Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia. Premierowe wersje modelu Optima: kombi, GT i Plug-in Hybrid

Wojciech Frelichowski
Optima SportswagonTo pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).Fot. Wojciech Frelichowski
Optima SportswagonTo pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).Fot. Wojciech Frelichowski
Kia wprowadza na rynek trzy nowe wersje modelu Optima. Są to Sportswagon, czyli kombi, odmiana hybrydowa Plug-in oraz sportowa GT.

Optima to limuzyna sytuująca się w segmencie klasy średniej. Niedawno Kia zaprezentowała nowy model w wersji sedan. Teraz przyszedł czas na kolejne wersje.

Optima Sportswagon

Optima SportswagonTo pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość
Optima Sportswagon

To pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).

Fot. Wojciech Frelichowski

To pierwsze kombi Kia w segmencie samochodów klasy średniej. Auto zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość 4855 mm, szerokość 1860 mm), ale ponieważ nadwozie ma relingi dachowe, zatem jest wyższe - o 5 mm (1470 mm).

Stylistyka Optimy kombi również nawiązuje do sedana, oczywiście oprócz tylne partii nadwozia. Dzięki obniżającej się ku tyłowi linii dach i jednocześnie zwężającej się linii okien projektantom udało się zdynamizować sylwetkę pojazdu.

Ten usportowiony charakter auta podkreślają owalna końcówka układu wydechowego, tylny zderzak zintegrowany z dyfuzorem oraz światła wykonane w technologii LED, które zachodzą na boki karoserii.

Najważniejszym elementem każdego samochodu typu kombi jest bagażnik. W Optimie Sportswagon przedział bagażowy ma pojemność 552 litry (sedan - 510 l). Bagażnik może zostać wyposażony w szereg funkcjonalnych akcesoriów. Np. w elastyczną siatkę za oparciem tylnej kanapy, przesuwane przegrody i szyny w podłodze bagażnika. Załadunek bagaży ułatwia system Smart Power Tailgate, czyli elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, która otwiera się automatycznie, gdy kluczyk systemu Kia Smart Key znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie pokrywy bagażnika.

Bagażnik można powiększyć. Ułatwia to składane oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40. Producent informuje, że gdy środkowa część oparcia zostanie złożona, Optimą kombi nadal wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby.

Funkcjonalnym rozwiązaniem jest schowek pod podłogą bagażnika, do którego można schować półkę zasłaniającą bagażnik.

Opitma kombi może być w wyposażona w jeden z trzech silników. Najsłabszą jednostką napędową jest turbodiesel 1.7 CRDi o mocy 141 KM. Standardowo silnik ten współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Jako opcję będzie można wybrać nową, 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów.

Kolejnym na liście jest dwulitrowy, wolnossący silnik 2.0 CVVL o mocy 163 KM. Ta jednostka seryjnie jest konfigurowana z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Za dopłatą można zamówić klasyczną automatyczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.

Najmocniejsza i najbardziej sportowa odmiana Optimy kombi – 2.0 T-GDI GT – jest napędzana 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM. W tej wersji silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną.

Kia Optima Sporstwagon 1.7 CRDi i konkurenci

Marka/model

Kia Optima Sportswagon 1.7 CDRi GT-Line

Mazda 6 kombi 2.2 D 150 KM SkyActiv-D i-ELOOP

Volkswagen Passat kombi 2.0 TDI 150 KM Highline

Cena (zł)

143 900

138 900

143 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

 Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4855/1860/1470

4805/1840/1475

4767/1832/1456

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1597/1608

1585/1595

1584/1568

Rozstaw osi (mm)

2805

2750

2791

Masa własna (kg)

1635

1355

1466

Pojemność bagażnika (l)

552

506

650

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

62

66

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1685

2191

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

141 przy 4000

150 przy 4500

150 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

340 przy 1750

380 przy 1800

340 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

10,0

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

200

202

216

Średnie spalanie (l/100 km)

4,6

4,9

4,7

Emisja CO2 (g/km)

120

129

122

       

 [page_break]

Optima Plug-in Hybrid

Kia Optima Plug-in HybridSilnik elektryczny zasilają litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 9,8 kWh (dostarczają ok. 60 procent więcej energii niż
Kia Optima Plug-in Hybrid

Silnik elektryczny zasilają litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 9,8 kWh (dostarczają ok. 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji). Jak twierdzi producent w pełni naładowane baterie umożliwiają przejechanie dystansu 54 km przy prędkościach do 120 km/h.

Fot. Kia

Kia z nową Optimą postanowiła wejść również na rynek aut hybrydowych. Wersja z silnikiem benzynowym, który wspomaga silnik elektryczny nosi nazwę Plug-in Hybrid.

Głównym elementem hybrydowego zespołu napędowego w tym aucie jest czterocylindrowy silnik 2.0 GDI o mocy 156 KM oraz silnik elektryczny  o mocy 50 kW, który może napędzać Optimę samodzielnie. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach chwilowego wspomagania spalinowej jednostki napędowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy Plug-in Hybrid sięga 375 Nm przy 2300 obr/min.

Moment obrotowy generowany przez zespół napędowy jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.

Silnik elektryczny zasilają litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 9,8 kWh (dostarczają ok. 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji). Jak twierdzi producent w pełni naładowane baterie umożliwiają przejechanie dystansu 54 km przy prędkościach do 120 km/h.

Akumulatory zlokalizowano za tylną kanapą nad tylną osią. Takie umiejscowienie baterii niestety przyczyniło się do zmniejszenia bagażnika do 307 litrów.

Główną zaletą Optimy Plug-in Hybrid jest niskie zużycie paliwa. Według danych fabrycznych auto spala tylko 1,6 litra na 100 km. Natomiast emisja CO2 wynosi 37 g/km.

Niskie spalanie to także efekt specjalnie dopracowanej aerodynamiki nadwozia. Np. zastosowano aktywną osłonę chłodnicy. Gdy jest zamknięta, współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejsza się z 0,27 do 0,25. Przeprojektowane – przedni i tylny zderzak umożliwiają z kolei łatwiejszy opływ powietrza wokół nadwozia.

Wyróżniającymi akcentami stylistycznymi Optimy Plug-in Hybrid są chromowana listwa z błękitnym elementem w dolnej części tylnego zderzaka, utrzymane w podobnym stylu nakładki na progach, chromowana listwa w górnej części osłony chłodnicy zachodząca aż na reflektory oraz charakterystyczne emblematy EcoPlugin.

W kabinie innowacją odróżniającą hybrydową Optimę od zwykłej jest zestaw zegarów, który wyświetla podstawowe informacje dotyczące hybrydowego napędu – m.in. stan naładowania akumulatorów i podpowiedzi dotyczące oszczędnego stylu jazdy.

Kia Optima Plug-in Hybrid sedan i konkurenci

Marka/model

Kia Optima
Plug-in Hybrid sedan

Ford Mondeo hybrid sedan

Volkswagen Passat GTE sedan

Cena (zł)

b.d.

130 850

173 490

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4855/1860/1465

4867/1911/1501

4767/1832/1476

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1602/1609

1599/1595

1578/1586

Rozstaw osi (mm)

2805

2850

2787

Masa własna (kg)

1705

1504

1722

Pojemność bagażnika (l)

307

383

402

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

53

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna/prąd

benzyna/prąd

benzyna/prąd

Pojemność (cm3)

1999

1999

1395

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Silnik spalinowy - moc (KM) przy obr./min

156 przy 6000

140 przy 6000

250 przy 5300

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

189 przy 5000

173 przy 4000

250 przy 1500

Silnik elektryczny – moc (kW)

50

88

84

Moment obrotowy

205

240

400

Łączna moc zespołu napędowego

205 przy 6000

187

218

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

9,2

7,4

Prędkość maksymalna (km/h)

192

187

225

Średnie spalanie (l/100 km)

1,6

4,2

1,6

Emisja CO2 (g/km)

37

99

37

       

 [page_break]

[b]Optima GT
[/b]

Kia Optima GTDla Optimy GT zarezerwowano też nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330
Kia Optima GT

Dla Optimy GT zarezerwowano też nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm z zaciskami pomalowanymi czerwonym lakierem. Nadwozie wersji GT wyróżnia się też klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi progami i czarnym emblematem z oznaczeniem GT.

Fot. Kia

Trzecią nowością w rodzinie Optimy jest wersja GT, czyli mocno usportowiona i z odpowiednio mocnym silnikiem. Kia informuje, że jest to najmocniejszy samochód tej marki, jaki kiedykolwiek był oferowany w Europie.

Zewnętrznymi wyróżnikami Optimy GT są m.in. zmienione zderzaki oraz na nowo zaprojektowany i większy wlot powietrza w kolorze satynowanego chromu. Ponadto  charakterystyczny dla wszystkich nowych modeli Kia wlot powietrza w kształcie tygrysiego nosa otrzymał chromowane wykończenie. Nowe są także reflektory wykonane w technologii LED.

Dla Optimy GT zarezerwowano też nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm z zaciskami pomalowanymi czerwonym lakierem. Nadwozie wersji GT wyróżnia się też klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi progami i czarnym emblematem z oznaczeniem GT.

Natomiast tylną partię nadwozia wyposażono w dwie, chromowane końcówki układu wydechowego i zderzak uformowany na kształt dyfuzora.

W kabinie znalazło się szereg elementów, w które wyposażane będą tylko wersje GT. Są to m.in. sportowe, profilowane fotele z logo GT na oparciach. Szarą podsufitkę zastąpiono czarnym zamszem, natomiast konsolę środkową wykończono aluminium.

Kierowca ma pod nogami aluminiowe pedały, zaś kierownica - obszyta skórą z czerwonym szwem - jest delikatnie spłaszczona u dołu z logiem GT. Pomiędzy klasycznymi, okrągłymi, dużymi zegarami umieszczono spory wyświetlacz, z którego można odczytać informacje, m.in. o ciśnieniu doładowania, czy aktualnie wykorzystywanym momencie obrotowym silnika.

Głównym elementem Optimy GT jest silnik. Do napędu auta zastosowano benzynową dwulitrową jednostkę T-GDI (turbodoładowaną i z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Silnik jest w całości wykonany z aluminium i po raz pierwszy znalazł zastosowanie właśnie w tym modelu. Jednostka osiąga moc 245 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny w przedziale od 1350 do 4000 obr/min.

Silnik 2.0 T-GDI napędza przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Według danych technicznych auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.

Kia Optima GT sedan i konkurenci

Marka/model

Kia Optima GT 2.0 T-GDI 245 KM sedan

Ford Mondeo 2.0 240 KM EcoBoost Vignale sedan

Opel Insignia 2.0 Turbo 250 KM Executive sedan

Cena (zł)

145 900

159 150

150 050

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4855/1860/1465

4871/1911/1482

4842/1858/1484

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1597/1608

1599/1595

1587/1590

Rozstaw osi (mm)

2805

2850

2737

Masa własna (kg)

1470

1489

1689

Pojemność bagażnika (l)

510

541

500

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

62

70

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1998

1999

1998

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

245 przy 6000

240 przy 5300

250 przy 5300

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

350 przy 1350

345 przy 2300

400 przy 2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,6

7,9

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

240

240

245

Średnie spalanie (l/100 km)

8,2

7,9

8,9

Emisja CO2 (g/km)

191

171

186

       

Jakie ceny?

Nowe wersje Kia Optimy są właśnie wprowadzane na polski rynek. Cennik wersji Sportswagon rozpoczyna się od kwoty 99 900 zł (silnik 2.0 163 KM). Z silnikiem 1.7 CRDi auto jest o 5000 zł droższe.

Optima GT sedan kosztuje 145 900 zł, a w wersji kombi - 153 900 zł.

Na razie nieznana jest jeszcze cena wersji Plug-in Hybrid, ale auto ma być na rynku jeszcze w tym roku. Natomiast w przyszłym roku zadebiutuje Optima Plug-in Hybrid w wersji kombi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty