Ford Focus C-Max i VW Touran wykorzystują płyty podłogowe aut kompaktowych - Focusa II i Golfa V. Wprowadza to pewne ograniczenia dla projektantów, których zadaniem jest jak najrozsądniej ulokować pasażerów. Tutaj drogi obu
producentów się rozchodzą.
Cechy szczególne
Fordem, który jest nieco krótszy i węższy od Tourana można przewozić maksymalnie 5 osób. Środkowy fotel tylnego rzędu jest nieco węższy od zewnętrznych, a po jego złożeniu można skrajne fotele zsunąć do siebie. W ten sposób wersję 5-osobową można przekształcić w luksusową odmianę 4-osobową. W Touranie trzy tylne fotele można niezależnie od siebie przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając ilość
miejsca na nogi. To istotne, bowiem za dopłatą otrzymujemy dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie. Gdy nie są potrzebne, można je łatwo schować w podłodze bagażnika. Nadają się do przewożenia dzieci, bowiem są mniej komfortowe od pozostałych. W obu autach fotele drugiego rzędu można składać, opuszczać ich oparcie lub całkowicie
wyjąć. W obu autach jest dość przestronnie, jednak Volkswagen ma bardziej obszerne wnętrze, a w wersji 5-osobowej większy bagażnik o pojemności aż 695 l. Przestrzeń bagażowa Forda mieści 460 l. W wersji 7-osobowej objętość bagażnika Tourana wynosi 121 l. Warto jednak zauważyć, że w bagażniku Forda umieszczono dojazdowe koło zapasowe,
Volkswagen oferuje zestaw naprawczy.
Silniki
Na naszym rynku większym zainteresowaniem w tym segmencie aut cieszą silniki wysokoprężne. Do Forda
wybraliśmy stosunkowo młodą jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM zasilaną układem common rail. Ma ona po 4 zawory w każdym cylindrze i doładowana jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silnik Tourana to bodaj najpopularniejszy diesel tego producenta o sprawdzonej konstrukcji z dwoma zaworami w każdym
cylindrze, który z pojemności 1,9 l uzyskuje 105 KM mocy. Jest on zasilany pompowtryskiwaczami.
Wrażenia z jazdy
Oba minivany stanęły na wysokości zadania - nawet długa podróż nie jest męcząca. W Fordzie i Volkswagenie siedzenie kierowcy jest wygodne i prawidłowo wyprofilowane. Ford okazał się autem szybszym
od cięższego Volkswagena, lecz bardziej zachłannym na paliwo. Różnica w zużyciu paliwa wynosi ok. 1 l na 100 km na korzyść Volkswagena, co można tłumaczyć także odmiennymi układami zasilania silników. Poziom hałasu w obu autach jest zbliżony i przy prędkości 100 km/h dość niski. Focus C-Max i Touran wyróżniają się dobrymi własnościami jezdnymi - oba pojazdy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, chociaż o różnej konstrukcji. Minimalnie krótszą drogę hamowania uzyskano w Fordzie.
Podsumowanie
Oba pojazdy mają nowoczesną konstrukcję i pod tym względem nie można im nic zarzucić. Dla licznej rodziny bardziej przydatny jest Touran, ze względu na możliwość przewożenia 7 osób. Volkswagen ma też większy bagażnik i przestronniejsze wnętrze. Za to Ford jest bardziej dynamiczny i tańszy, kosztuje 73 590 zł. Zwolennicy Tourana muszą dopłacić jeszcze 14 450 zł, otrzymując jednak pojazd lepiej wyposażony. Volkswagen ma seryjny układ stabilizacji toru jazdy ESP, kurtyny powietrzne czy tempomat, które u Forda wymagają dopłaty. Znaczne różnice w wyposażeniu standardowym wynikają zapewne z polityki generalnych importerów.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Touran 1,9 TDI | Ford Focus C-Max 1,6 TDCi |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| VW Touran | Ford Focus C-Max |
Typ silnika/liczba cylindrów/zaworów | Diesel/4/8 | Diesel/4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1896 | 1560 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/4000 | 109/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 250/1900 | 240/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,2 | 11,3 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 8,6 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 179 | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,9 | 38,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 695/121 | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,2/7,4 | 4,1/6,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 439 x 179 x 165 | 434 x 183 x 156 |
Rozstaw osi (cm): | 268 | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 88 040 | 73 590 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| VW Touran Conceptline | Ford Focus C-Max Ambiente |
poduszki powietrzne | 6 | 4 |
układ ABS | S | S |
układ ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania | S | O |
układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
układ ESP kontroli toru jazdy | S | O |
Podgrzewana przednia szyba | - | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | O |
Komputer pokładowy/centralny zamek | S/S | O/S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Tempomat/radio CD | S/O | -/S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?