Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep Wrangler 2018. Wersje, silniki, wrażenia z jazdy

Dariusz Kowalczuk
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot. Dariusz Kowalczuk
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot. Dariusz Kowalczuk
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinię mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej, choć ta ostatnia jest dość umowna.

To już druga tegoroczna premiera Jeepa - i nie ostatnia. Po face liftingu modelu Renegade przyszła pora na zaprezentowanie nowego Wranglera. Ma on być jedynym w swoim rodzaju autem gotowym do zapisania kolejnego, bezprecedensowego rozdziału w legendarnej już historii marki Jeep, której korzenie sięgają 1941 roku. Właśnie w tym celu Jeep Wrangler został całkowicie odnowiony, jednocześnie pozostając wiernym swojej tradycji i zachowując zdolności do jazdy terenowej.

Jeep Wrangler czwartej generacji oferuje trzy różne poziomy wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon, wszystkie dostępne w konfiguracji 2-drzwiowej lub 4-drzwiowej, a także całkiem nowy pakiet Overland, wyłącznie do wersji Sahara, zapewniający bardziej ekskluzywny wygląd.

Design Wranglera

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Jeep

Nowy Jeep Wrangler został zbudowany zgodnie z estetyką muskularnego wyglądu, która ma być szybko rozpoznawalna dzięki tradycyjnym akcentom stylistycznym Jeepa: zaczynając od okrągłych reflektorów po charakterystyczny siedmioszczelinowy grill; od trapezoidalnych nadkoli po widoczne zewnetrzne zawiasy drzwi; od składanej przedniej szyby po sportowy pałąk; od wyjmowanych drzwi po konfiguracje do jazdy pod gołym niebem z twardym lub miękkim dachem. Czyli wszystko to, co czyniło i czyni Wranglera, Wranglerem.

Zespół projektantów Jeepa nadał legendarnemu już siedmioszczelinowemu grillowi bardziej nowoczesny wygląd, w którym obie zewnętrzne szczeliny grilla przecinają się z przednimi reflektorami, co ma być wyrazem hołdu dla legendarnego modelu CJ. Górna część grilla w kształcie trapezu została delikatnie przesunięta do tylu w celu poprawienia właściwości aerodynamicznych.

W wersjach wyposażenia Sahara i Rubicon, dostępne są LED-owe reflektory i światła przeciwmgłowe. Światła do jazdy dziennej tworzą teraz coś na wzór aureoli wokół zewnętrznego obwodu przednich reflektorów. Standardowe LED-owe kierunkowskazy zostały umieszczone w przedniej części trapezoidalnych nadkoli. W tylnej części, tradycyjne kwadratowe tylne światła wykonano także w technologii LED.

Szyba przednia pojazdu jest większa i optymalnie pochylona, co ma poprawić aerodynamikę, a dzięki ulepszonej konstrukcji usprawniono mechanizm jej składania. By położyć ją na maskę wystarczy odkręcić zaledwie 4 śruby. Powiedzmy to jednak sobie szczerze, to terenówka i powierzchnia szyby jest adekwatna do funkcji samochodu. W porównaniu do typowych aut osobowych - po prostu mała. Co do właściwości aerodynamicznych, to także nie przesadzajmy. Podczas jazdy na autostradzie przy prędkości powyżej 130 km/h trudno jest swobodnie prowadzić towarzyską rozmowę. No ale przecież nie chodzi o to by gaworzyć na płaskiej jak deska drodze.

Nowy Jeep Wrangler wyposażony jest także w nowe pałąki przeciwkapotażowe, które pełnią funkcję klatki bezpieczeństwa i ciągną się przez całą długość karoserii, stanowiąc część słupków A. Konstrukcja ta ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa, a lusterko wsteczne może pozostać na swoim miejscu nawet po złożeniu przedniej szyby.
Dwuczęściowe nadkola w kolorze nadwozia z czarną dolną listwą są w standardzie w wersji Sahara.
Lekkie i wytrzymałe aluminiowe drzwi są łatwe do demontażu za pomocą klucza z końcówką Torx (rozmiar końcówki jest wytłoczony bezpośrednio na zawiasach).

Wszystkie modele Wrangler są teraz wyposażone w sportowy pałąk w kolorze nadwozia przyspawany do nadwozia i z wbudowanymi uchwytami.

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Jeep

Nowy Jeep Wrangler, jako jedyny dostępny na rynku SUV z napędem 4x4 umożliwia jazdę z w pełni otwartą przestrzenią nad głową, oferując różne kombinacje dachów. Sterowany elektrycznie dach Sky One-Touch poprzez naciśnięcie jednego przycisku umożliwia pełne otwarcie dachu z płótna na całej długości samochodu.
Dodatkowo, w nowym Wranglerze dostępne są jeszcze dwie inne konfiguracje: miękki dach bezzamkowy Premium Sunrider oraz lżejszy, łatwy w obsłudze, zdejmowany twardy dach Freedom Top składający się z trzech paneli.

Miękki dach Premium Sunrider został ulepszony poprzez dodanie dwóch dodatkowych profili podtrzymujących tkaninę. Ta nowa konstrukcja pomaga wyciszyć szum wiatru i umożliwia łatwiejszy dostęp do położenia częściowego i całkowitego otwarcia dachu.
Modułowy twardy dach Freedom Top ma łatwą w obsłudze 3-częściową budowę. Ulepszono go, wprowadzając lżejsze panele Freedom oraz zmodyfikowane zatrzaski umożliwiające szybsze zdejmowanie i zakładanie twardego dachu. Zależnie od wersji, dach Freedom Top jest dostępny albo w kolorze nadwozia, albo w kolorze czarnym.

Ostatnią, choć nie mniej ważną nowością jest obniżenie o około 300 mm uchwytu na koło zapasowe, dla zapewnienia lepszej widoczności zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Ale kto by się tam oglądał do tyłu...

Pakiet wyposażenia Overland, dostępny na zamówienie, zapewnia bardziej ekskluzywny wygląd wersji Sahara. Zawiera on unikatowe 18” aluminiowe obręcze kół, grill w kolorze nadwozia z wlotami powietrza oraz obrysami przednich reflektorów w jasnym kolorze, twardą pokrywę koła zapasowego w kolorze nadwozia oraz logo Overland. Nadwozie w pakiecie Overland uzupełnia dedykowane wnętrze ze skórzaną tapicerką oraz LED-owe światła.

Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5

Nowy Wrangler oferuje do wyboru szeroką gamę wzorów kół. Wersja Sport jest dostępna ze standardowymi 17-calowymi polerowanymi, lakierowanymi felgami aluminiowymi. Wersja Sahara posiada w standardzie 18” aluminiowe koła i opcjonalne 18-calowe koła ze specjalnym wykończeniem dostępnym w pakiecie Overland. Rubicon wyposażony jest w standardzie w 17-calowe lakierowane, polerowane aluminiowe felgi z 32-calowymi oponami Goodrich Mud-Terrain BF i opcjonalnymi 17-calowymi aluminiowymi kołami o specjalnym wzorze z czarnym, polerowanym wykończeniem.

Wrangler będzie dostępny w 10 różnych kolorach nadwozia: czarny Black, czerwony Firecracker Red, srebrny Billet Silver Metallic, biały Bright White, Granite Crystal Metallic, żółty Hellayella, niebieski Ocean Blue, pomarańczowy Punk'n Metallic, zielony Mojito i szary Sting Grey.

Wnętrze

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Jeep

Inspirowana dziedzictwem modelu centralna konsola ma prostą, dopracowaną formę, którą uzupełnia poziomy design deski rozdzielczej i specjalne wykończenie zależnie od wybranego modelu. W wersji Sahara zestaw wskaźników otoczony jest miękką w dotyku powierzchnią, na której znajdują się ozdobne przeszycia.
Przyciski sterowania, w tym pokrętła do regulacji klimatyzacji i głośności radia, sterowanie przyciskiem Engine Stop Start (ESS) oraz złącza ładowania i porty USB są specjalnie wyprofilowane, aby zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogli szybko i łatwo je odnaleźć. Wewnętrzne i zewnętrzne okrągłe wloty powietrza HVAC są otoczone platynową chromowaną ramką, która ma im nadać bardziej wyjątkowego wyglądu premium. W sumie, jeśli pamiętacie film "Helikopter w ogniu" i Humvee tam występujące, to wsiadając po raz pierwszy w życiu do tego auta, można mieć wrażenie jakby się siedziało w takim Hummerze. Tylko przeszyta białą nicia skóra, kolorowy wyświetlacz i kilka innych pokręteł zdradza, że jeśli będzie walka, to tylko w terenie. No ale takie wnętrza trzeba po prostu pokochać.

W odświeżonej konsoli centralnej, znajdują się gałka dźwigni zmiany biegów i skrzyni rozdzielczej oraz hamulec postojowy. Na dźwigni zmiany biegów, uchwytach i ramce wyświetlacza systemu multimedialnego umieszczono prawdziwe śruby, w oryginalny sposób podkreślające budowę tego auta.
W nowym Jeepie Wranglerze debiutuje przycisk uruchamiający silnik, umieszczony w odpornej na warunki atmosferyczne ramce, w zasięgu ręki kierowcy. Fotele pokryte materiałową lub skórzaną tapicerką posiadają ozdobne przeszycia oraz regulowane zagłówki i podparcie lędźwiowe fotela kierowcy. Dostępna na zamówienie opcja „Komfort” obejmuje podgrzewane przednie fotele i kierownicę (prawdziwi twardziele pewnie jej nie zamówią).
Pokryte winylem panele drzwi kierowcy i przedniego pasażera są miękkie w dotyku i mają wydłużone podłokietniki w celu zapewnienia większego komfortu podczas jazdy. Rośli faceci na wysokość, to jeszcze jakoś dadzą sobie radę, na szerokość - to może pozostać już tylko otwarcie szyby i wystawienie "zimnego łokcia".

Zestaw wskaźników wyposażony jest w 3,5- lub 7-calowy wyświetlacz LED (TFT). Siedmiocalowy kolorowy wyświetlacz LED, oferowany w standardzie w wersjach Sahara i Rubicon, umożliwia kierowcy skonfigurowanie informacji na ponad 100 sposobów. Wbudowane w kierownicę przyciski sterujące umożliwiają operowanie systemem nagłośnienia, połączeniami głosowymi i tempomatem, dzięki czemu kierowca może zawsze trzymać ręce na kierownicy.

Konsola centralna posiada ekran dotykowy o przekątnej 7- lub 8,4-cala (oba kompatybilne z aplikacją Android Auto Car Play) - ten ostatni to największy i najbardziej zaawansowany wyświetlacz Uconnect oferowany kiedykolwiek w modelu Wrangler.
Bezpośrednio pod ekranem dotykowym umieszczone są pokrętła do regulacji klimatyzacji i systemu nagłośnienia oraz media porty.
Dwa porty USB z przodu i dwa w zasięgu pasażerów podróżujących na tylnych fotelach łączą się z centrum multimedialnym. W nowym Wranglerze dostępne jest również standardowe, dodatkowe gniazdo zasilania 12V oraz gniazdo 230 V dla urządzeń zasilanych prądem zmiennym (AC).

Nowy Wrangler oferuje szereg inteligentnych rozwiązań, jeśli chodzi o schowki, wytrzymałe kieszenie z siatki ciągnące się wzdłuż całej długości drzwi, uchwyty na kubki i liczne miejsca, w których można przechowywać np. telefon czy drobne akcesoria.
Schowek w desce rozdzielczej posiada teraz jeszcze lepszą izolację i, podobnie jak konsola centralna, można go zamknąć, aby bezpiecznie przewozić cenne przedmioty, kiedy dach samochodu jest opuszczony. Schowek pod podłogą bagażnika zapewnia miejsce do przechowywania małych przedmiotów poza zasięgiem wzroku.

System zarządzania ładunkiem Trail Rail zapewnia łatwy dostęp do przedmiotów umieszczonych w strefie bagażowej i umożliwia dodatkowe opcje składowania i zabezpieczenia ładunku. W podłodze bagażnika znajduje się praktyczny organizer do przechowywania śrub oraz zestaw narzędzi wraz z instrukcją, umieszczony wewnątrz podłokietnika centralnego. Zarówno zestaw narzędzi, jak i organizer zostały zaprojektowane do przechowywania śrub i nakrętek dachu, drzwi i składanej szyby przedniej Wranglera podczas jazdy pod gołym niebem, podkreślając, że całe wyposażenie kultowego Jeepa zostało zaprojektowane, aby stworzyć komfortowe, nowoczesne i praktyczne otoczenie.
Tradycyjnie już każdy Jeep Wrangler jest standardowo wyposażony w trwałą i zmywalną kabinę z funkcjonalnymi korkami spustowymi w podłodze, a nowy model posiada dodatkowo specjalny gumowy pokrowiec ochronny systemu multimedialnego.

Nadwozie

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Dzięki designowi typu „body-on-frame", czyli nadwoziu zbudowanemu na ramie oraz pięciowahaczowemu układowi zawieszenia, Wrangler stanowi wzorzec, jeśli chodzi o zdolności do jazdy z napędem 4x4 z ulepszoną dynamiką podczas jazdy szosowej oraz bardziej komfortowe wrażenia z jazdy.
Zastosowanie lekkich aluminiowych, wytrzymałych elementów - obejmujących drzwi, zawiasy drzwi, osłony zderzaków, ramę przedniej szyby i magnesową klapę bagażnika – przyczyniło się do zmniejszenia całkowitej masy pojazdu, poprawiając parametry dotyczące zużycia paliwa.

W celu zabezpieczenia krytycznych elementów pojazdu podczas przygód na szlaku - w tym ochrony zbiornika paliwa, skrzyni rozdzielczej i miski olejowej automatycznej skrzyni biegów - Wrangler posiada cztery płyty ochronne i osłony nadwozia. Wersja Rubicon posiada dodatkowo grubościenne stalowe rury boczne, ograniczające potencjalne uszkodzenia karoserii podczas jazdy po bezdrożach.
Zawieszenie nowego Wranglera zostało zmodyfikowane pod kątem optymalizacji prowadzenia po drogach asfaltowych i komfortu jazdy bez uszczerbku dla właściwości terenowych.

Wrangler nadal wykorzystuje sprawdzoną konfigurację pięciowahaczowego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi. Przednie zawieszenie obejmuje drążek poprzeczny oraz cztery wzdłużne drążki, zaś pięciowahaczowe zawieszenie tylne ma dwa górne i dwa dolne drążki wzdłużne wykonane z kutej stali oraz poprzeczny drążek reakcyjny.

Napęd

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Jeep

Układ napędowy Wranglera to wynik ponad siedemdziesięciu pięciu lat pozycji lidera w opracowywaniu układów napędu 4x4. Dostępny on będzie z dwoma systemami napędu 4x4: Command-Trac - w wersjach Sport i Sahara oraz Rock-Trac - w standardzie w wersji Rubicon, to najmocniejszy model o najwyższych właściwościach terenowych. Oba układy posiadają nową 2-biegową skrzynię rozdzielczą Selec-Trac typu „full-time”, która w sposób ciągły monitoruje i zarządza momentem obrotowym przesyłanym na przednie i tylne koła.

Układ napędu na cztery koła Command-Trac obejmuje 2-biegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu reduktora 2,72:1 oraz przednimi i tylnymi osiami Dana nowej generacji z przełożeniem 3,45 dla wersji z silnikiem benzynowym i 3,73 dla wersji z silnikiem Diesla.

System napędu 4x4 Command-Trac oferuje 4 tryby pracy (plus tryb Neutral):
- 2H (Two-Wheel Drive High Range) - napęd na tylne koła, do jazdy po drogach utwardzonych;
- 4H AUTO (Full-Time Active On-Demand High Drive) - napęd Full-Time na cztery koła do jazdy w terenie lub na drogach utwardzonych;
- 4H Part-Time (Part-Time Four-Wheel Drive High Range) - napęd Part-Time na cztery koła do jazdy w terenie lub poza drogami utwardzonymi;
- N (Neutral) - odłączenie napędu w skrzyni rozdzielczej;
- 4L (Four-Wheel Drive Low Range) - napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym, do jazdy w terenie.

Nowy Wrangler wyposażony jest w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości do 72km/h.

W normalnych warunkach jazdy, system Command-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% mocy na koła tylne.
Przesuwając dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć się w tryb jazdy z napędem na cztery koła, idealny podczas jazdy po śliskich nawierzchniach, takich jak piasek, błoto, śnieg lub lód. Tryb pracy 4H można wybrać zarówno w nowym trybie Auto - idealnym do bezpiecznego i komfortowego użytkowania w każdych warunkach jazdy, dzięki ciągłemu monitorowaniu i sterowaniu momentem obrotowym i automatycznemu włączaniu i wyłączaniu napędu 4WD w celu utrzymania trakcji – jak i w trybie 4H Part Time zapewniającym zawsze równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią.
Aby sprostać ekstremalnym wyzwaniom i wymagającym szlakom terenowym, kierowcy mogą używać trybu 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, które zwielokrotnia moment obrotowy silnika.
Dostępny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia dodatkowy moment obrotowy i przyczepność podczas śliskich, trudnych warunków, takich jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.

Wersję Jeep Wrangler Rubicon mają cechować jeszcze lepsze właściwości terenowe. Rubicon jest wyposażony w system napędu 4x4 Rock-Trac z 2-biegową skrzynią rozdzielczą o przełożeniu reduktora 4,0:1, przednie i tylne osie Dana 44 nowej generacji przeznaczone do pracy w ciężkich warunkach oraz elektroniczne blokady przedniej i tylnej osi Tru-Lok, by móc pokonywać najbardziej ekstremalne trasy terenowe.

Standardowe wyposażenie obejmuje również wartość przełożenia przedniej i tylnej osi wynoszącą 4,10 dla wersji benzynowych i 3,73 dla wersji z silnikiem wysokoprężnym, elektroniczną blokadę przedniej i tylnej osi Tru-Lok umożliwiającą pokonywanie nawet najbardziej ekstremalnych dróg.

Wersja Rubicon oferują również elektroniczne rozłączany przedni stabilizator poprzeczny pozwalający zwiększyć artykulację osi w najcięższych sytuacjach przeprawowych. System ten pozwala kierowcom na rozłączanie przedniego stabilizatora w celu zapewnienia dodatkowego skoku kół do przemierzania najtrudniejszych szlaków.

Wersje benzynowe Wranglera Rubicon mają maksymalny i ulepszony współczynnik pełzania 77,2:1, a w przypadku wersji z silnikiem Diesla wynoszący 70,3:1 - oba te rozwiązania ułatwiają pokonywanie wszelkich przeszkód.

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Każdy Wrangler otrzymuje odznakę „Trail Rated", która ma świadczyć o jego legendarnych zdolnościach 4x4. Odznaka „Trail Rated” na samochodach Jeep 4x4 ma oznaczać, że zaliczyły one szereg wymagających testów sprawdzających ich możliwości w terenie w zakresie: trakcji, brodzenia, zwrotności, artykulacji zawieszenia czy prześwitu.

W nowym Jeepie Wranglerze odznaka Trail Rated obejmuje następujące funkcje:
- system Command-Trac 4x4 z przełożeniem reduktora 2,72:1 w modelach Sport i Sahara;
- system Rock-Trac 4x4 z przełożeniem reduktora 4:1 i standardową elektroniczną blokadą przedniej i tylnej osi Tru-Lok w modelu Rubicon;
- płyty osłonowe podwozia i tylne haki holownicze;
- głębokość brodzenia do 76 cm;
- wzorcowe kąty w swojej kategorii (w 2-drzwiowej wersji Rubicon): kąt natarcia wynoszący 36,4 st., kąt rampowy 25,8 st., kąt zejścia 30,8 st. i prześwit poprzeczny wynoszący ponad 25 cm;
- maksymalny uciąg do 1500 kg (wersje 2-drzwiowe) i do 2500 kg (wersje
4-drzwiowe).

Jednostki napędowe

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Gama silników na rynku europejskim obejmuje dwie nowe jednostki napędowe: 2,2-litrowego MultiJeta II turbo diesel oraz 2,0-litrowy, 4-cylindrowy turbodoładowany, rzędowy silnik benzynowy. Oba silniki zestawione są z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów, absolutną nowością w tym modelu.

2.2 litrowy MultiJet II silnik turbo diesel: wyróżniający się technologią MultiJet drugiej generacji, posiada cztery zawory na cylinder, rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy napędzany paskiem (DOHC), układ wtryskowy Common Rail 2000 bar, wtryskiwacze solenoidowe oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią (VGT). Zestawiony z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, 2,2-litrowy silnik turbo diesel zapewnia moc 200 KM przy 3500 obrotach oraz moment 450 Nm przy 2000 obrotach.
2,2-litrowy silnik posiada również system oszczędności paliwa Stop-Start (ESS). Jego najważniejsze cechy to:

- blok silnika wykonany z aluminium;
- system wyrównoważania w postaci przekładni Lancaster wmontowanej w blok silnika;
- głowica cylindrów wykonana z aluminium oraz górnozaworowy rozrząd z podwójnym wałkiem rozrządu w konfiguracji 16 zaworowej;
- rozrząd z rolkowymi popychaczami hydraulicznymi, oraz hydraulicznymi kasatorami luzu;
- wtrysk paliwa z technologią Multijet drugiej generacji, ciśnienie robocze 2000 bar z wtryskiwaczami solenoidowymi oraz systemem wtrysku Rate Shaping;
- turbosprężarka ze zmienną geometrią, sterowana przez elektryczny siłownik.

Nowy 2.0 litrowy turbodoładowany silnik z czterema cylindrami w rzędzie: oferuje on moc 272 KM przy 5250 obrotach i moment obrotowy 400 Nm przy 3000 obrotów oraz wyposażony jest w technologię Stop-Start (ESS). Połączony z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, silnik ten należy do rodziny Global Medium Engine i posiada rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy (DOHC), podwójny niezależny wałek rozrządu oraz układ recyrkulacji schłodzonych spalin (C-EGR). Po raz pierwszy zastosowano wszystko razem: turbosprężarkę „twin-scroll”, układ C-EGR, bezpośredni wtrysk oraz niezależnie chłodzony cieczą wlot powietrza, korpus przepustnicy i turbo. Dzięki temu technologicznemu połączeniu osiągi są na najwyższym poziomie, przy jednoczesnej redukcji spalania paliwa. Ten nowy, 2,0-litrowy silnik będzie dostępny w Europie w czwartym kwartale 2018 roku.

Wszystkie wersje silnikowe montowane w Jeepie Wranglerze zestawione są z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, która ma umożliwić optymalizację mocy dostarczanej przez jednostkę napędową, gwarantując jednocześnie niezwykłą zrywność i płynne dostarczanie mocy podczas jazdy z dużą prędkością.
 
System Uconnect

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Jeep

W zależności od modelu, najnowszy Jeep Wrangler może zostać wyposażony w czwartej generacji system Uconnect z 5- lub 7-calowym ekranem lub Uconnect NAV z ekranem 8,4-cala.

System umożliwia kierowcy sterowanie wieloma funkcjami pokładowymi, m.in. systemem klimatyzacji i systemem audio, bezpośrednio za pośrednictwem ekranu Uconnect, zapewniając przy tym maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto (w Uconnect™ NAV z ekranem 7 lub 8.4”), pozwala na obsługę bez użycia rąk, poprzez polecenia głosowe telefonu i nawigacji oraz wysyłanie widomości.

W standardzie w  Uconnect 8,4” znajduje się nawigacja (TomTom Live) i strony Off-road Pages pokazujące kąty nachylenia i przechyłu oraz inne funkcje związane z możliwościami terenowymi, w tym pracę systemu 4x4 i blokadę mechanizmu różnicowego, jak i usługi Live, obejmujące muzykę internetową i radio, sieć społecznościową, wiadomości, informacje oraz nawigację z bieżącymi informacjami na temat ruchu drogowego, etc.

Bezpieczeństwo

Według producenta podczas projektowania nowego Jeepa Wranglera, kluczowe znaczenie miało bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego model ten oferuje szeroki wybór funkcji z zakresu aktywnego i biernego bezpieczeństwa i ochrony. Obejmuje on: system wykrywania obiektów na drodze i cofania (Blind Spot Monitoring oraz Rear Cross Path Detection), system wspomagania parkowania Park Assist, kamerę cofania z dynamiczna siatką, system stabilizacji toru jazdy (ESC) z funkcją zapobiegania przewróceniu się pojazdu (ERM) oraz cztery montowane seryjnie poduszki bezpieczeństwa.

Jak Wrangler jeździ.

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Prawdziwy twardziel dobrze prezentuje się we Wranglerze. Ale tak samo nieźle będzie wyglądał w Defenderze. To już marki same w sobie. Nie spodziewajmy się zatem, że auto prawdziwie terenowe, a nie jak ostatnio jest w modzie - uterenowione - będzie królem szos. Na autostradzie szumy opływającego powietrza powodują, że wewnątrz jest głośno, a podczas awaryjengo hamowania pedał trzeba mocna wcisnąć w podłogę. Osiągnięcie 130 km/h przypomina trochę osiągnięcie prędkości decyzji - albo się wznosimy i lecimy, albo decydujemy się na wyhamowanie i spokojnie kołujemy dalej. Przy gabarytach auta zdecydowanie za to wzrośnie nasze ego. Pamętajmy tylko, że duża powierzchnia boczna narażona jest szczególnie na boczne podmuchy. Zapewnie bardzo ładnie będzie się za to prezentował Wrangler dostojnie wjeżdżający na kawiarniane parkingi.
Pora na teren. I to zdecydowanie jest żywioł tego auta. Tradycyjnie radzi w nim sobie bardzo dobrze, a jazda nim jest bardzo pewna i przyjemna - na tyle, na ile przyjemne może być "wytarmoszenie" całego swojego ciała na niezliczonej ilości dziur, muld, wystających konarów i kamieni. Doświadczenie w produkcji tego modelu przekłada się na dobór i zastosowanie komponentów zawieszenia, a także zaprojektowania elementów nadwozia. Duże kąty natarcia i zejścia powodują, że strome, górskie, leśnie przecinki nie będa dla nas większą przeszkodą, pod warunkiem jednak, że wcześniej nie jedliśmy obfitego obiadu. Brakuje tradycyjnego uchwytu/rączki nad oknami drzwi - w zamian za to są uchyty na słupkach szyby przedniej. Czasami jednak, nie ma się po prostu za co złapać.

Ale to nie wszystko...

Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.Fot.
Czwarta generacja kultowego już Jeepa Wranglera ma ugruntować opinę mistrza jazdy terenowej oraz wyjątkowego samochodu do codziennej jazdy miejskiej.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Z okazji wejścia na rynek najnowszego Wranglera, Mopar – marka FCA zajmująca się produktami i usługami posprzedażnymi dla samochodów Grupy – przygotowała gamę ekskluzywnych akcesoriów, które każdy posiadacz Wranglera mieć powinien.

Właściciele nowego Jeepa Wranglera będą mogli zatem wybierać spośród ponad 180 oryginalnych akcesoriów zaprojektowanych przez Mopar i stworzonych specjalnie, by zaoferować gamę możliwości spersonalizowania swego auta oraz dostosować się do różnych stylów życia prezentowanych przez posiadaczy Wranglera.

W specjalnej strefie Mopar, urządzonej w austriackim Spielbergu, pokazane zostały dwa Jeepy Wranglery, z oryginalnymi akcesoriami zaprojektowanymi przez Mopar. Na ekskluzywną, „off-roadową” indywidualizację składa się nadwozie w kolorze Steel Blue Metallic, podniesione o 2 cale zawieszenie, 17 calowe, off-roadowe koła i opony Road Gear, naklejka na pokrywie silnika „1941” oraz napis na nadwoziu „Moab”, plastikowe chlapacze, siatkowy dach przeciwsłoneczny, snorkel oraz specjalne, off-roadowe lampy. „Miejska” wersja oferuje nadwozie w kolorze Granite Crystal i wyróżnia się srebrnymi nakrętkami na wentyle z logo Jeep, naklejką na pokrywie silnika „1941”, 32-calową osłoną koła zapasowego oraz wieloma chromowanymi detalami, zdobiącymi boczne stopnie rurowe, nakładki ochronne na progi drzwiowe oraz klapkę wlewu paliwa. W sumie, niby gadżety, ale dla wielu bardzo wazne.

Sprzedaż nowego Jeepa Wranglera w Europie ruszy we wrześniu. W chwili obecnej nie są jeszcze znane ceny tego modelu.

Jeep Wrangler - wybrane dane techniczne

Marka/modelWrangler Sahara 2-drzwi 1.2 ATX 200 KMWrangler Rubicon 2-drzwi 1.2 ATX 200 KMWrangler Sahara 4-drzwi 1.2 ATX 200 KMWrangler Rubicon 4-drzwi 1.2 ATX 200 KM
Cena (zł)bdbdbdbd
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV soft/hard top-2dSUV soft/hard top-2dSUV soft/hard top-4dSUV soft/hard top-4d
Liczba miejsc5555
Wymiary i masy



Długość/szerokość/wysokość (mm)4334/1894/18394334/1894/18794882/1894/18384882/1894/1901
Rozstaw kół: przód/tył (mm)bdbdbdbd
Rozstaw osi (mm)2 4592 4593 0083 008
Masa własna (kg)2 0292 0862 1582 207
Pojemność bagażnika (l)192192533533
Pojemność zbiornika paliwa (l)66668181
Układ napędowy



Rodzaj paliwaDieselDieselDieselDiesel
Pojemność (cm3)2 143214321432143
Liczba cylindrów4444
Napędzana oś4x44x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńAutomatyczna/8Automatyczna/8Automatyczna/8Automatyczna/8
Osiągi



Moc (KM) przy obr/min 200 KM przy 3500 200 KM przy 3500 200 KM przy 3500 200 KM przy 3500
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min450 Nm przy 2000450 Nm przy 2000450 Nm przy 2000450 Nm przy 2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,99,69,610,3
Prędkość maksymalna (km/h)180160180160
Średnie spalanie (l/100 km)7,47,47,67,9
Emisja CO2 (g/km)195195202209

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty