Ford Galaxy to doskonały samochód rodzinny. Można nim także wozić meble, ale chyba szkoda. **Galaxy jest wspólnym dziełem konstruktorów Forda i Volkswagena. **
W wyniku tej współpracy powstały “trojaczki” – VW Sharan, Seat Alhambra i Ford Galaxy. Przy tych samych rozwiązaniach technicznych modele różnią się liniami nadwozia i wykończeniem wnętrza.
Galaxy jest obszernym vanem, w którym na wygodnych fotelach może podróżować nawet siedem osób (trzeci rząd foteli to opcja i raczej dla dzieci). Konstrukcja nadwozia z daleko odsuniętą krawędzią przedniej szyby powoduje, że kierowca ma dużą przestrzeń przed sobą. Kokpit jest czytelny i ergonomiczny. Trzeba się tylko przyzwyczaić do grubych przednich słupków, które trochę ograniczają widoczność.
Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości i solidnie spasowano. Po latach eksploatacji nie trzeszczą one i nie zgrzytają. Płaska podłoga umożliwia swobodne przewożenie bagażu w różnej konfiguracji foteli. W wersji maksymalnej (tylko przednie fotele) objętość bagażnika wynosi 2610 l, a w wersji siedmioosobowej pozostaje tylko 265 l.
Auto ma niezależne tylne zawieszenie. Wpływa to na komfort jazdy i właściwości jezdne. Galaxy prowadzi się dobrze i jest łatwy w manewrowaniu. Dobrze zachowuje się też na zakrętach. Opisywany model ma wadę konstrukcyjną związaną z wentylacją – nagminnie zaparowują okna podczas deszczu. Niestety, trzeba się do tego przyzwyczaić.
Silniki
W Galaxy mamy do wyboru trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny z dwoma wariantami mocy. Najsłabszy benzynowy ma pojemność 2,0 l i moc 115 KM. Kolejny to 2,3 l o mocy 145 KM. Porównując osiągi do zużycia paliwa, jest to najbardziej optymalna jednostka napędowa. Trzeci benzynowy, sześciocylindrowy silnik ma pojemność 2,8 l i moc 174 KM.
Silnik turbodiesel 1,9 l występuje z różnymi mocami: 90 i 110 KM. Słabszy z silników, mający podobne parametry eksploatacyjne, jednak nie wystarcza dla auta ważącego ponad półtorej tony.
Generalnie wszystkie silniki Galaxy są trwałe i mało awaryjne. Największym mankamentem jednostek benzynowych jest duże zapotrzebowanie na paliwo. Do najczęstszych usterek zalicza się zużycie poduszek pod silnikiem oraz awarie przepływomierza w turbodieslach.
Eksploatacja
Według opinii użytkowników Ford Galaxy jest rzadkim gościem warsztatów naprawczych. Nie znaczy to, że jest bezawaryjny. Szybciej zużywają się drążki stabilizatora przedniego zawieszenia, pojawiają się także luzy na końcówkach drążków kierowniczych. Nietrwały jest też
układ wydechowy (korozja) i przednie tarcze hamulcowe. Galaxy ma dość delikatną elektrykę i co jakiś czas występują awarie elementów wyposażenia np. przełączników czy przycisków. Części w autoryzowanych serwisach są drogie, ale nietrudno o znalezienie tańszych zamienników.
Na rynku jest sporo Fordów Galaxy. Wszystkie one mają dość bogate wyposażenie standardowe (dwie poduszki, ABS, elektryka), w wielu jest także dużo dodatków uprzyjemniających jazdę. Najlepiej wyposażona jest wersja Ghia (np. obrotowe przednie fotele). Można też trafić, choć już trudniej, na Galaxy z napędem na cztery koła. Warto jednak pamiętać, że wersja ta była wyposażona w najmniej ekonomiczny silnik 2,8 l. Spora grupa aut pochodzi z importu, głównie z rynku niemieckiego. Warto więc dokładniej przyjrzeć się autu i jego stanowi technicznemu. Wiele egzemplarzy ma zainstalowane zasilanie gazem. W porównaniu z konkurentami Ford Galaxy ma najlepsze ceny zakupu.
Wady
- mało ekonomiczne silniki
- słabe przewietrzanie wnętrza
- drogie części oryginalne
Zalety
- obszerne wnętrze
- dobre właściwości jezdne
- mała awaryjność
Ważniejsze daty z historii modelu
1995 – premiera modelu Galaxy (luty),
1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4 (wrzesień),
1997 – podczas salonu samochodowego w Genewie prezentacja silnika 2,3 l 16V,
2000 – modernizacja modelu, odnowienie stylistyki z zewnątrz i w środku.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |
2.0 | 12,0-22,4 | 15,5-26,9 | 17,9-27,3 | 17,8-28,6 | 29,9-37,0 | 20,9-39,9 |
2.3 | - | - | 18,8-26,9 | 16,5-29,9 | 20,5-29,2 | 28,0-36,9 |
2.8 | 17,9-2-,9 | 17,2-25,9 | 19,5-27,0 | 25,9-31,0 | 22,9-32,0 | - |
1.9D | - | 14,9-24,9 | 20,5-25,5 | 22,0-27,9 | 25,9-34,5 | 34,9-44,0 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne*
Silnik | 2.0 | 2.3 16V | 2.8 V6 | 1.9 | 1.9 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 2295 | 2792 | 1896 | 1896 |
Moc (KM/obr./min.) | 116/5500 | 145/5500 | 174/5800 | 90/4000 | 110/4150 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 170/2300 | 203/2500 | 240/4200 | 202/1900 | 235/1900 |
Prędkość maks. (km/h) | 177 | 192 | 199 | 160 | 172 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 13,1 | 10,7 | 10,5 | 17,1 | 10,8 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 7,9/13,8 | 7,8/14,0 | 8,7/16,4 | 5,6/8,8 | 5,4/8,7 |
Opony | 195/65 R15; 5/60 R15; 215/60 R15 | 205/60 R15 | 195/65 R15; 205/60 R15; 215/60 R15 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 70 | ||||
Objętość bagażnika (dm3 ) | 385/2610 | ||||
Rozstaw osi (cm) | 283,5 | ||||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 152/150,5 | ||||
Średnica zawracania (m) | 11,7 | ||||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 462/181/173 | ||||
Masa własna (kg) | 1650 | 1690 | 1645 | ||
Masa całkowita (kg) | 2400 | 2400 | 2400 |
* dane z 1999 r.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?