Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie i ceny

Kamil Rogala
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?Fot. Kamil Rogala
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?Fot. Kamil Rogala
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?

Ford Focus Sedan. Stylistyka nadwozia/wnętrze

Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?
Fot. Kamil Rogala

Co ciekawe, Ford Focus pod koniec zeszłego roku przeszedł obszerny lifting, ale na rynku w Chinach. Na europejską kurację odmładzającą przyjdzie nam jeszcze poczekać kilka miesięcy. Na zabicie czasu Ford zaserwował nam kolejną wersję nadwoziową – sedan. Do tej pory mieliśmy standard – 5-drzwiowy hatchback i praktyczne kombi w wielu odmianach wyposażeniowych. Bardzo doceniam to, jak Focus może być elastyczny. Mocna i bezkompromisowa wersja ST zadowoli nawet wybrednych miłośników sportowej jazdy. Dla tych, którym zależy na mobilności i funkcjonalności, przygotowano wersję Active, dostępną z nadwoziem hatchback i kombi, która ma nieco zwiększony prześwit, znacznie lepiej radzi sobie w trudniejszych warunkach (oczywiście nie w terenie) i nie straszne jej leśne ścieżki czy wyższe krawężniki.

Testowana odmiana sedan to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują dużego i przestronnego bagażnika, ale 5-drzwiowa wersja hacthback do nich nie przemawia. Sedan ma w sobie pierwiastek premium, choć wiem, że w odniesieniu do modelu z segmentu C, to określenie jest mocno na wyrost. Z drugiej jednak strony mamy przecież przedstawicieli w tym nurcie tj. Mercedes Klasy A oraz CLA, Audi A3 Limousine oraz BMW Serii 2. Focus Sedan raczej nie należy do „śmietanki”, ale prezentuje się bardzo ładnie i zgrabnie. W testowanej odmianie co prawda nie imponował dużymi felgami czy dodatkami, ale w opcjonalnym wyposażeniu odmiany Connected (sedan dostępny jest tylko w tym wariancie), można dokupić 17-calowe obręcze, szklany dach czy też reflektory Full LED (statyczne). Tutaj cel jest jeden – skusić jak najwięcej firm, które zdecydują się na zakup auta dla flot. Z jednej strony nieźle opracowany cennik i przyzwoite wyposażenie, z drugiej reprezentacyjne nadwozie.

Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu znajdziemy to, co w każdym Focusie, czyli bardzo praktyczne rozwiązania, ergonomię, tradycyjne przyciski, nieskomplikowany system i wygodę. Nie ma tu miejsca na efektowne dodatki i gadżety. Trzeba również przyznać, że stylistycznie auto już nieco odbiega od tego, co oferują najnowsi konkurenci. Jest tradycyjnie i być może, odrobinę staroświecko. Dla jednych to wada, dla innych zaleta, bowiem brak dotykowych paneli i manii przenoszenia wszystkich przycisków do systemu i na ekran dotykowy, to ogromna zaleta w postaci wygody obsługi. Wszystko jest pod ręką i na swoim miejscu. Miejsca jest pod dostatkiem, również na tylnej kanapie. W końcu nadwozie mierzy aż 4647 mm długości. To przekłada się również na wystarczającą pojemność bagażnika – 417 litrów w standardowym ustawieniu oparć kanapy.

Ford Focus Sedan. Silnik i spalanie

Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?
Fot. Kamil Rogala

Pod maską testowanego egzemplarza pracował silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z momentem obrotowym na poziomie 170 Nm. To trzycylindrowa jednostka benzynowa o bardzo przyzwoitej kulturze pracy i charakterystyce, oczywiście jak na silnik o takiej konstrukcji. Manualna skrzynia 6-biegowa to ogromna zaleta tego auta. Przekładnia pracuje precyzyjnie, skoki lewarka są krótkie, a każda zmiana biegu szybka i dająca sporą satysfakcję. Oczywiście nie ma mowy o sportowej jeździe, ale przyspieszenie i jazda w mieście czy też w trasie nie nastręcza trudności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna to 200 km/h. W zupełności wystarczy do codziennego przemieszczania się.

Według deklaracji producenta, auto spala średnio około 5,6 l/100km. Osiągnięcie takiego wyniku w trasie to żadna trudność, w mieście należy doliczyć co najmniej litr, ale i tak myślę, że wynik poniżej 7 l/100km jest w zupełności zadowalający. Bardzo zadowalające jest również prowadzenie. Focus zawsze dawał sporo frajdy z jazdy bez względu na wersję. Podobnie jest tutaj. Układ kierowniczy jest precyzyjny i świetnie odpowiada na polecenia kierowcy. Zawieszenie jest zestrojone komfortowo, ale ma ujędrnioną charakterystykę, dzięki czemu Focus pokonuje szybsze łuki z gracją i pod pełną kontrolą kierowcy. Nadwozie wychyla się minimalnie i trzeba naprawdę nerwowych ruchów, aby wyprowadzić je z równowagi. W testowanym egzemplarzu zastosowano bazowe, 16-calowe obręcze z oponami o dość słusznym profilu, które dodatkowo tłumiły drobne nierówności. Bardzo zdroworozsądkowa, choć mało efektowna konfiguracja.

Ford Focus Sedan. Ceny i wyposażenie

Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą
Ford Focus obecnej generacji jest na rynku już od 2018 roku i wkrótce doczeka się pierwszego liftingu. Znają go wszyscy i z pewnością doceniają niezwykłą elastyczność oferty. Mowa nie tylko o rodzajach nadwozia, ale i wersji wyposażenia: od sportowej ST po „terenową” Active. Teraz do palety wkroczyła wyczekiwana odmiana sedan. Jak się prezentuje w bardzo popularnej odmianie z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną przekładnią?
Fot. Kamil Rogala

Ford Focus Sedan na chwilę obecną występuje jedynie w odmianie Connected. To druga od dołu wersja, wyposażona standardowo m.in. w 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, automatycznie włączane reflektory główne, reflektory LED dla świateł mijania, halogenowe dla świateł drogowych, kamerę cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, radioodtwarzacz z SYNC 3, DAB+ i nawigacją satelitarną czy też klimatyzację manualną. Auto w takiej wersji i z testowanym przeze mnie silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM to koszt 90 400 złotych. Dodatkowo możemy dopłacić za opcjonalny lakier (od 2200 do 3200 złotych), 17-calowe felgi (1550 złotych) czy też statyczne reflektory LED (3200 złotych). Najdroższe jest panoramiczne okno dachowe – aż 6200 złotych.

Podsumowanie

Ford Focus Sedan to bardzo ciekawe auto, które celuje w potrzeby specyficznej grupy klientów. Mam jednak wrażenie, że poza tą grupą – głównie klienci flotowi – trudno będzie znaleźć odbiorców na ten samochód. Dodatkowo tylko jedna wersja wyposażenia podkreśla wspomniany cel Forda. Mimo to z chęcią zobaczyłbym na rynku odmianę ST-Line z ładnymi felgami i sportowymi dodatkami. To mógłby być ciekawy kąsek dla tych, którzy szukają auta oryginalnego, ale nie mają możliwości sięgnąć po wspomniany wcześniej segment premium.

Zalety:

  • to Focus – nadal wygląda świetnie;
  • mnóstwo przestrzeni we wnętrzu;
  • nienaganna ergonomia;
  • bardzo dobre prowadzenie;
  • rozsądne wyposażenie za rozsądną cenę;
  • niskie spalanie.

Wady:

  • tylko jedna wersja wyposażenia do wyboru.

Porównanie Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) do wybranych konkurentów:

 

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6)

Mazda 3 Sedan 2.0 e-SKYACTIV-G 150 KM (MT6)

Toyota Corolla Sedan 1.5. Valvematic 125 KM (MT6)

Cena (zł, brutto)

od 90 400

od 99 900

od 79 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Długość/szerokość (mm)

4647/1825

4660/1795

4630/1780

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1572/1553

b.d.

1530/1545

Rozstaw osi (mm)

2700

2725

2700

Pojemność bagażnika (l)

417

450

471

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1251

1275

1350

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

51

50

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

125

150

125

Moment obrotowy (Nm)

170

213

153

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,2

9,1

12,1

Prędkość maksymalna (km/h)

200

211

190

Spalanie (l/100km)

5,6 (WLTP)

5,8 (WLTP)

5,6 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

126

132

127

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty