Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai i30 CW 1.6 GDI

Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Od pewnego czasu w salonach dostępna jest druga generacja kompaktowego i30. Poza trzy i pięciodrzwiowym hatchbackiem, Koreańczycy oferują również praktyczne kombi. Najtańsza wersja tego auta to wydatek 55 600 zł.

W 2012 roku zaprezentowano nową generację i30, która poza nazwą, ma niewiele wspólnego z poprzednikiem. W

Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla

przeciwieństwie do np. Volkswagena Golfa VII, Hyundai nie zdecydował się na ewolucję, lecz całkowitą rewolucję, zwłaszcza stylistyki nadwozia swojego kompaktowego modelu. Zostało ono bowiem zaprojektowane zgodnie z nową koncepcją stylistyczną tej marki, czyli fluidic sculpture (z ang. rzeźba ruchu).

W porównaniu do zachowawczego designu pierwszego i30, jego następca wygląda bardzo dynamicznie. Muskularne błotniki, opadająca ku tylnej części nadwozia linia dachu, a także liczne przetłoczenia wyróżniają mierzący 4485 mm długości pojazd na tle rywali. W przypadku testowanego egzemplarza w wersji Comfort, zastrzeżenia można jednak mieć do seryjnych opon w rozmiarze 15 cali z wysokim profilem. Wydają się być zbyt małe i "znikają" w potężnych błotnikach pojazdu. Większe 16-stki są dostępne dopiero w wersjach Style oraz Premium. Ogólne wrażenia są jednak pozytywne i karoserii nowego i30 CW trudno odmówić atrakcyjnego wyglądu.

Podobnie jak kabinie pasażerskiej. Ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza zachowała wysoki poziom ergonomii. Materiały użyte do jej wykończenia są miękkie i przyjemne w dotyku. W zajęciu optymalnej pozycji pomaga szeroki zakres regulacji foteli oraz kolumny kierowniczej. Sama kierownica posiada natomiast niecodzienny układ przycisków. Te odpowiedzialne m.in. za obsługę telefonu czy komputera pokładowego umieszczono bowiem na jej dolnych ramionach. W praktyce jest to jednak

Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla

wygodne rozwiązanie.

Dzięki dużemu rozstawowi osi (2650 mm), miejsca w środku nie brakuje zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie foteli. Kabina i30 CW jest po prostu obszerna. Nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na brak przestrzeni na nogi oraz nad głową. Za tylną kanapą znalazło się miejsce dla bagażnika o przyzwoitej pojemności 528 litrów. Nie jest to rekord w tej klasie, lecz pod tym względem kompaktowy Hyundai nie ma się czego wstydzić. Po złożeniu oparć tylnych foteli, pojemność kufra wzrasta do 1642 litrów. Walory praktyczne bagażnika podnoszą dodatkowe wieszaki oraz schowki. Na uwagę zasługuje również stosunkowo niski próg załadunku.

Nie obyło się jednak bez niedociągnięć. Dolne obicia drzwi oraz tylną część oparć foteli i kanapy wykończono bardzo twardym plastikiem. Z tego powodu, elementy te są jeszcze bardziej podatne na zadrapania i otarcia. Kolejnym niedociągnięciem koreańskich projektantów jest zbyt krótki podłokietnik, który nie posiada żadnej regulacji. Dziwi również brak możliwości automatycznego podnoszenia szyb po jednym naciśnięciu przycisku. Z kolei opuścić w ten sposób można tylko szybę po stronie kierowcy.

Można mieć również zastrzeżenia do obsługi centralnego systemu infotainment. Wybór poszczególnych opcji odbywa się nie tylko poprzez pokrętła i boczne przyciski, lecz również klawisze numeryczne. Może to być nieco kłopotliwe. Ogólne wrażenie

Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla

psuje także słaba rozdzielczość wszystkich czterech wyświetlaczy. Przypominają one rozwiązania stosowane w autach wytwarzanych dekadę temu. Na pochwałę zasługuje natomiast możliwość podłączenia dodatkowych urządzeń poprzez złącza USB oraz AUX, a także bezprzewodowy system Bluetooth. W dolnej części konsoli środkowej znalazło się miejsce na dwie praktyczne półki oraz dwie wtyczki 12V.

Do napędu testowanego egzemplarza posłużyła najmocniejsza jednostka benzynowa. Jest to wolnossący motor GDI o pojemności 1.6-litra, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Pomimo braku doładowania, inżynierom Hyundaia udało się z tej jednostki wykrzesać 135 KM i 164 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Po uruchomieniu silnika, uwagę zwraca jego cicha praca - na biegu jałowym, do kabiny pasażerskiej nie przedostają się właściwie żadne dźwięki spod maski, a o jego pracy informuje jedynie wskazówka obrotomierza. Kolejnym pozytywnym zaskoczeniem okazał się apetyt tej jednostki na benzynę. Spokojna jazda w trasie zaowocowała spalaniem na poziomie ok. 5,3 l/100 km. Jeszcze kilka lat temu, takiego wyniku nie powstydziłby się niejeden kompakt z dieslem. W warunkach miejskich zużycie benzyny wzrastało do ok. 8 l/100 km.

W osiągnięciu tak dobrych wyników pomogła 6-biegowa skrzynia o stosunkowo długich przełożeniach. Jej praca nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Skok lewarka posiada odpowiednią długość, a zmiana przełożeń następuje z właściwym oporem.

Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla
Hyundai i30 CW, Fot: Przemysław Pepla

Według producenta, w przypadku testowanego egzemplarza, moc 135 KM wystarcza do osiągnięcia 100 km/h w przyzwoitym czasie 10,2 sekundy. Niestety, w trakcie jazdy zupełnie tego nie czuć. Silnik dość apatycznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Dodatkowo, ze względu na charakterystykę jednostki bez doładowania, maksymalny moment obrotowy dostępny jest dopiero przy 4,8 tys. obr./min. W przypadku wyprzedzania, niezbędna okazuje się więc redukcja biegu i utrzymywanie silnika w wysokich partiach obrotów.

"Łagodny" charakter jednostki GDI współgra z komfortowym zawieszeniem i układem kierowniczym. Drugi z tych podzespołów wyposażono w funkcję Flex Steer. Za pomocą jednego przycisku, kierowca może wybierać pomiędzy trzema trybami siły wspomagania kierownicy (Comfort, Normal i Sport). Niestety, nawet decydując się na opcję Sport, układ kierowniczy trudno nazwać precyzyjnym. Mimo to, kierowcy, którzy nie oczekują sportowych wrażeń "za kółkiem", powinni być usatysfakcjonowani.

Poprzednia generacja i30 CW wyróżniała się na tle konkurentów m.in. korzystną ceną zakupu. Cennik nowego i30 również został skalkulowany dość atrakcyjnie. Podstawowa wersja tego kombi, napędzana przez benzynowy motor 1.4 MPI kosztuje 55,6 tys. zł. To mniej, niż żąda konkurencja. Testowany egzemplarz w odmianie Comfort wiąże się już z wydatkiem 75,6 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Hyundaia i30 CW i konkurentów:

Marka/model

Hyundai i30 CW 1.4 Base

Toyota Auris Touring Sports 1.3 Active

VW Golf Variant 1.2 TSI Trendline

Cena (zł)

55 600

65 900

69 690

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi/5

Kombi/5

Kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4485/1780/1470

4560/1760/1460

4562/1799/1481

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1563/1571

1535/1535

1549/1520

Rozstaw osi (mm)

2650

2600

2635

Masa własna (kg)

1213

1175

1297

Pojemność bagażnika (l)

528

530

605

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

50

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1396

1329

1197

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

100 przy 5500

99 przy 6000

105 przy 4500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

137 przy 4200

128 przy 3800

175 przy 1400

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

13,2

13,2

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

182

175

193

Średnie spalanie (l/100 km)

6,5

5,6

5,0

Emisja CO2 (g/km)

145

130

123

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty