Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 KM vs Kia Sportage 1.6 GDI 132 KM

Kamil Rogala
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.Fot. Producenci
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.Fot. Producenci
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Odmienne historie, podobne założenia

Oba modele mają ciekawą historię, choć to koreańska Kia ma nieco bogatsze doświadczenie.

Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Fot. Producenci

Ford Kuga pierwszej generacji zadebiutował w 2008 roku i był zaprojektowany zgodnie z nową myślą stylistyczną marki – Kinetic Design. Pod koniec 2010 roku pojawiła się odświeżona odmiana. Silniki wysokoprężne pochodziły z koncernu PSA, silnik benzynowy natomiast – 2,5-litrowa jednostka pięciocylindrowa – była dziełem inżynierów z Volvo. W styczniu 2013 roku na rynek trafiła druga generacja, tym razem zaprojektowana w myśl zasady „One Ford”. W 2016 roku pojawiła się odmiana poliftingowa z zupełnie przeprojektowanym przodem, który miał przypominać większy model Edge. Pojawiły się również niewielkie zmiany we wnętrzu, nowe linie stylistyczne i wyposażeniowe.

Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Fot. Producenci

O wiele dłuższą historię ma Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się w 1993 roku i była oferowana w kilku wariantach nadwozia. Była nawet wersja 2 drzwiowa ze składanym, miękkim dachem. Najpopularniejszą odmianą była jednak wersja Grand mierząca 4440 mm długości. Powiew świeżości i nowoczesności pojawił się w 2004 roku, kiedy to na Salonie Samochodowym w Paryżu zadebiutowała druga generacja. Była ona stworzona we współpracy z Hyundaiem i dzieliła wiele podzespołów z modelami Tucson i Elantra. Ogromną popularność zdobyła trzecia generacja, pokazana w 2010 roku w Genewie, zaś obecnie oferowany model, to czwarta odsłona tego crossovera. Auto zadebiutowało w 2015 roku we Frankfurcie, zaś w 2018 przeszło delikatny facelifting obejmujący zderzaki, przednie reflektory, tylne lampy oraz modyfikacje jednostek napędowych.

Klasyka kontra nowoczesność

Oba auta mają zupełnie inną stylistykę, dzięki czemu trafiają do zgoła odmiennej grupy odbiorców. To również pokazuje, jak różny jest ten segment rynku i jak bardzo zróżnicowaną ma ofertę.

Ford Kuga jest zdecydowanie spokojniejszy od koreańskiego konkurenta. Jego stylistyka jest dojrzała, nowoczesna, ale nieco stonowana. Auto jest eleganckie i z pewnością przypadnie do gustu starszym klientom, którzy poszukują auta rodzinnego, praktycznie do wszystkiego. Przedni grill w kształcie szerokiego diamentu stał się już rozpoznawalnym elementem marki. Światła mają bardzo szerokie, rozciągnięte klosze z ciekawą grafiką wewnętrzną, zderzak ma dynamiczne linie, z boku zaś mamy kilka wyrazistych, odważnych przetłoczeń. Tył jest dynamiczny, ale zachowuje elegancję. Klosze lamp przypominają te, które znamy np. z Forda Focusa. Całość sprawia wrażenie zwartej, muskularnej sylwetki.

Zupełnie inaczej prezentuje się Kia Sportage. Tu przeważają płynne linie, które sprawiają wrażenie, że auto stworzone jest z zastygniętego kawałka metalu. Oprócz dużego grilla w kształcie „nosa tygrysa”, cechą charakterystyczną są z pewnością wysoko osadzone klosze lamp, które dodatkowo rozciągają się ku tyłowi i mocno nachodzą na nadkola i maskę. Przedni zderzak jest bardzo wysoki, zaś po jego bokach osadzono duże wloty powietrza z lampami przeciwmgłowymi. Tył jest odrobinę spokojniejszy, ale tu również główną rolę odgrywają bardzo duże klosze lamp, które śmiało zachodzą na boki. Szeroki słupek C, spojler dachowy, mocno uwydatnione nadkola oraz nakładki z tworzywa sztucznego  sprawiają, że auto prezentuje się bardzo muskularnie i dynamiczne.

Wnętrza obu aut to całkowite odwrócenie ról.

Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Fot. Producenci

To w Fordzie dzieje się bardzo dużo, a Kia emanuje spokojem i poukładaną stylistyką. Kuga oferuje kierowcy prawdziwy stylistyczny galimatias i gdzie nie spojrzymy, tam nasz wzrok natknie się na nietypowy element. Boczne kratki nawiewów mają niezidentyfikowany kształt i podzielone są na trzy części, w sekcji środkowej mamy duży ekran obudowany ze wszystkich stron – po bokach podłużne kratki nawiewów, nieco wyżej ogromne pokrętła do regulacji strumienia powietrza, jeszcze wyżej spore wybrzuszenie, poniżej panel sterowania systemem infomedialnym. Przed oczami kierowcy mocno wystylizowane zegary osadzone w tubach, również konsola środkowa ma niezliczoną ilość przetłoczeń i załamań. Reasumując – dzieje się bardzo dużo i nie jestem pewny, czy wszystkie zabiegi zostały do końca przemyślane. Pojemność bagażnika to 456 litrów w standardowym układzie.

Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Fot. Producenci

Kia Sportage to w porównaniu do Kugi prawdziwa oaza spokoju. Łagodne linie, dużo poziomych linii, przyciski grzecznie poukładane w rzędach, wszystko czytelne i usystematyzowane. Mam nawet wrażenie, że jest zbyt spokojnie i po emocjach wywołanych przez stylistykę nadwozia, we wnętrzu możemy doznać pewnego rozczarowania. Jak widać oba auta serwują nam podróż ze skrajności w skrajność. Pojemność bagażnika w Kii Sportage w standardowym układzie to 491 litrów.

Podstawowe silniki benzynowe – absolutne minimum?
Wybór podstawowej jednostki benzynowej do crossovera, który może ważyć ponad 1,5 tony (albo więcej) z bagażem, to dość ryzykowny krok. Już „na pusto” oba auta nie zachwycają osiągami oraz dynamiką, więc zapakowanie się z rodziną na długi wyjazd sprawi, że podróż będzie bardzo, bardzo spokojna.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

Ford Kuga z podstawowym silnikiem 1.5 EcoBoost dysponuje mocą 120 KM, która jest dostępna przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm dostępny jest w zakresie od 1600 do 2400 obr./min, a więc dość nisko jak na benzynę. Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Takie połączenie pozwoli na sprint od 0 do 100 km/h w czasie 12,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 180 km/h. Niewielka moc oraz spora masa (ok. 1,5 tony) przekłada się nie tylko na przeciętną dynamikę, ale również wysokie spalanie. Ford Kuga z tą jednostką napędową spali w mieście nawet 10 l/100km. W trasie uda się zejść poniżej 6,5 l/100km, średnio będzie to około 8 l/100km. Niestety silniki benzynowe w tym modelu Forda są dość paliwożerne – najmocniejszy 1.5 EcoBoost o mocy 176 KM spali w mieście nawet 12 l/100km. Magia downsizingu.

Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich
Rynek crossoverów to bez wątpienia najszybciej rozwijający się segment motoryzacji, który obfituje w najróżniejsze modele od niewielkich i niedrogich modeli do miasta, po ogromne, piekielnie mocne i komfortowe odmiany z najwyższej półki. Bohaterowie tego porównania piastują dość niskie pozycje w tej hierarchii, ale nie oznacza to, że nie są to ciekawe propozycje. Nic bardziej mylnego! Poznajmy bliżej Forda Kugę oraz Kię Sportage w podstawowych wariantach benzynowych.

Fot. Producenci

Nieco większą mocą oraz dynamiką legitymuje się Kia Sportage. Wolnossąca jednostka podstawowa 1.6 GDI dysponuje mocą 132 KM (przy 6300 obr./min) oraz maksymalnym momentem obrotowym rzędu 160 Nm dostępnym dopiero przy 4850 obr./min. Silnik trzeba dość mocno wkręcać na obroty, aby skorzystać z jego pełnego potencjału. Mimo to przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 182 km/h. Auto ważące nieco ponad 1400 kilogramów napędzane jest na przednią oś za pośrednictwem manualnej 6-biegowej skrzyni. Jak to się przekłada na spalanie? Jest dużo lepiej niż w Fordzie, szczególnie w przypadku eksploatacji miejskiej – około 8,5 l/100km. W trasie Sportage spali około 6,6 l/100km, a uśredniony wynik to nieco ponad 7 litrów.

Kia Sportage mimo braku turbosprężarki, ale za sprawą niższej masy zachowuje się nieco lepiej – jest żwawsza, odrobinę szybsza i spala mniej paliwa, szczególnie w mieście. Z drugiej jednak strony Ford Kuga jest nieco dłuższy, znacznie szerszy i wyższy, co przekłada się na większą przestrzeń we wnętrzu. Coś za coś.

Ceny i wyposażenie
Ford Kuga z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 120 KM w najtańszej wersji Trend kosztuje katalogowo 96 880 złotych (w promocji 85 900 złotych). W tym wariancie standardowe wyposażenie obejmuje: klimatyzację manualną, radioodtwarzacz z CD i MP3 oraz 6 głośnikami, układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, siedem poduszek powietrznych, elektryczne szyby z przodu i z tyłu oraz elektryczne lusterka, podgrzewane fotele, system TPMS, podgrzewaną przednią szybę, centralny zamek, przednie światła przeciwmgielne, etc. Topowa odmiana z tym silnikiem to ST Line w cenie katalogowej 119 260 złotych (105 280 w promocji), oprócz dodatków stylizacyjnych nadwozia oraz 18-calowych felg aluminiowych oferuje między innymi dwustrefową automatyczną klimatyzację, automatyczne światła, światła do jazdy dziennej LED, system wspomagania parkowania itp.

Jak przedstawia się propozycja Kii? Podstawowy Sportage z silnikiem 1.6 GDI o mocy 132 KM w odmianie S kosztuje 79 900 złotych. W standardzie dostaniemy: manualną klimatyzację, światła do jazdy dziennej z czujnikiem zmierzchu, projekcyjne reflektory, elektrycznie regulowane lusterka, przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie, zdalnie sterowany centralny zamek, radioodtwarzacz MP3 z 6 głośnikami i sterowaniem z kierownicy, złącze USB, 7-calowy kolorowy, dotykowy ekran LCD, interfejs Apple CarPlay oraz Android Auto, kamerę cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie oraz 16-calowe felgi aluminiowe. Za 85 490 złotych, czyli niemal tyle samo, co podstawowy Ford, dostaniemy odmianę M, a w niej między innymi światła do jazdy dziennej LED, światła przeciwmgielne, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, 17-calowe felgi aluminiowe, tempomat oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów.

Podsumowanie
Ford Kuga i Kia Sportage to auta diametralnie różne, choć realizujące ten sam cel – wygoda, funkcjonalność i sporo przestrzeni. Ford jest spokojny z zewnątrz, ale w środku serwuje nam prawdziwy miks smaków. Kia z kolei pokazuje swoją nowoczesność i lekko ekstrawagancki wygląd, ale w środku pozwala się wyciszyć i odpocząć. W ogólnym rozrachunku na lekkie prowadzenie wysunęła się Kia. Jest nieco bardziej dynamiczna, pali nieco mniej, ma również nieco większy bagażnik oraz ciekawszą stylistykę. Ogromną zaletą jest także nowsza konstrukcja oraz 7-letnia gwarancja. Mimo to Ford Kuga to również solidne auto, które zadowoli spokojniejszych kierowców, oczekujących zarówno elegancji, jak i nutki szaleństwa.

Wybrane dane techniczne Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 KM M6 (Trend) kontra Kia Sportage 1.6 GDI 132 KM M6 (S)

 

Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 KM M6 (Trend)

Kia Sportage 1.6 GDI 132 KM M6 (S)

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbobenzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (ccm)

1499

1591

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/5500

132/6300

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/1600-3000

160/4850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,5

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

180

182

Pojemność bagażnika (l)

456

491

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

62

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

8

7

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4524/2086/1689

4480/1855/1635

Rozstaw osi (mm)

2690

2670

Masa własna (kg)

1630

1415

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

7/12

Cena (zł)

od 96 880 (w promocji 85 900)

od 79 990

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 KM M6 (Trend)

Kia Sportage 1.6 GDI 132 KM M6 (S)

Poduszki powietrzne

7

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 KM M6 (Trend)

Kia Sportage 1.6 GDI 132 KM M6 (S)

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

+

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty