Jeep Wrangler 2.8 CRD Rubicon

Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
W dobie rosnącej popularności SUV-ów i różnego rodzaju crosoverów, Wrangler jest jednym z nielicznych prawdziwych terenowych modeli na rynku. Za kwotę 163 960 zł możemy stać się właścicielem pojazdu, który sprawdzi się na bezdrożach jak i w mieście.

Historia Wranglera sięga 1940 roku, kiedy to amerykańska armia ogłosiła przetarg na „lekki pojazd zwiadowczy”, który musiał

Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

posiadać m.in.: prostokątne kształty nadwozia, napęd 4x4 i składaną szybę czołową. Zwycięzcą i podstawowym producentem pojazdów amerykańskich sił zbrojnych została konstrukcja Willis Quad firmy Willys-Overland - pierwszy pojazd określany mianem Jeep i pierwowzór dzisiejszego Wranglera. Po siedmiu dekadach obecności na rynku, Jeep jest synonimem samochodu terenowego, a Wrangler jego najbardziej znanym i kultowym modelem.

Na przestrzeni lat nadwozie Jeepa było wielokrotnie modernizowane, zachowało jednak swój indywidualny i wyjątkowy charakter. Siedmiootworowy wlot powietrza, okrągłe reflektory przednie i bryła nadwozia, która nie ma nic wspólnego z niskim współczynnikiem oporu powietrza to cechy rozpoznawcze Wranglera. Potężne nadkola, masywne zderzaki, prawie pionowa, niewielka szyba czołowa oraz zapasowe koło mocowane do drzwi bagażnika to również charakterystyczne atrybuty tej amerykańskiej terenówki. Wszystkie parametry nadwozia podporządkowane zostały jak najlepszym właściwościom terenowym spychając na drugi plan design. Dzięki temu Jeep może pochwalić się cechami

Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

nieocenionymi podczas jazdy w terenie, tj. niezwykle krótkimi zwisami przednim i tylnym, niewielkim rozstawem osi oraz aż 26-centymetrowym prześwitem. Ponadto karoseria została skonstruowana w sposób umożliwiający proste złożenie szyby czołowej oraz zdemontowanie dachu, ścian tylnych i drzwi.

Bezkompromisowy projekt nadwozia współgra z surowym wnętrzem. Podróżujących otaczają plastikowe elementy demontowalnych części karoserii, detale z gołej blachy i gąbka osłaniająca wewnętrzną klatkę bezpieczeństwa. To otoczenie, które znajdzie uznanie jedynie wśród prawdziwych entuzjastów i miłośników marki. Zaletami nietypowego wykończenia jest łatwość utrzymania go w czystości. Elementy plastikowe i blaszane bezproblemowo umyjemy po kolejnej eskapadzie w terenie, a korki spustowe w podłodze pozwolą nam ją spłukać nawet za pomocą ogrodowego węża.

Dwudrzwiowa kabina mieści dwa rzędy siedzeń na których mogą podróżować maksymalnie cztery osoby. Komfort podróży na wszystkich miejscach porównywalny jest z tym jaki oferują typowe samochody osobowe, jednak wysoki prześwit nadwozia

Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Jeep Wrangler Rubicon Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

utrudnia dostanie się do wnętrza i wymaga od kierowcy oraz pasażerów zwinności i sprawności fizycznej.

Przestronna przestrzeń pasażerska Wranglera nie idzie niestety w parze z równie obszerną częścią ładunkową. Bagażnik Jeepa ma zaledwie 142 litry pojemności i jedynie po złożeniu tylnej kanapy jego objętość wzrasta do akceptowalnej wielkości - 430 litrów. Dostęp do bagażnika możliwy jest za pomocą uchylanej do góry szyby lub otwieranych na bok drzwi.
Sercem Jeepa jest diesel o pojemności 2.8 litra. Moc 200 KM w połączeniu z momentem obrotowym 460 Nm jest gwarancją dużych możliwości w terenie i optymalnych osiągów na drogach utwardzonych. Napęd za pomocą pięciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów przekazywany jest na tylne lub wszystkie koła.

Właściwości terenowe Jeepa ograniczają tylko standardowe opony All Terrain oraz umiejętności kierowcy. Kąt najazdu równy 38,1°, kąt zejścia wynoszący 31,3° i kąt rampowy o wartości 25,9° to potencjał więcej niż wystarczający. Jeżeli do tego dodamy 26 centymetrów prześwitu, głębokość brodzenia ponad 50 cm, sztywne mosty Dana 44 o zwiększonej wytrzymałości, elektroniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lok, skrzynię rozdzielczą Rock-Track z przełożeniem redukcyjnym 4:01 umożliwiającym „pełzanie” z małą prędkością, elektronicznie odłączany stabilizator dzięki któremu możemy zwiększyć skok przedniego zawieszenia o 22% lub asystenta zjazdów i ruszania pod górę, otrzymamy pojazd któremu nie straszna jest żadna przeszkoda.

Wybrane dane techniczne Jeepa Wranglera i konkurentów:

Marka/model

Jeep Wrangler

Land Rover Defender

Toyota Land Cruiser

Wersja

Rubicon

Station Wagon E

Active

Cena (zł)

163 960

170 400

214 900

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (cm³)

2777

2198

2982

Moc (kW/KM)

147/200

90/122

140/190

Moment obrotowy (Nm)

460

360

420

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

10,7

b.d.

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

169

145

175

Średnie spalanie (l/100 km)

8,6

10,2

7,9

Emisja CO2 (g/km)

227

269

209

Skrzynia biegów

automatyczna 5-stopniowa

manualna 6 biegów

automatyczna 5-stopniowa

Pojemność bagażnika  (l)

142

b.d.

381

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty