Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Scorpio II (1994 – 1999)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Ford: Ford Scorpio drugiej generacji miał, jak na swoje czasy, dość awangardową linię nawiązującą wyglądem do samochodów amerykańskich.
Fot. Ford: Ford Scorpio drugiej generacji miał, jak na swoje czasy, dość awangardową linię nawiązującą wyglądem do samochodów amerykańskich.
Choć w młodości nie cieszył się zainteresowaniem, teraz „amerykańskie” nadwozie Forda Scorpio wyróżnia go z tłumu.

A ponadto wóz to obszerny i komfortowy za nieduże pieniądze.

 

Historia modelu Forda Scorpio sięga połowy lat 80., kiedy pojawił się na rynku, zastępując model Granada. W 1990 r. Scorpio przeszedł drobną kurację odmładzającą. Wersja, o której piszemy pojawiła się  na rynku 1994 r.

Fot. Ford: Ford Scorpio drugiej generacji miał, jak na swoje czasy, dość awangardową linię nawiązującą wyglądem do samochodów amerykańskich.
Fot. Ford: Ford Scorpio drugiej generacji miał, jak na swoje czasy, dość awangardową linię nawiązującą wyglądem do samochodów amerykańskich.

Nowe, opływowe nadwozie miało dość awangardową linię i nawiązywało wyglądem do samochodów amerykańskich. Oferowane było w dwóch odmianach – sedan i kombi.

 

Wnętrze auta jest obszerne i wygodne. Miękkie fotele przednie dobrze trzymają na boki. Kokpit wydaje się trochę mało uporządkowany, ale prędkościomierz i obrotomierz są widoczne i czytelne. Włącznik świateł awaryjnych umieszczony został na kolumnie kierownicy, co przy pewnym ustawieniu jej koła może utrudniać do niego dostęp. Niezbyt łatwe jest też sięganie przez kierowcę do kieszeni w drzwiach z powodu wystającego podłokietnika, na którym umieszczone są przyciski do sterowania oknami. Materiały wykończeniowe (w droższych wersjach okleina drewnopodobna) są dobrej jakości, choć nie zawsze solidnie spasowane.

 

Z tyłu w Scorpio siedzi się wygodnie, z dobrym podparciem ud, sporo jest miejsca na nogi. Drzwi otwierają się szeroko. Bagażnik sedana ma pojemność 465 l. Zbyt mało uchyla się pokrywa i sięgając głębiej przy załadunku przedmiotów, można uderzyć głową w pokrywę. W kombi bagażnik ma objętość 550 l, a po złożeniu tylnych oparć istnieje możliwość przewożenia przedmiotów o długości ponad 2 m.

 

Zawieszenie w Scorpio jest za sprężyste jak na komfortową limuzynę. Z przodu na kolumnach McPhersona, wahaczach poprzecznych i amortyzatorach gazowych, z tyłu na wahaczach

Fot. Ford: Samochód oferowano z nadwoziem sedan i kombi.
Fot. Ford: Samochód oferowano z nadwoziem sedan i kombi.

skośnych, sprężynach śrubowych i amortyzatorach gazowych. Krótkie nierówności potrafią czasami wywoływać wstrząsy. Samochód ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy. W ciasnych zakrętach zachowuje się pewnie, podążając za promieniem skrętu.

           

Silniki

 

Ford Scorpio, z napędem na tylne koła, oferowany był z kilkoma silnikami benzynowymi do wyboru. Najmniejszy ma pojemność 2 l i moc 115 KM lub 136 w wersji szesnastozaworowej. Kolejny to 2,3 l o mocy 147 KM. Największy, sześciocylindrowy z pojemności 2,9 l rozwija moc 150 KM lub 207 KM (24V). Samochód z silnikiem w tej wersji ma już sportowe osiągi, uzyskując przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Uznaniem wśród użytkowników cieszył się diesel o pojemności 2,5 l i mocy 125 KM (do 1996 r. moc 115 KM).

Wszystkie silniki Scorpio uznawane są za jednostki trwałe, szczycące się dużymi przebiegami, ale nie są wolne od drobnych usterek. Do najczęściej wymienianych kłopotów należy zaliczyć nierówną pracę na biegu jałowym, wycieki oleju, pękanie plastikowych kolektorów (2.0 16V), uszkodzenia pompy paliwa, przepalanie się uszczelek pod głowicą i awarie turbosprężarek w dieslach.

 

Eksploatacja
Fot. Ford: Scorpio można kupić z trzema silnikami benzynowymi o mocach od 115 do 207 KM. Uznaniem cieszy się wysokoprężna jednostka napędowa 2,5 l/125
Fot. Ford: Scorpio można kupić z trzema silnikami benzynowymi o mocach od 115 do 207 KM. Uznaniem cieszy się wysokoprężna jednostka napędowa 2,5 l/125 KM.

 

Można powiedzieć, że Ford Scorpio drugiej generacji to model zmieniony w stosunku do poprzednika w granicach 70 proc. Z „pierwszej generacji” pozostało m.in. podwozie, kabina pasażerska, drzwi, rozstaw osi.

Scorpio drugiej generacji jest lepiej zabezpieczony przed korozją. W autach bezwypadkowych trudno trafić na ogniska rdzy. Podwozie dobrze znosi jazdę po polskich drogach, natomiast gorzej na nie reaguje system ABS i ulega awariom. Wśród usterek wymienia się nieszczelności układu chłodzenia, defekty uszczelniacza tylnego skrzyni biegów, zużywanie się przewodów hamulcowych, awarie elektroniki.

Silniki Forda dobrze współpracują z system zasilania gazem. Dlatego spora grupa użytkowników Scorpio, głównie z powodów dużego zużycia paliwa, ma zainstalowany w autach gaz.

Ford Scorpio w latach swojej świetności nie odniósł planowanego przez producenta sukcesu. Był przyjęty chłodno i budził mieszane odczucia estetyczne. Większość oferowanych u nas używanych modeli pochodzi z prywatnego importu. Są to samochody z dużymi przebiegami i często powypadkowe. Jeżeli już jednak uda się trafić na dobry egzemplarz, to za stosunkowo niewielkie pieniądze otrzymuje się duży, komfortowy samochód klasy wyższej z bogatym wyposażeniem podstawowym. Nie ma też problemu z częściami zamiennymi w przystępnych cenach.

 

Wady:                                                                  

- paliwożerne silniki,

- drobne awarie,

- sporo aut powypadkowych,

- trudno sprzedać.

 

Zalety:

- obszerne wnętrze,

- komfort podróżowania,

- łatwy dostępność części zamiennych,

- trudno sprzedać.

 

Historia modelu

1994 – odmłodzenie modelu – nowe nadwozie, zmiany w środku,

1999 – zakończenie produkcji

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1994

1995

1996

1997

1998

2.0

6,5-11,0

8,0-15,5

10,6-13,6

12,8-15,5

16,2-18,1

2,9

-

7,9-13,6

13,2-15,8

14,3-17,4

-

2.5 TD

6,6-10,5

9,4-11,9

10,9-12,9

11,3-17,9

13,5-22,7

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne*

Silnik

2.0

2.0 16V

2.9 V6

2.9 V6 24V

2.5 TD

Pojemność skokowa (cm³)

1998

1998

2935

2935

2500

Moc (KM/obr./min.)

116/5500

136/6300

150/5500

207/6000

116/4200

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

167/2500

175/4200

229/3500

281/4200

270/2200

Prędkość maks. s/k (km/h)

193/187

207/200

200/196

225/215

193/187

Przyspieszenie 0-100 km s/k (s)

12,7/13,1

11,1/11,4

11,0/11,5

9,0/9,2

11,9/12,2

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

6,5/8,0/11,4

6,7/8,3/11,8

8,0/9,7/15,6

8,2/9,9/14,5

6,0/7,7/10,4

Opony

195/65 HR15; 205/60 VR15; 215/60 VR 15

205/60 R16; 225/50 ZR16

195/65 HR15; 205/60 VR15

Zbiornik paliwa (l)

70

Objętość bagażnika s/k (dm³)

465/550

Rozstaw osi (cm)

277

Rozstaw kół przód/tył (cm)

148/149,5

Średnica zawracania (m)

10,4

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

482,5/176/140

Masa własna s/k (kg)

1440/1495

1490/1540

1545/1590

1545/1595

Masa całkowita  s/k (kg)

1990/2115

2080/2200

2080/2200

2080/2200

s – sedan

k – kombi

* dane producenta z 1996 r.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty