Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai ix20 1.6

Redakcja
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Zaprezentowany podczas paryskiego Mondial de l'Automobile w 2010 roku Hyundai ix20 jest bliźniaczym projektem z Kią Venga. Pozycjonowany pomiędzy modelami i20 oraz ix35 w podstawowej wersji został wyceniony na 47 100 zł.

Samochód ten jest drugim europejskim modelem (po ix35) stworzonym

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

według założeń nowej stylistyki Fluidic Sculpture (Opływowa Rzeźba). Wysokie (1600 mm), jednobryłowe nadwozie z przetłoczeniami na masce i drzwiach bocznych oraz wyraźnie zarysowanymi nadkolami przypomina sylwetkę crossovera. Duża szyba przednia może przechodzić w łagodnie opadający dach lub dostępne za dopłatą (4000 zł) panoramiczne, regulowane elektrycznie okno. Tył nadwozia z zaakcentowanym spoilerem, poziomymi światłami i potężnym zderzakiem w kształcie litery H dopełniają nieszablonową sylwetkę.

Kabina Hyundaia jest obszerna i dzięki dużej powierzchni szyb znakomicie doświetlona. Po zajęciu miejsca za kierownicą odczuwalna jest znacznie większa niż w typowych hatchbackach przestrzeń nad głową. Duży zakres regulacji fotela oraz kolumny kierownicy pozwoli nawet wysokim kierowcom na zajęcie wygodnej pozycji. Zaskoczeniem może być duża ilość miejsca na tylnej kanapie. Dwie podróżujące tam osoby nie będą narzekały na brak miejsca na kolana i nad głową. Trzech pasażerów może uskarżać się jedynie na niewystarczającą szerokość tylnej kanapy.

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane w sposób nowoczesny i praktyczny. Czarne plastiki są ozdobione „plastikowym” aluminium, a całość została podświetlona neonowym niebieskim kolorem. Jaskrawe podświetlenie zegarów i konsoli centralnej możemy przyciemnić, tak aby podczas nocnych podróżny nie męczyło ono zbytnio oczu.

Przestrzeń bagażową ix20 dzięki regulowanej wzdłużnie kanapie, podwójnej podłodze bagażnika oraz składanemu oparciu możemy powiększyć z 440 do 1486 litrów.

W najuboższej wersji wyposażenia Classic znajdziemy podstawowe elementy z zakresu bezpieczeństwa (6 poduszek powietrznych, ABS i ESP) oraz skromny pakiet podzespołów podnoszących komfort podróżowania takich jak np. szyby przednie elektryczne, zamek centralny czy wspomaganie kierownicy. Wraz ze wzrostem ceny zwiększa się również ilość elementów wyposażenia standardowego, które możemy dodatkowo wzbogacić o nawigację satelitarną czy asystenta parkowania z kamerą cofania.

Każdy spośród czterech silników dostępnych w ofercie możemy doposażyć w pakiet BlueDrive. Proekologiczny zestaw obejmujący system Start & Stop (ISG) oraz opony o obniżonych oporach toczenia ma pomóc w ograniczeniu zużywanego paliwa i emisji dwutlenku węgla. W praktyce jednak pomimo aktywnego systemu ISG oraz delikatnego traktowania pedału gazu w mieście spalanie w najmocniejszym silniku benzynowym o pojemności 1.6 litra i 125 KM oscylowało w granicach 8,5 l/ 100 km. Biorąc pod uwagę moc samochodu oraz jego wagę (1180 kg) są to wartości akceptowalne, jednak nieadekwatne do „ekologicznej” wersji. W cyklu mieszanym jednostka napędowa zużywa 6,4 l na każde przejechane 100 km, a poza miastem 5,7 l/ 100 km.

Silnik charakteryzujący się maksymalnym momentem obrotowym na poziomie

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

156 Nm osiąganym przy 4200 obr./min. umożliwia bezpieczne wyprzedzanie na każdym biegu. Prędkość 100 km/h zobaczymy na liczniku po upływie 10,9 sekundy, a po naciśnięciu pedału hamulca z maksymalną siłą pojazd zatrzyma się na odcinku 39 metrów.

Jednostka współpracuje z 6-biegową manualną przekładnią. Dźwignia zmiany biegów pozwala na lekkie i precyzyjne zmiany przełożeń. Optymalną zmianę biegu ułatwia znajdujący się na desce rozdzielczej wskaźnik zalecanego przełożenia.

Zawieszenie podobnie jak w Kia Venga oparto na kolumnach McPhersona i belce skrętnej, jednak zestrojono je bardziej komfortowo. Koreańczyk prowadzi się lekko i przyjemnie, ale wyższe prędkości podczas pokonywania zakrętów lub nagłe zmiany kierunku jazdy skutkujące przechyłami nadwozia przypominają, że jedziemy wysokim rodzinnym pojazdem.

Hyundai planuje sprzedawać rocznie w całej Europie 55 000 egzemplarzy modelu ix20. Atrakcyjność oferty koreańskiego producenta podnosi program gwarancyjny „5-Year Triple Care” obejmujący 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, 5-letnią opiekę techniczną oraz 5-letni assistance.

Wybrane dane Hyundaia ix20 i konkurentów:

Marka/modelHyundai ix20KIA VengaOpel Meriva
WersjaStyleLEnjoy
Cena (zł)64 90055 99069 600
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (cm3)159115911364
Moc (KM)125124120
Moment obrotowy (Nm)156156175
Przyspieszenie 0 -100 km/h (s)10,91111,5
Prędkość maksymalna (km/h)184184188
Średnie spalanie (l/100 km)6,46,46,1
Emisja CO2 (g/km)148148143
Skrzynia biegówmanualna 6 biegowamanualna 6 biegówmanualna 5 biegów
Pojemność bagażnika (l)440422397


Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty