Samochody można robić dobre, ładne i niezawodne. To jednak trudna sztuka, jeśli
myśli się przy tym o rozsądnej cenie, którą można żądać za auto w salonie. Takie właśnie zadanie przyświecało konstruktorom Hondy Civic i Fiata Bravo.Gdyby przed dwoma laty ktoś powiedział, że Civic nowej generacji będzie wyglądał jak statek kosmiczny, niewielu by w to uwierzyło. Koniec z nudą i sztampą - zdawali się mówić japońscy inżynierowie.
Z kolei po nieudanej próbie z modelem Stilo, Fiat poszedł po rozum do głowy i następcę przygotował do rywalizacji o klienta bardziej starannie, stawiając przede wszystkim na wygląd i jakość wykonanie. Obaj rywale zerwali więc z dotychczasowym wizerunkiem swoich poprzedników.
Cechy szczególne
Linia nadwozia obu samochodów może się podobać. Sylwetka Hondy przypadnie szczególnie do gustu ludziom młodym. Civic sprawia wrażenie auta sportowego. Dwie trójkątne końcówki rury wydechowej wbudowane w tylny pas zderzaka, zdają się to tylko potwierdzać. Podobne zadanie pełni tylny spojler, jednak jego umiejscowienie w szybie klapy bagażnika znacznie ogranicza widoczność.
Fiat Bravo również nawiązuje do sportowych emocji, lecz czyni to znacznie subtelniej. Wszak nie bez przesady określa się Włochów mianem mistrzów wzornictwa. W Bravo dokonali oni nie lada sztuki, łącząc wiele rozwiązań z innych aut. Znajdziemy tu zatem nawiązania do Cromy, Grande Punto i... Maserati.
Wyglądem wnętrza zdumiewa natomiast Honda. Rozbudowany kokpit, z wieloma wyświetlaczami i przyciskami, przy pierwszym kontakcie wręcz przytłacza kierowcę. Fiat pod tym względem jest bardziej zachowawczy, stosując bardziej klasyczne rozwiązania.
W kompaktowej Hondzie, podobnie jak w modelu S2000, znajdziemy przycisk rozruchu silnika po lewej stronie kierownicy. Wieczorem niejeden pasażer zadziwi się niebieską poświatą zegarów deski rozdzielczej, sprawiającej wrażenie przeniesionej żywcem z kokpitu samolotu.
Mniejsze od konkurenta rozmiary nie przekładają się z kolei na przestrzeń w środku. Tej jest pod dostatkiem, zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. Mniej miejsca na nogi
mają pasażerowie Bravo, choć w Civiku wysokim pasażerom może nieco brakować miejsca nad głową. W konkurencji na pojemność bagażnika Civic bije na głowę swojej klasie nie tylko Bravo. Ciekawostką jest też innowacyjny sposób ustawiania tylnych foteli. Można je klasycznie złożyć, powiększając tym samym pojemność bagażnika, albo ustawić w pionie tylko siedziska.
Wybór diesla pod maską oznacza automatycznie przejście na wyższy od standardowego poziom wyposażenia. Ten najwyższy w Fiacie nazywa się "Sport, natomiast w Hondzie "Executive".
Fiat za wiele elementów wyposażenia żąda dopłaty. Honda już standardzie dysponuje m.in. reflektorami ksenonowymi oraz podgrzewanymi przednimi fotelami.
Włosi punktują z kolei za światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów oraz opcjonalną poduszkę powietrzną na kolana kierowcy.
Silniki
Oba koncerny mają bardzo dobre silniki wysokoprężne w ofercie. Japończycy pracują nad motorem diesla o mniejszej pojemności, na razie jednak dysponują tylko jednym - o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Charakteryzuje się on doskonałą kulturą pracy, a przy tym jest bardzo oszczędny.
Silnik diesla Hondy uznawany jest obecnie za jeden z najlepszych na świecie. 150-konna jednostka napędowa Fiata niewiele mu jednak ustępuje. Dla wielu nabywców przekonujący może być też fakt, że mając motor o pojemności 1,9 l tańsze będzie ubezpieczenie. A pod względem
dynamiki jazdy oba silniki sprawują się bardzo dobrze, żwawo reagując na pedał gazu. Osiągi, w tym prędkości maksymalne są zbliżone, a drobne różnice w średnim spalaniu można uznać za mniej istotne.
Wrażenia z jazdy
Bravo i Civic miały być przełomowe dla obu koncernów. Rzeczywiście, w Fiacie można mówić o małej rewolucji. Widać, że konstruktorzy zadbali o szczegóły, jednak podczas jazdy wciąż z deski rozdzielczej dobiegały podejrzane trzaski. Nie inaczej było w przypadku Hondy, a to już powinno bardziej dziwić, gdyż dotychczas producent przyzwyczaił nas raczej do solidnego spasowania poszczególnych elementów.
Za to zawieszenie - po staremu. Jest dość sztywne, lecz bardzo bezpieczne, dając poczucie
panowania nad pojazdem, czemu sprzyja także precyzyjny układ kierowniczy. Fiat jest bardziej miękki, "wygasza" większość nierówności. Jednak wchodząc w zakręt trochę za mocno się przechyla, a zbyt silne wspomaganie przy dużych prędkościach sprawia, że ruchy kierownicą powinny być płynne i ostrożne.
Zarówno w jednym, jak i w drugim aucie hałas w kabinie jest na podobnym poziomie: w Civicu cichy jest sam silnik, a w Bravo dobrze wygłuszono wnętrze. Sprzyjały temu również 6-przełożeniowe skrzynie biegów, redukujące obroty przy wysokich prędkościach.
Podsumowanie
Wzorniczą rewoltę w kompaktowej Hondzie da się wytłumaczyć próbą zdobycia młodego klienta. Civic kusi jednak nie tylko nieziemskim wyglądem, ale i bardzo pojemnym wnętrzem.
Fiat zapowiadał jakościową rewolucję i rzeczywiście idzie w tym kierunku. Bravo nie jest może rewolucyjne, ale z pewnością to solidne, dobrze wykonane auto dla rodziny.. Niestety, oba te samochody z silnikami diesla i najbogatszym wyposażeniem są poza finansowym zasięgiem przeciętnych nabywców.
Wybrane dane techniczne
Honda Civic | Fiat Bravo | |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16//diesel |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2204 | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 140/4000 | 150/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2000 | 305/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 209 |
Pojemność bagażnika (l) | 485/1326 | 400/1175 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,4/7,6 | 5,8/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 425/176/146 | 434/179/150 |
Rozstaw osi (cm) | 263 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 lub 100 tys. km/6 | 3/8 |
Cena (zł) | 102 900 | 90 350 |
Wybrane wyposażenie seryjne
Honda Civic | Fiat Bravo | |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/950 |
Lusterka boczne elektrycznie podgrzewane/składane | S/S | S/750 |
Klimatyzacja manualna/automatyczna dwustrefowa | -/S | S/2000 |
Radioodtwarzacz z CD/ z MP3 | S/S | S/S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Honda Civic | Fiat Bravo | |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?