Kia Cerato 1.6

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Kia Cerato ma ładne nadwozie o europejskich kształtach. Długość pojazdu wynosi 448 cm.
Fot. Ryszard Polit: Kia Cerato ma ładne nadwozie o europejskich kształtach. Długość pojazdu wynosi 448 cm.
To zadziwiające, ale każda nowa generacja samochodu marki Kia jest znacznie nowocześniejsza od poprzedniej.

Gdyby takie tempo rozwoju miały marki europejskie, dzisiaj jeździlibyśmy superautami.
  

Fot. Ryszard Polit: Kia Cerato ma ładne nadwozie o europejskich kształtach. Długość pojazdu wynosi 448 cm.
Fot. Ryszard Polit: Kia Cerato ma ładne nadwozie o europejskich kształtach. Długość pojazdu wynosi 448 cm.

 

Zaprezentowany w 2004 r. Cerato to stosunkowo nowy model marki Kia. W zasadzie jest następcą modelu Shuma II, jednak konstrukcyjnie to dwa różne samochody. Cerato bez żadnych kompleksów może konkurować z markami europejskimi i to nie jest dla nich dobra wiadomość. Prezentujemy Cerato z nadwoziem typu sedan napędzane

Fot. Ryszard Polit: Benzynowy silnik 1,6 l o mocy 105 KM to skuteczne źródło napędu - dynamika pojazdu jest całkiem niezła, a zużycie paliwa w mieście
Fot. Ryszard Polit: Benzynowy silnik 1,6 l o mocy 105 KM to skuteczne źródło napędu - dynamika pojazdu jest całkiem niezła, a zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9,5 l na 100 km.

benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.  

 

Cechy szczególne
 

 

Mając w pamięci starsze modele Kia, można stwierdzić, że Cerato ma ładne nadwozie, o europejskich cechach stylistycznych. Gdyby zakryć znak firmowy, trudno byłoby odgadnąć, że mamy do czynienia z produktem koreańskim. W

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma sporą objętość 528 l. Uchwyty pokrywy wnikają do przestrzeni bagażowej – to nie najlepsze, ale tanie rozwiązanie.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma sporą objętość 528 l. Uchwyty pokrywy wnikają do przestrzeni bagażowej – to nie najlepsze, ale tanie rozwiązanie.

tej sytuacji nadwozie jest cechą tego pojazdu. Cerato ma też wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi (wahacz wzdłużny i dwa poprzeczne), za które tak chwalone są Ford Focus czy VW Golf. Jedynie typowa dla marek koreańskich jest nazwa, która obowiązkowo ma przypominać wyraz z języka włoskiego. 

Fot. Ryszard Polit: Fotele przednie są dośc wygodne.
Fot. Ryszard Polit: Fotele przednie są dośc wygodne.

 

Wnętrze Cerato jest dość obszerne i nie brakuje również miejsca na tylnej kanapie. Tablicę przyrządów zaprojektowano według najlepszych wzorców ergonomii - na środku duży prędkościomierz, a wokół niego rozmieszczone pozostałe wskaźniki. Kolumna kierownicy ma regulowane położenie. Pokrętła i przyciski na konsoli środkowej są łatwe w obsłudze. Bagażnik o objętości 538 l jest dość płytki i długi. Ze względu na niewielką

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cerato jest przestronne, z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cerato jest przestronne, z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca.

głębokość przewożenie wysokich przedmiotów w bagażniku jest niemożliwe. Można jednak złożyć oparcie tylnej kanapy. Pokrywę bagażnika można otworzyć kluczykiem lub przyciskiem umieszczonym z lewej strony kolumny kierownicy. Żaden z tych sposobów nie jest wygodny, gdy w rękach trzymamy siaty z zakupami. 

 

Silnik  

 

Benzynowa jednostka napędowa ma 4 zawory w każdym cylindrze, dwa wałki rozrządu i z pojemności 1,6 l osiąga 105 KM mocy. To zupełnie

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana jest bardzo ergonomicznie.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana jest bardzo ergonomicznie.

wystarczy do sprawnego rozpędzania pojazdu. Dynamiczna jazda wymaga jednak utrzymywania jednostki napędowej w górnym zakresie obrotów, gdyż maksymalny moment obrotowy osiągany jest dopiero przy 4500 obr/min. W każdym razie dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów i pogodzenia się z podwyższonym poziomem hałasu. Zużycie paliwa w mieście przy spokojnej jeździe nie przekracza 9,5 l na 100 km.  

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

Wrażenia z jazdy
 

 

W przeciwieństwie do poprzednich modeli Cerato ma sztywniejsze zawieszenie, jednak jest ono bardziej miękkie niż w VW Golfie. Cerato zapewnia całkiem przyzwoity komfort jazdy po złych drogach i dzięki nowoczesnemu zawieszeniu ma dobre własności jezdne. Na szybko pokonywanych zakrętach pojazd nie sprawia kłopotów, a jego zachowanie jest przewidywalne. Zwraca uwagę precyzyjny mechanizm ręcznej zmiany biegów. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h mieści się na granicy uważanej za przyzwoitą w tej klasie pojazdów i w lepszym wyciszeniu auta leżą możliwości dla auta następnej generacji. Nie najlepszy jest też układ hamulcowy, chociaż z przodu i z tyłu zastosowano hamulce tarczowe.     

 

Podsumowanie 

 

Kia Cerato to samochód zaprojektowany na przyzwoitym poziomie technicznym, o dość obszernym wnętrzu i dobrych własnościach jezdnych. Mimo dostrzeżonych mankamentów może śmiało konkurować z innymi autami kompaktowymi, co jest pewną niespodzianką szczególnie dla nabywców, którzy nie znają aut koreańskich. Oficjalna cena Cerato sedan z silnikiem 1,6 l wynosi 50 490 zł. Cerato najbardziej jednak brakuje prestiżu marki, dlatego można przewidywać znaczny spadek wartości przy późniejszej odsprzedaży. Koreańczycy są jednak cierpliwi i za kilka lat postrzeganie marki Kia może być już zupełnie inne.    

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1599

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

143/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,3

Prędkość maksymalna (km/h):

186

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

42,1

Pojemność bagażnika (dm3):

538

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,0/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

448 x 174 x 147

Rozstaw osi (cm):

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

50 490

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Dość obszerna kabina pasażerska.    

Silnik

****

Dobra elastyczność

Poziom hałasu

***

Przeciętny poziom hałasu.

Hamulce

***

Droga hamowania Cerato jest za długo o ok. 2 m.

Dynamika

****

Dynamika jest wystarczająca.    

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 9,5 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową

konstrukcją tylnej osi.  

Wyposażenie

***

Skromne wyposażenie seryjne.  

 

Wyposażenie seryjne:

Kia Cerato Family

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty