Jaka instalacja LPG?

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja LPG musi być odpowiednio dopasowana do silnika
Fot. Grzegorz Burda: Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja LPG musi być odpowiednio dopasowana do silnika
Ciągły wzrost cen paliw sprawił, że gaz LPG ma coraz więcej zwolenników. Instalacje gazowe zmieniają się tak samo jak samochody i są coraz lepsze, ale niestety i coraz droższe.

Ciągły wzrost cen paliw sprawił, że gaz LPG ma coraz więcej zwolenników. Instalacje gazowe zmieniają się tak samo jak samochody i są coraz lepsze, ale niestety i coraz droższe.

 

Można wyróżnić kilka generacji i każda z nich jest przeznaczona do innej grupy silników. Zastosowanie niewłaściwej instalacji, czyli nadmierne oszczędności nie wróżą nic dobrego.

W instalacje LPG wyposażonych jest już ponad 1,5 mln polskich samochodów. Rynek jest więc bardzo duży, a zakładów montujących takie instalacje jest sporo. To powoduje ogromną konkurencję między nimi. Niestety nie jest to konkurencja jakościowa, tylko cenowa. Aby przyciągnąć klienta zaniża się cenę i oferuje prostsze instalacje, a to niestety odbija się później na jakości pracy. Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja musi być odpowiednio dopasowana do silnika. Niestety jest prosta zależność: im nowszy i bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja musi być nowocześniejsza. To niestety powoduje wzrost

Fot. Grzegorz Burda: Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja LPG musi być odpowiednio dopasowana do silnika
Fot. Grzegorz Burda: Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja LPG musi być odpowiednio dopasowana do silnika

kosztów i kłóci się z ideą oszczędzania, dla której montujemy LPG. Ale warto więcej zainwestować, gdyż w późniejsza bezawaryjna eksploatacja będzie po prostu najtańsza. Zamontowanie instalacji mieszalnikowej do najnowszego auta nie wróży niczego dobrego.

 

Do gaźnika

 

Najniższe koszty montażu instalacji poniosą właściciele starych samochodów wyposażonych w gaźnik. Do takich silników stosuje się najprostsze instalacje rozprężnikowe, bez sterowania elektronicznego. Działają podobnie jak gaźnik i mają sporo wad, ale dzięki znacznie niższym kosztom eksploatacji można je zaakceptować.

 

Z układem wtryskowym

 

W silnikach z układem wtryskowym i katalizatorem musi być instalacja sterowana elektronicznie, co niestety podnosi koszt montażu. W starszych autach z prostym układem wtryskowym i aluminiowym kolektorem ssącym można założyć instalację drugiej generacji, za którą trzeba zapłacić od 1500 do 1900 zł. Są to ceny orientacyjne i zależą również od tego czy wtrysk jest jednopunktowy, czy wielopunktowy. Jeśli kolektor ssący wykonany jest z tworzywa sztucznego takiej instalacji nie można zastosować, ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia kolektora w wyniku wybuchów powrotnych. Również taka instalacja nie jest wskazana jeśli w układzie dolotowym jest przepływomierz powietrza. Do takich silników oraz do najnowszych konstrukcji z rozbudowanym układem sterującym nadzorującym skład spalin (również poza katalizatorem) należy zastosować sekwencyjny wtrysku gazu (od 2900 do 3200 zł do silnika 4-cylindrowego). Instalacja taka bardzo podobna jest do wielopunktowego wtrysku benzyny, ma elektromagnetyczne wtryskiwacze, ale LPG do cylindrów nadal trafia w formie gazowej. Zaletą takiej instalacji jest praktycznie brak spadku mocy i momentu obrotowego silnika. Warto zainwestować w lepszą instalację, gdyż naprawa silnika będzie na pewno droższa niż wyższy koszt zakupu lepszej instalacji.

 

Na rynku są także instalacje najnowszej generacji, w których gaz podawany jest w formie płynnej. Niestety nie cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na wysoką cenę (około 6 - 7 tys. zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty