Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort / Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Dariusz Dobosz
Honda CR-V, Fot: Honda
Honda CR-V, Fot: Honda
Rekreacyjne modele Hondy i Toyoty były przed kilkunastu laty pionierami segmentu SUV. Który z nich lepiej zniósł upływ czasu ?

Samochody rekreacyjne tak wrosły w krajobraz motoryzacyjnego świata, że aż trudno wyobrazić sobie czasy gdy w ogóle ich

Honda CR-V, Fot: Honda
Honda CR-V, Fot: Honda

nie było. Pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych i bardzo szybko zrobiły zawrotną karierę. Toyota RAV-4 była jednym z pionierów segmentu SUV, debiutowała w 1994 r. i doczekała się już czwartej generacji. Podobnie jak Honda CR-V, która swoją premierę miała w 1995 r. Pod względem regularności modyfikacji oba auta idą zatem „łeb w łeb”, i trudno się temu dziwić. To odwieczni rywale, celujący w tę samą grupę klientów.

Dawnymi czasy auta rekreacyjne nie kryły swych związków z terenówkami, stąd między innymi duże prześwity i koła zapasowe mocowane na zewnętrznych poszyciach pokryw bagażników. Zarówno CR-V jak i RAV-4 nie odstawały od tego schematu. Dzisiaj to już tylko wspomnienie. „Zapas” powędrował do bagażnika, zawieszenia znacząco obniżono. Praktyka pokazuje, że SUV-y jeżdżą głównie po szosach i producenci biorą to sobie do serca. W Hondzie bardziej, bo najnowszy CR-V ma ledwie 16,5 cm prześwitu. Przełączanie napędu z jednej na dwie osi odbywa się w pełni automatycznie gdy pojawia się poślizg a kierowca nie ma żadnego wpływu na to, co się dzieje w rozdziale trakcji. Dlatego wyprawa poza asfaltowe drogi musi kończyć się co najwyżej na twardych szutrówkach albo łatwo przejezdnych leśnych duktach. W cięższych warunkach Honda nie gwarantuje mobilności. Usilne próby pokonania trudnych pułapek terenowych mogą skończyć się zniszczeniem sprzęgła międzyosiowego. Za to na szosie CR-V prowadzi się równie pewnie co klasyczna, typowo szosowa osobówka z dobrym podwoziem.

Toyota RAV-4, Fot:Toyota
Toyota RAV-4, Fot:Toyota

W Toyocie wygląda to zupełnie inaczej. Na szosie RAV-nie prowadzi się tak pewnie jak CR-V, za to w terenie radzi sobie znacznie lepiej. Przede wszystkim ma większy prześwit (19 cm) i potrafi wychodzić nawet z poważnych błotno-piaskowych opresji. Zawdzięcza to międzyosiowej blokadzie napędu. Co prawda działa ona tylko do 40 km/h (potem automatycznie się rozłącza) i można jej używać na luźnych nawierzchniach, ale to są właśnie warunki trudnego terenu – małe prędkości i nieutwardzone drogi. Jeśli ktoś chce się mocniej integrować z naturą to RAV będzie dla niego lepszym wyborem. Ten, kto musi szybko przemieszczać się po szosach powinien zainteresować się Hondą.

Ale różnic jest więcej. Widać je choćby w nadwoziu i wnętrzu. CR-V wygląda bardziej „pudełkowato”, ale jest przy tym masywniejsza. Bliżej jej do amerykańskich wzorców, w których finezyjne detale występują sporadycznie. Wnętrze udowadnia, że wysoka jakość wykończenia to dla Hondy priorytet. Zwraca uwagę bardzo dobre wyciszenie silnika i podwozia. Przestronność przedziału pasażerskiego potraktowano trochę po macoszemu. Bardziej zadbano o bagażnik, jest sporo większy niż w Toyocie. RAV ma bardziej przestronne wnętrze, za to na pakunki przewidziano mniej miejsca niż w CR-V. Wykończenie przedziału pasażerskieg

Honda CR-V, Fot: Honda
Honda CR-V, Fot: Honda

o Toyoty pozostawia pewien niedosyt, głównie za sprawą mniej wyszukanych tworzyw sztucznych. Także pod tym względem rywalowi bliżej do terenówek niż do aut typowo osobowych. W RAV-ie bardzo dobre wrażenie pozostawia nadwozie. Nie jest tak „ociosane” jak w Hondzie” i cieszy oko wieloma przemyślanymi detalami. Dzięki takim kształtom Toyota sprawia wrażenie auta lżejszego. Tak jest zresztą rzeczywiście, różnica sięga prawie 50 kg.

Gdzie zatem podobieństwa, skoro oba auta są odwiecznymi rywalami i celują w podobnych odbiorców ? Przede wszystkim w silnikach. Są w tej samej klasie pojemnościowej, mają taką samą moc maksymalną, bardzo podobny maksymalny moment obrotowy, takie samo spalanie zarówno na papierze jak i w praktyce (6,5-7 l/100 w trasie, 8-9 l/100 km w mieście) i zapewniają niemal identyczne osiągi. W codziennej jeździe można jednak wychwycić pewne różnice, które przemawiają na korzyść turbodiesla Hondy. Ma on szerszy zakres obrotów użytkowych dzięki czemu po dźwignię zmiany biegów można sięgać rzadziej niż w Toyocie. Pracuje też nieco ciszej

Toyota RAV-4, Fot:Toyota
Toyota RAV-4, Fot:Toyota

Ale czy trochę głośniejszy silnik albo nieco gorzej wykończone wnętrze są wielką ujmą dla Toyoty ? Na pewno nie. To samochód o nieco innym charakterze niż CR-V, bardziej szorstkim i nawiązującym do terenowych tradycji firmy.  Ugłaskana i dopieszczona Honda przekonuje wykończeniem i wysokim komfortem, ale jej typowo szosowy styl pozbawia jej uniwersalności, jaką jest w stanie zaproponować RAV.

W czwartym podejściu do tematu kompaktowego samochodu rekreacyjnego Honda i Toyota poszły zupełnie innymi drogami. Nowa CR-V to kompletna rewolucja w stosunku do poprzedniej generacji. Honda zaproponowała zupełnie nową estetykę i jakość, stawiając przy okazji na zdecydowanie szosowy charakter auta. Być może przyciągnie to nowych nabywców do marki, ale czy przekona tych starych i wiernych ? W RAV-ie widać żelazną konsekwencję, która z pewnością pomoże utrzymać stałą klientelę. Ale to niestety rodzaj pewnego zasklepienia się i takie działanie może nie przekonać do modelu nowych zwolenników. Auto nie zmienia swojego charakteru, jest jedynie udoskonalane i upiększane. Cóż – dwie marki, dwie szkoły.

Wybrane dane techniczne

 Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

R4/16/turbodiesel

R4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2199

2231

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

150/3600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

350/2000

340/2000-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,7

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

190

190

Pojemność bagażnika (l)

589/1669

547/1746

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

60

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,6

5,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

457/182/168,5

457/184,5/166

Rozstaw osi (cm)

263

266

Masa własna (kg)

1653

1605

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena (zł)

Od 132 100

Od 137 900

 Wybrane wyposażenie seryjne                    

 

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/-

S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 Nasza ocena                    

 

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort

Toyota RAV-4 2.2 D-4D Premium

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++

++++++

Podsumowanie
Pojedynek rekreacyjnych aut kompaktowych Hondy i Toyoty musi skończyć się remisem, bo każde z aut traci w jednej kategorii ocen, a zyskuje w innej. Ten, kto stoi przed wyborem – CR-V czy RAV – powinien dobrze przemyśleć czego oczekuje od samochodu i w jaki sposób będzie go eksploataował. Te SUV-y , choć mają ten sam japoński rodowód, te same gabaryty i tej samej klasy silniki, różnią się jednak od siebie. I to nie tylko wyglądem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty