie może brakować miejsca nad głową i na nogi.
Fot. Maciej Pobocha: Rosłym pasażerom na tylnej kanapie może brakować miejsca nad głową i na nogi.

Europy biuro zatrudniające specjalistów od stylistyki nadwozia. Nowe Rio naprawdę może się podobać. Udało się osiągnąć coś, z czym do tej pory nie mogą dać sobie rady np. Czesi. Niewiele jest bowiem ładnych sedanów w segmencie B. Tym czasem Rio jest autem zgrabnym, z dobrze dobranymi proporcjami i charakterystycznymi, efektownymi przednimi reflektorami. Hyundai wybrał bardziej klasyczny wizerunek. Accent wygląda poważniej i sprawia wrażenie bardziej stonowanego stylistycznie. Tutaj także udało się zgrabnie

Fot. Maciej Pobocha: Nowy Accent nie doczekał się nadwozia hatchback. Do produkcji trafiły wersje 3- i 4 – drzwiowe.
Fot. Maciej Pobocha: Nowy Accent nie doczekał się nadwozia hatchback. Do produkcji trafiły wersje 3- i 4 – drzwiowe.

uniknąć efektu odstającego bagażnika, znanego choćby z Renault Thalii. Rio bardziej przypadnie od gustu osobom poszukującym oryginalności, Acent nie będzie się wyróżniał na tle innych samochodów i przypadnie mu miano konserwatysty.

 

Oba modele powstały na tej samej płycie podłogowej. Mają podobne rozmiary: rozstaw kół przód/tył - 147/146 cm, rozstaw osi - 250 cm czy pojemność bagażnika - 390 l. Zawieszenia porównywanych aut, także nie różnią się

Fot. Maciej Pobocha: Bagażniki w obu autach o nie mają imponującej wielkości - zaledwie 390 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażniki w obu autach o nie mają imponującej wielkości - zaledwie 390 l.

znacząco. Z przodu zamontowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę i sprężyny śrubowe. Rozbieżności widoczne są dopiero na liście wyposażenia i w ofertach promocyjnych. Najtańsza Kia nie ma ABS-u, w świetle obowiązujących norm nie wypada więc najlepiej. Posiada za to uchwyt do mocowania fotelika Isofix, za który w innych firmach trzeba dopłacić. Poza tym w aucie znajdują się m.in. aktywne zagłówki przednich foteli, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, cztery głośniki czy regulacja wysokości fotela

Fot. Maciej Pobocha: W obu przypadkach dzielona i składana kanapa jest wyposażeniem standardowym.
Fot. Maciej Pobocha: W obu przypadkach dzielona i składana kanapa jest wyposażeniem standardowym.

kierowcy. Podobnie jest w Hyundaiu, co prawda ABS jest w standardzie, ale poza tym wyposażenie jest na podobnym poziomie. W przypadku aut importowanych z Korei, lista opcji ograniczona jest do minimum. Hyundai oferuje klimatyzację za 4331 zł i lakier metalizowany 1500 zł. Kia żąda dopłaty jedynie za lakier 1200 zł.

         

Silnik

 

Nie trzeba się zagłębiać w dane techniczne, aby wiedzieć, że podobnie jak w przypadku nadwozia, także silniki w tych samochodach są identyczne. Zarówno moc jak i moment obrotowy mają taką samą wartość 97 KM i 125 Nm. Prawie 100 KM

Fot. Maciej Pobocha: Materiały we wnętrzu są estetyczne, ale średniej jakości.
Fot. Maciej Pobocha: Materiały we wnętrzu są estetyczne, ale średniej jakości.

wyciśniętych z silnika 1,4 l jeszcze kilka lat temu było możliwe w wersjach sportowych. Trzeba przyznać, że silnik radzi sobie z niewielkimi rozmiarami samochodu; niestety okupuje to dość dużym zużyciem paliwa. Zarówno Rio jak i Accent zużywają o 1 litr paliwa więcej niż podaje producent. Samochody stają się dynamiczne dopiero po przekroczeniu 4000 obr/min, wtedy do kabiny przedostaje się także dość duży hałas z komory silnika.

 

Wrażenia z jazdy

 

Prowadzenie aut rodem z Korei wymaga przyzwyczajenia. Niemal każdy model charakteryzuje się bardzo miękkim zawieszeniem i niestety mało precyzyjnym układem kierowniczym. Samochód prowadzony z dużą prędkością może zaskoczyć utratą przyczepności, szczególnie na śliskiej drodze. Przyczyn jest kilka, jedna z nich spoczywa w słabej jakość seryjnie

Fot. Maciej Pobocha: Deska rozdzielcza Accenta jest wierną kopią kokpitu Rio. To najprostszy sposób na ograniczenie kosztów.
Fot. Maciej Pobocha: Deska rozdzielcza Accenta jest wierną kopią kokpitu Rio. To najprostszy sposób na ograniczenie kosztów.

montowanych opon. Więc warto wynegocjować u sprzedawcy niestandardowy komplet ogumienia. Po jazdach testowych doszliśmy do wniosku, że zarówno zawieszenie jak i układ kierowniczy są elementami, nad którymi inżynierowie powinni jeszcze popracować. Na szczęście nie wszystkim przeszkadzają miękkie resory i wolna reakcja na ruchy kierownicą. Do takich gustów idealnie dopasowane jest Rio i Accent. Umiarkowana prędkość nawet przy dużym obciążeniu gwarantuje bardzo wysoki komfort. We wnętrzu jest wystarczająca ilość miejsca i szczególnie w Kia bardzo ciekawa kolorystyka materiałów wykończeniowych. Zastrzeżenia mogą budzić tylko niektóre elementy jak dzwignia regulacji pochylenia oparcia, niedostatecznie wykończone lub umieszczone w mało dostępnych miejscach.

 

Podsumowanie

 

Auta muszą pokonać daleką drogę zanim trafią na nasz rynek. Szczególnie teraz, kiedy cena za baryłkę ropy dochodzi do 80 dolarów, koszty transportu znacznie wpływają na ostateczną cenę samochodu. Cóż miało by skłonić klientów do zakupu niewielkiego auta, którego cena przekracza 40 tys. zł. Niemal bliźniacze Rio i Accent mogą śmiało stawać w szranki z europejską konkurencją, bowiem wyższy koszt zakupu rekompensuje bogate wyposażenie standardowe.  

 

Nasza ocena:

 

 

Hyundai Accent

Kia Rio

Przestronność wnętrza

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Accent 1.4

Kia Rio 1.4

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1399

1399

Moc maksymalna (KM/obr/min)

97/6000

97/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

125/4700

125/4700

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,3

12,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,1

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

177

177

Droga hamowania od 100 km/h (m)

44

44

Pojemność bagażnika (cm3
)

390

390

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

45

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (cm3
/100 km)

5,1/ 8,0

5,2/7,9

Długość/szerokość/wysokość

428/169,6/147

424/169,5/147

Rozstaw osi (cm)

250

250

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/6

Cena (zł)

41 000

40 700

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Accent

1.4 Classic

Kia Rio

1.4 Family

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

-

Uklad kontroli stabilności jazdy ESP

-

-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka:

S

-

Radio CD

S

-

Elektrycznie sterowane szyb przednich/tylnych

S/-

S/S

Centralny zamek:

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja manualna

-

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty