Jaki olej do auta?

Aureliusz Mikos
Producenci generalnie zalecają stosowanie olejów syntetycznych i półsyntetycznych do samochodów nowych, bądź z nowymi silnikami. Natomiast w starszych samochodach o nie wysilonych jednostkach napędowych lepiej stosować oleje mineralne.

Właściciele samochodów bardzo często zastanawiają się, jaki olej będzie najlepszy do silnika ich auta. W instrukcjach obsługi można zazwyczaj znaleźć zapis: "Producent zaleca stosowanie oleju firmy..." - i tu wymienia się konkretną markę. Czy dla właściciela samochodu oznacza to konieczność stosowania oleju tylko jednej marki?

**CZYTAJ TAKŻE

Olej nie zamarznie?Olej wymieniać wcześniej, czy nie?

**

Informacja w instrukcji obsługi samochodu jest raczej reklamą danej firmy, niż rzeczywistym wymogiem. Większość producentów samochodów ma zawarte umowy z firmami olejowymi i informacja wskazująca stosowanie oleju danej marki jest zobowiązaniem producenta samochodu wobec producenta oleju. Rzecz jasna, jedni i drudzy mają z tego korzyści finansowe.

Jaki olej do auta?

Dla właściciela samochodu najważniejsza jest informacja o klasyfikacji jakościowej i lepkościowej stosowanego oleju, umieszczona w instrukcji pojazdu. Oczywiście wymieniany olej może mieć lepszy wskaźnik lepkości niż ten podany w instrukcji, ale nigdy nie może być na odwrót. Nie ma natomiast znaczenia, jakiej firmy będzie to olej, pod warunkiem wszakże, że jest to firma markowa, a olej po badaniach dopuszczających go do stosowania w samochodach.

Producenci generalnie zalecają stosowanie olejów syntetycznych i półsyntetycznych do samochodów nowych, bądź z nowymi silnikami. Konstrukcje jednostek napędowych są bowiem do nich specjalnie przygotowane. Natomiast w starszych samochodach o nie wysilonych jednostkach napędowych lepiej stosować oleje mineralne, zwłaszcza wtedy, gdy wcześniej w silniku znajdował się olej mineralny.

Dlaczego do używanych samochodów lepiej stosować olej mineralny? Starsze silniki mają odłożone osady nagaru, szczególnie na krawędziach, które przy zastosowaniu oleju syntetycznego zostają wymyte i są puszczone w obieg. Mogą dostać się na powierzchnie tłoków i panewek, gładzi cylindra i je uszkodzić lub zarysować.

Kiedy wymieniać olej? Zgodnie z instrukcją obsługi, to znaczy po osiągnięciu określonego przebiegu. Dla współcześnie produkowanych samochodów jest to 10, 15, 20 lub nawet 30 tys. km lub po upływie roku, w zależności od tego, co nastąpi szybciej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty