Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus C-Max kontra VW Touran

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max wykorzystuje płytę podłogową kompaktowego Focusa. Może maksymalnie przewozić 5 pasażerów.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max wykorzystuje płytę podłogową kompaktowego Focusa. Może maksymalnie przewozić 5 pasażerów.
Europejski Ford i VW to producenci, którzy konkurują w każdym segmencie rynku. Ma to powodować naturalny rozwój samochodów z korzyścią dla klienta.
Europejski Ford i Volkswagen to producenci, którzy konkurują w każdym segmencie rynku. Ma to powodować naturalny rozwój samochodów z korzyścią dla klienta. Ponieważ modne są minivany, porównujemy Forda C-Maxa z Touranem.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max wykorzystuje płytę podłogową kompaktowego Focusa. Może maksymalnie przewozić 5 pasażerów.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max wykorzystuje płytę podłogową kompaktowego Focusa. Może maksymalnie przewozić 5 pasażerów.

 

Ford Focus C-Max i VW Touran wykorzystują płyty podłogowe aut kompaktowych - Focusa II i Golfa V. Wprowadza to pewne ograniczenia dla projektantów, których zadaniem jest jak najrozsądniej ulokować pasażerów. Tutaj drogi obu

Fot. Ryszard Polit: VW Touran może przewozić nawet 7 osób w trzech rzędach siedzeń (układ 2+3+2). Dwa dodatkowe siedzenia dostępne są za dopłatą.
Fot. Ryszard Polit: VW Touran może przewozić nawet 7 osób w trzech rzędach siedzeń (układ 2+3+2). Dwa dodatkowe siedzenia dostępne są za dopłatą.

producentów się rozchodzą.

 

Cechy szczególne

 

Fordem, który jest nieco krótszy i węższy od Tourana można przewozić maksymalnie 5 osób. Środkowy fotel tylnego rzędu jest nieco węższy od zewnętrznych, a po jego złożeniu można skrajne fotele zsunąć do siebie. W ten sposób wersję 5-osobową można przekształcić w luksusową odmianę 4-osobową. W Touranie trzy tylne fotele można niezależnie od siebie przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając ilość

Fot. Ryszard Polit: C-Max z silnikiem wysokoprężnym 1,6 l o mocy 109 KM jest autem neco szybszym od VW Torana, ale zużywa więcej paliwa.
Fot. Ryszard Polit: C-Max z silnikiem wysokoprężnym 1,6 l o mocy 109 KM jest autem neco szybszym od VW Torana, ale zużywa więcej paliwa.

miejsca na nogi. To istotne, bowiem za dopłatą otrzymujemy dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie. Gdy nie są potrzebne, można je łatwo schować w podłodze bagażnika. Nadają się do przewożenia dzieci, bowiem są mniej komfortowe od pozostałych. W obu autach fotele drugiego rzędu można składać, opuszczać ich oparcie lub całkowicie

Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM zużywa o ok. 1 l paliwa mniej niż C-Max.
Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM zużywa o ok. 1 l paliwa mniej niż C-Max.

wyjąć. W obu autach jest dość przestronnie, jednak Volkswagen ma bardziej obszerne wnętrze, a w wersji 5-osobowej większy bagażnik o pojemności aż 695 l. Przestrzeń bagażowa Forda mieści 460 l. W wersji 7-osobowej objętość bagażnika Tourana wynosi 121 l. Warto jednak zauważyć, że w bagażniku Forda umieszczono dojazdowe koło zapasowe,

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów w Fordzie jest czytelna i uchodzi za ładną.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów w Fordzie jest czytelna i uchodzi za ładną.

Volkswagen oferuje zestaw naprawczy.

 

Silniki

 

Na naszym rynku większym zainteresowaniem w tym segmencie aut cieszą silniki wysokoprężne. Do Forda

Fot. VW: Tablica przyrządów Tourana jest również czytelna i charakterystyczna dla Volkswagena.
Fot. VW: Tablica przyrządów Tourana jest również czytelna i charakterystyczna dla Volkswagena.

wybraliśmy stosunkowo młodą jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM zasilaną układem common rail. Ma ona po 4 zawory w każdym cylindrze i doładowana jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silnik Tourana to bodaj najpopularniejszy diesel tego producenta o sprawdzonej konstrukcji z dwoma zaworami w każdym

Fot. Ryszard Polit: Drugi rząd siedzeń C-Maxa.
Fot. Ryszard Polit: Drugi rząd siedzeń C-Maxa.

cylindrze, który z pojemności 1,9 l uzyskuje 105 KM mocy. Jest on zasilany pompowtryskiwaczami.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba minivany stanęły na wysokości zadania - nawet długa podróż nie jest męcząca. W Fordzie i Volkswagenie siedzenie kierowcy jest wygodne i prawidłowo wyprofilowane. Ford okazał się autem szybszym

Fot. Ryszard Polit: Fotele w drugim rzędzie Tourana można przesuwać wzdłuż nadwozia, składać ich oparcia lub wyjmować.
Fot. Ryszard Polit: Fotele w drugim rzędzie Tourana można przesuwać wzdłuż nadwozia, składać ich oparcia lub wyjmować.

od cięższego Volkswagena, lecz bardziej zachłannym na paliwo. Różnica w zużyciu paliwa wynosi ok. 1 l na 100 km na korzyść Volkswagena, co można tłumaczyć także odmiennymi układami zasilania silników. Poziom hałasu w obu autach jest zbliżony i przy prędkości 100 km/h dość niski. Focus C-Max i Touran wyróżniają się dobrymi własnościami jezdnymi  - oba pojazdy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, chociaż o różnej konstrukcji. Minimalnie krótszą drogę hamowania uzyskano w Fordzie.

 

Podsumowanie

 

Oba pojazdy mają nowoczesną konstrukcję i pod tym względem nie można im nic zarzucić. Dla licznej rodziny bardziej przydatny jest Touran, ze względu na możliwość przewożenia 7 osób. Volkswagen ma też większy bagażnik i przestronniejsze wnętrze. Za to Ford jest bardziej dynamiczny i tańszy, kosztuje 73 590 zł. Zwolennicy Tourana muszą dopłacić jeszcze 14 450 zł, otrzymując jednak pojazd lepiej wyposażony. Volkswagen ma seryjny układ stabilizacji toru jazdy ESP, kurtyny powietrzne czy tempomat, które u Forda wymagają dopłaty. Znaczne różnice w wyposażeniu standardowym wynikają zapewne z polityki generalnych importerów.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Touran 1,9 TDI

Ford Focus C-Max 1,6 TDCi 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Touran

Ford Focus C-Max

Typ silnika/liczba cylindrów/zaworów

Diesel/4/8

Diesel/4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1896

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/4000

109/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1900

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,2

11,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

8,6

7,8

Prędkość maksymalna (km/h):

179

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,9

38,6

Pojemność bagażnika (dm3
):

695/121

460

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,2/7,4

4,1/6,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

439 x 179 x 165

434 x 183 x 156

Rozstaw osi (cm):

268

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

88 040

73 590

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Touran

Conceptline

Ford Focus C-Max

Ambiente

poduszki powietrzne

6

4

układ ABS

S

S

układ ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania

S

O

układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

układ ESP kontroli toru jazdy

S

O

Podgrzewana przednia szyba

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne

S/S

O

Komputer pokładowy/centralny zamek

S/S

O/S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Tempomat/radio CD

S/O

-/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Ryszard Polit: Wygodny fotel kierowcy w Fordzie.
Fot. Ryszard Polit: Wygodny fotel kierowcy w Fordzie.
Fot. Ryszard Polit: Drugi rząd siedzeń C-Maxa.
Fot. Ryszard Polit: Drugi rząd siedzeń C-Maxa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe fotele w 3. rzędzie można łatwo schować w podłodze bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe fotele w 3. rzędzie można łatwo schować w podłodze bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l – to znakomity wynik (w Fordzie – 460 l).
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l – to znakomity wynik (w Fordzie – 460 l).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty