Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus II kontra Renault Megane

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Nowy Ford Focus jest nieco większy od poprzednika i ma unowocześnione podzespoły, jednak koncepcja auta pozostała bez zmian.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Ford Focus jest nieco większy od poprzednika i ma unowocześnione podzespoły, jednak koncepcja auta pozostała bez zmian.
Z drugimi generacjami aut jest jak z drugą żoną – można oczekiwać, że będzie lepsza od poprzedniczki.

Ford Focus cieszy się dużym zainteresowaniem polskich nabywców,  postanowiliśmy więc skonfrontować drugą generację tego modelu z Renaultem Megane II.

Fot. Ryszard Polit: Nowy Ford Focus jest nieco większy od poprzednika i ma unowocześnione podzespoły, jednak koncepcja auta pozostała bez zmian.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Ford Focus jest nieco większy od poprzednika i ma unowocześnione podzespoły, jednak koncepcja auta pozostała bez zmian.

 

Nie znamy jeszcze ceny ani wyposażenia nowego Focusa, którego sprzedaż rozpocznie się w marcu. Porównujemy więc tylko konstrukcję i własności techniczne pojazdów. Wybraliśmy Focusa II i Megane II w wersji 5-drzwiowej,

Fot. Renault: Renault Megane II wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia, a nabywca otrzymuje wiele elektronicznych gadżetów w rodzaju karty zastępującej
Fot. Renault: Renault Megane II wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia, a nabywca otrzymuje wiele elektronicznych gadżetów w rodzaju karty zastępującej kluczyk zapłonu czy samoczynnie włączających się świateł awaryjnych podczas gwałtownego hamowania.

napędzanej benzynowym silnikiem o pojemności 2 l.

 

Cechy szczególne

 

Nie ulega wątpliwości, że Megane II stara się oczarować nabywców oryginalnym kształtem nadwozia i elektronicznymi gadżetami w rodzaju karty zastępującej kluczyk zapłonu czy wycieraczek z czujnikiem deszczu. Konstrukcja zawieszenia jest inna niż w pierwszej generacji

Fot. Ryszard Polit: Focus napędzany 2 litrowym silnikiem ma zbliżoną dynamikę do Megane 2.0.
Fot. Ryszard Polit: Focus napędzany 2 litrowym silnikiem ma zbliżoną dynamikę do Megane 2.0.

tego modelu, ale dość prosta. Konstruktorzy Focusa II doszli do przekonania, że lepsze jest wrogiem dobrego i starali się jedynie poprawić istniejące rozwiązania. Focus II ma zbliżony do poprzednika kształt nadwozia i płytę podłogową z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Obaj konkurenci mają niemal identyczny rozstaw osi i porównywalną

Fot. Renault: Ze względu na ukształtowanie tylnej pokrywy w Megane, bagażnik ma małą objętość 330 l. Znaczna powierzchnia tylnej, półokrągłej szyby nie
Fot. Renault: Ze względu na ukształtowanie tylnej pokrywy w Megane, bagażnik ma małą objętość 330 l. Znaczna powierzchnia tylnej, półokrągłej szyby nie jest oczyszczana przez wycieraczkę.

przestronność wnętrza. Wysocy osobnicy zasiadający na tylnej kanapie z satysfakcją stwierdzają, że w obu autach jest dużo miejsca nad głową. Zasadnicze różnice dotyczą wielkości bagażnika, który w Megane ma objętość 330 l, a w Focusie - aż o 55 l więcej.  Tylna szyba Megane w formie wycinka pobocznicy walca okazuje się zbyt wielkim wyzwaniem dla wycieraczki, której ramię nie przylega równomiernie do półokrągłej

Fot. Ford: Zmodyfikowane wnętrze Focusa II może się podobać. Tablica przyrządów jest zaprojektowana ergonomicznie.
Fot. Ford: Zmodyfikowane wnętrze Focusa II może się podobać. Tablica przyrządów jest zaprojektowana ergonomicznie.

powierzchni, pozostawiając podczas pracy nieoczyszczone pole o znacznej powierzchni. Cofanie autem francuskim w deszczu wymaga więc wprawy i delikatności.          

 

Silniki

 

Silnik Forda z pojemności 2 l osiąga moc 145 KM. Jednostka napędowa Renault z podobnej pojemności uzyskuje 135 KM,

Fot. Renault: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Megane. Wskaźniki są czytelne.
Fot. Renault: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Megane. Wskaźniki są czytelne.

ale ma za to wyższy maksymalny moment obrotowy osiągany przy niższej liczbie obrotów. W efekcie silnik francuski wyróżnia się dobrą elastycznością i sprawia nieco lepsze wrażenie niż silnik Forda. Auto francuskie ma też nieco lepszą dynamikę podczas rozpędzania na wyższych biegach, jednak różnice te są niewielkie. Za to Focus zużywa w mieście o 1 l paliwa mniej niż Megane.

 

Własności jezdne

Fot. Ford: Tylne, wielowahaczowe zawieszenie Focusa zapewnia bardzo dobre własności jezdne.
Fot. Ford: Tylne, wielowahaczowe zawieszenie Focusa zapewnia bardzo dobre własności jezdne.

 

Focus II, podobnie jak jego poprzednik, ma wręcz znakomite własności jezdne. Uzyskano je w dużej mierze dzięki konstrukcji zawieszenia, z wielowahaczową osią tylną. Focus był prekursorem takiego rozwiązania. Z przodu zastosowano

Fot. Renault: Megane II ma nową płytę podłogową z nieskomplikowaną konstrukcją zawieszenia. Z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna łącząca
Fot. Renault: Megane II ma nową płytę podłogową z nieskomplikowaną konstrukcją zawieszenia. Z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

kolumny McPhersona, które ma także Megane. W tylnym zawieszeniu Renaulta zdecydowano się na belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Megane również całkiem dobrze się prowadzi, na miarę możliwości prostego i taniego rozwiązania zawieszenia. Komfort jazdy wyższy jest w Focusie, gdyż dzięki takiej konstrukcji zawieszenia ma ono bardziej miękką

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Focusa ma objętość 385 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Focusa ma objętość 385 l.

charakterystykę. Na naszych drogach to dobrodziejstwo. W Megane jest dość twardo, gdyż w przeciwnym razie pogorszyłaby się kierowalność pojazdu. Focus ma precyzyjniejszy układ kierowniczy, wspomagany elektryczno-hydraulicznie. W Megane zastosowano wspomaganie elektryczne o zmiennej charakterystyce.  Renault ma krótszą

Fot. Renault: Na tylnej kanapie Megane jest sporo miejsca.
Fot. Renault: Na tylnej kanapie Megane jest sporo miejsca.

drogę hamowania niż Focus. Nie zmierzono głośności wewnętrznej Forda, w Megane hałas jest niewielki.  

 

Podsumowanie

 

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy lepszy jest Focus, czy Megane. Obaj konkurenci mają porównywalną przestronność wnętrza i dynamikę. Ford przewyższa Megane pod względem własności jezdnych i wielkością bagażnika. O ewentualnym sukcesie tego modelu zadecyduje jednak cena. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Ford Focus II

Renault Megane 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Brak danych

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

Brak danych

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Ford Focus II

Renault Megane

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

 1999

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

145/6000

135/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

185/4500

191/3750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

9,2

9,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,5

8,8

Prędkość maksymalna (km/h):

206

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,4

38,3

Pojemność bagażnika (dm3):

385

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,4/9,8

6,4/10,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

434 x 184 x 147

421 x 178 x 146

Rozstaw osi (cm):

264

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

b.d.

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

b.d.

73 700

 

* - pomiar wg ADAC

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty