Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Genewa 2019. Elektryczna Kia e-Soul

Mariusz Michalak
Kia e-Soul W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.Fot. Kia
Kia e-Soul W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.Fot. Kia
W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.

Nowy e-Soul garściami czerpie z kultowego designu modeli pierwszej i drugiej generacji. Bardziej wyraziste przetłoczenia i linie, zdecydowane detale i podświetlane elementy, sprawiają, że miejski crossover prezentuje się jeszcze bardziej futurystycznie niż modele wcześniejszych generacji.

Chociaż każdy element poszycia karoserii e-Soula jest nowy, model ten jest natychmiast rozpoznawalny i pozostaje wierny pudełkowatym w kształcie poprzednikom. Design miejskiego crossovera podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, poszerzające optycznie samochód, którego szerokość wynosi 1800 mm. Smukłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy, powodują, że e-Soul ma bardzo aerodynamiczny wygląd. Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta. Lampy przeciwmgłowe typu LED znajdują się poniżej świateł głównych i zastępują okrągłe lampy znane z poprzedniego modelu Soul EV.

Kia e-Soul W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej
Kia e-Soul

W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.

Fot. Kia

Z profilu pudełkowaty e-Soul prezentuje się bardzo konkretnie, w czym zasługa nie tylko designu, ale również delikatnie zmienionych proporcji i nowych detali, które nadają autu taki właśnie wygląd. Długość e-Soula wynosi 4.195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2.600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17.

Nowy e-Soul będzie dostępny w siedmiu jednokolorowych i w siedmiu dwukolorowych wersjach nadwozia, które łączą jasne kolory z kontrastowymi odcieniami dachu i obudowy lusterek zewnętrznych.

Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.

Muzyka towarzyszyła Soulowi od chwili jego powstania i inspirowała designerów. Model trzeciej generacji też ma z nią wiele wspólnego. Śmiało można powiedzieć, że projektanci i inżynierowie „podkręcili głośność” we wnętrzu, próbując zwizualizować dźwięk. Wnętrze e-Soul jest wykończone elementami, których kształt i poszycie są inspirowane materiałami akustycznymi. Podobnie jak u poprzednika w tablicę rozdzielczą wkomponowano wysokotonowe „tweetery”.

Wnętrze kabiny e-Soula może być wykończone materiałami w odcieniach jedno- lub dwukolorowych. Do wyboru, w zależności od rynku i wyposażenia samochodu, są tapicerki wykonane z tkaniny oraz skóry syntetycznej lub prawdziwej. Jednokolorowe wykończenie jest czarne, dwukolorowe – szare (jasne i ciemnoszare) z perłowymi elementami wykończenia drzwi. Modele wykończone czarną tkaniną są dostępne z opcjonalnymi zielonymi lub złotymi detalami, które obejmują kontrastowe szwy i wykończenie drzwi w kolorze złotym lub zielonym. W ofercie jest również pakiet w kolorze czerwonym (Red Pack) zarezerwowany dla tych, którzy wnętrzu e-Soula będą chcieli dodać sportowego charakteru poprzez szwy i wykończenie drzwi w kolorze czerwonym.

Kabina e-Soula może być także wyposażona w opcjonalny system Sound Mood Lighting, czyli tzw. oświetlenie towarzyszące emitowane z paneli w drzwiach. Obejmuje on również wykończenie materiałem ze wzorem 3D w górnej części paneli drzwi. Sound Mood Lighting sprawia, że subtelne oświetlenie pulsuje w rytm muzyki odtwarzanej przez system audio. Do wyboru jest osiem kolorów i sześć motywów oświetlenia kabiny.

Kia e-Soul W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej
Kia e-Soul

W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.

Fot. Kia

Do e-Soula Kia oferuje także bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny Head-Up Display.

Nowa Kia e-Soul będzie oferowana w Europie z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, aby zaspokoić potrzeby i możliwości finansowe jak najszerszego grona klientów.

Kierowcy mają do wyboru większy akumulator (o pojemności 64 kWh), który zapewnia większy zasięg lub mniejszy akumulator (o pojemności 39,2 kWh). Niezależnie od tego, którą wersję akumulatora wybierze nabywca, obydwa warianty e-Soula oferują znacznie większy zasięg niż Soul EV. Osiągi są również lepsze, dzięki – między innymi – temu, że znacznie mocniejsze silniki elektryczne generują teraz maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm – o 39 proc. więcej niż poprzedni silnik.

Litowo-jonowe akumulatory nowej generacji marki Kia oferują przy tym większą pojemność energetyczną niż w przypadku akumulatorów wielu innych aut elektrycznych, niezależnie od ceny auta. Gęstość energii wynoszącą 250 Wh/kg uzyskano dzięki nowemu roztworowi chemicznemu, który umożliwia przechowywanie o 25 proc. więcej energii w określonej objętości niż akumulator w Soulu EV, w którym gęstość energii wynosi 200 Wh/kg. Dzięki temu akumulator e-Soula jest kompaktowy i lekki oraz zapewnia znacznie większy bezemisyjny zasięg niż modelu poprzedniej generacji i innych samochodów elektrycznych oferowanych w sprzedaży.

Akumulator o dużej pojemności współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM) i zapewnia zasięg do 452 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Zużycie energii w wypadku tego akumulatora – w cyklu mieszanym WLTP – wynosi 157 Wh/km, czyli jest on o 24 proc. bardziej wydajny niż akumulator w obecnie najlepiej sprzedającym się aucie elektrycznym w Europie. Zużycie energii przez e-Soula w cyklu miejskim wynosi zaledwie 109 Wh/km (według normy WLTP).

Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu o wartości 395 Nm, który jest do dyspozycji od startu i mocy większej o aż 84% niż w Soulu EV, Kia e-Soul z akumulatorem o pojemności 64 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.

Akumulator o standardowej pojemności wynoszącej 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM). Przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak w wypadku mocniejszego silnika i mocy większej o 23 proc. niż w wypadku silnika Soula EV, znacznie większa wydajność energetyczna akumulatora zapewnia e-Soulowi zasięg do 277 kilometrów na jednym ładowaniu. Zużycie energii wynosi 145 Wh/km (w cyklu mieszanym WLTP), czyli o 30% mniej niż w najlepiej sprzedającym się obecnie samochodzie elektrycznym w Europie. e-Soul z akumulatorem o standardowej pojemności jest jednym z najbardziej energooszczędnych pojazdów elektrycznych na świecie.

Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach e-Soula i umożliwia krótsze postoje podczas ładowania. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20% do 80% pojemności w zaledwie 42 minuty.

e-Soul jest wyposażony w szereg technologii odzyskiwania energii, aby maksymalnie wydłużyć zasięg. Obejmują one energooszczędną pompę ciepła, który pochłania ciepło emitowane przez układ chłodzenia akumulatorów. Elektryczny miejski crossover marki Kia jest również wyposażony w innowacyjny system indywidualnego sterowania wentylacją i klimatyzacją, który wyłącza wentylację kabiny po stronie pasażera i utrzymuje ją jedynie po stronie kierowcy.

e-Soul standardowo jest także wyposażony w innowacyjny układ hamulcowy z odzyskiem energii, obsługiwany przez łopatki zmiany biegów przy kierownicy. System daje możliwość wyhamowania samochodu i odzyskania energii kinetycznej, aby zwiększyć zasięg i zmniejszyć zużycie energii. Kierowca ma do dyspozycji jeden z pięciu poziomów hamowania regeneracyjnego, w zależności od ilości energii, którą chcą odzyskać. Maksymalny poziom hamowania regeneracyjnego umożliwia jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenia, bez konieczności hamowania przy użyciu pedału hamulca. Układ hamowania regeneracyjnego może również automatycznie regulować poziom hamowania, jeśli wykryje, że samochód z przodu hamuje. Zapewnia to bardziej płynną jazdę szczególnie na stromym zjeździe. Wskaźnik Smart Eco Pedal Guide na zestawie wskaźników informuje kierowcę o zużyciu akumulatora w czasie rzeczywistym.

Kia e-Soul W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej
Kia e-Soul

W Europie nowa Kia Soul będzie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.

Fot. Kia

System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii. Tryb Sport zwiększa szybkość reakcji silnika elektrycznego na komendy wydawane pedałem przyspieszenia i zmniejsza siłę elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, aby poprawić zarówno osiągi, jak i wrażenia z jazdy.

Nowy e-Soul, w przeciwieństwie do modeli dwóch poprzednich generacji, ma niezależne wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi. Dzięki niemu miejski crossover marki Kia zapewnia nie tylko większy komfort podróżowania, ale również większą precyzję prowadzenia i lepsze właściwości jezdne.

Elektryczny miejski crossover jest pierwszym modelem marki Kia w Europie, który oferuje system UVO CONNECT. Wygodny dostęp do funkcji systemu UVO CONNECT zapewnia panoramiczny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala umieszczony wysoko na środku deski rozdzielczej oraz smartfon. System jest zgodny z najnowszym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje w Unii Europejskiej i zapewnia najwyższy poziom ochrony danych. UVO CONNECT obejmuje nowy system Kia Live, który do działania oraz do pobierania aktualizacji i danych na żywo wykorzystuje własną kartę SIM. System zapewnia kierowcom dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat sytuacji na drodze, prognozy pogody, interesujących miejsc (POI), informacji dotyczących dostępności miejsc parkingowych i cen za parkowanie oraz – co najważniejsze – zapewnia dostęp do informacji o stacjach ładowania (ich lokalizacji, dostępności i rodzaju wtyczki).

Integralnym elementem systemu UVO jest aplikacja UVO kompatybilna ze smartfonami działającymi w systemach Android i iOS (Apple). Aplikacja zapewnia użytkownikom dostęp do szeregu informacji diagnostycznych na temat samochodu i przebiegu wszystkich podróży. Umożliwia również zdalne aktywowanie wielu funkcji. W zależności od kraju można zdalnie – na przykład – aktywować układ klimatyzacji w celu wstępnego ogrzania lub schłodzenia kabiny samochodu, przesłać trasę do samochodu, sprawdzić lokalizację auta oraz uzyskać dostęp do danych z podróży i powiadomień diagnostycznych.

Ponadto, aplikacja pozwala użytkownikom zdalnie sprawdzić stan naładowania akumulatora i zatrzymać lub wznowić ładowanie za pomocą smartfona. Dzięki temu, w przypadku ładowania e-Soula w domu, mogą oni korzystać z tańszych taryf za energię elektryczną w nocy. Po debiucie w e-Soulu, system UVO CONNECT w niedalekiej przyszłości będzie oferowany również do innych europejskich modeli marki Kia.

System multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala standardowo jest wyposażony w łącze Bluetooth, które umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń i korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto. Istnieje możliwość podzielenia ekranu na dwa mniejsze, co pozwala kontrolować lub monitorować różne funkcje samochodu w tym samym czasie. Wygląd ekranu można dostosować do indywidualnych preferencji za pomocą różnych widżetów. Dzięki temu kierowca i pasażer mogą jednocześnie i niezależnie korzystać z wyświetlacza – kierowca może, na przykład, uruchomić nawigację lub śledzić informacje o przepływie energii przez hybrydowy zespół napędowy, a pasażer może w tym samym czasie wybierać ulubione utwory lub sprawdzić prognozę pogody.

Panoramiczny 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego uzupełnia 7-calowy wyświetlacz w miejscu wskaźników, który podczas jazdy przekazuje kierowcy wszystkie istotne informacje dotyczące podróży i działania elektrycznego zespołu napędowego.

Do e-Soula Kia oferuje pełną gamę zaawansowanych systemów asystujących
Zaawansowane systemy asystujące KIA (ADAS) pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Systemy bezpieczeństwa oferowane do e-Soula obejmują:

FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) – system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy

BCW (Blind Spot Collision Warning) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek

BCA-R (Blind-spot Collision-avoid Assist-Rear) – system ostrzegania przed kolizją podczas cofania

SCC (Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go) – aktywny tempomat z funkcją Stop & Go

LKA (Lane Keeping Assist) – system utrzymywania auta na pasie ruchu

DAW (Driver Attention Warning) – czujnik zmęczenia kierowcy

HBA (High Beam Assist) – asystent zmiany świateł

LFA (Lane Follow Assist) – system monitoruje pojazdy znajdujące się z przodu i wykrywa oznakowania dróg, aby utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy autostradą. System automatycznie kontroluje przyspieszanie i hamowanie oraz kieruje autem, wykorzystując w tym celu czujniki radarowe, co pozwala utrzymać bezpieczną odległość do poprzedzającego pojazdu. System Lane Following Assist działa w zakresie prędkości od 0 do 130 km/h i umożliwia jazdę autonomiczną na poziomie drugim

RVM (Rear View Monitor) – kamera cofania z asystentem wspomagania parkowania (Parking Assist) i systemem RCCA (Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist), który pomaga zapobiegać kolizjom podczas cofania.

Ponadto, e-Soul jest wyposażony w sześć poduszek powietrznych i system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). System ten zapewnia stabilność auta zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując zachowanie samochodu – gdy stwierdzi utratę przyczepności jednego z kół – za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty