Ford Focus C-Max 2.0 TDCi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym może podróżować do 5 osób.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym może podróżować do 5 osób.
Każdy z producentów powinien mieć w ofercie tzw. kompaktowego minivana. Taka jest potrzeba chwili, dlatego Ford oferuje Focusa C-Max.

Każdy z producentów powinien mieć w ofercie tzw. kompaktowego minivana. Taka jest potrzeba chwili, dlatego Ford oferuje odmianę Focusa pod nazwą C-Max.

 

Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym może podróżować do 5 osób.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym może podróżować do 5 osób.

Ford zaprezentował C-Maxa na salonie w Paryżu w 2002 r. Jak oznajmił producent, litera "C" w nazwie modelu symbolizuje komfort (Comfort), pewność wprowadzeniu (Confidence) i panowanie nad pojazdem (Control). Określenie "max" ma sugerować, że każdą z tych cech doprowadzono do

Fot. Ryszard Polit: C-Max napędzany wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 l/136 KM to oszczędny i dynamiczny pojazd.
Fot. Ryszard Polit: C-Max napędzany wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 l/136 KM to oszczędny i dynamiczny pojazd.

perfekcji i w związku z tym cały samochód jest najlepszy. A jak jest naprawdę?

 

Cechy szczególne

 

 C-Maxem można przewozić do 5 pasażerów, gdyż producent, inaczej niż wieku konkurentów, uznał, że to optymalne rozwiązanie. Nie jest to pozbawione podstaw, skoro rodziny wielodzietne należą dziś do rzadkości, więc i teściowie jakoś się zmieszczą. Różnica między minivanami różnych

Fot. Ryszard Polit: Wygodne siedzenia przednie i doskonała widoczność to zalety Forda. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko ułatwia zmianę prze
Fot. Ryszard Polit: Wygodne siedzenia przednie i doskonała widoczność to zalety Forda. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko ułatwia zmianę przełożeń.

producentów polega w gruncie rzeczy na sposobie składania foteli tylnych. W Fordzie z tyłu zainstalowano trzy fotele, które można indywidualnie składać. Fotel środkowy jest nieco węższy od dwóch zewnętrznych, ale 3 osoby podróżują z tyłu w C-Maxie dość wygodnie. Można też złożyć środkowy fotel i przesunąć skrajne do siebie. W tej konfiguracji pojazdem mogą podróżować najwyżej 4 osoby. Tablica przyrządów jest czytelna, a kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach. W droższej wersji wyposażenia

Fot. Ryszard Polit: Z tyłu ilość miejsca jest wystarczająca.
Fot. Ryszard Polit: Z tyłu ilość miejsca jest wystarczająca.

montowany jest tzw. elektryczny hamulec postojowy - po wyjęciu kluczyka ze stacyjki następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego. Dzięki temu wyeliminowano tradycyjną dźwignię hamulca "ręcznego", którą zastąpiono małą dźwigienką. Bagażnik C-Maxa ma objętość 460 l. 

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik C-Maxa to nowoczesna jednostka napędowa, która z pojemności 2 l osiąga 136 KM mocy. Silnik ma 4 zawory w każdym cylindrze, jest zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny. Silnik wyróżnia się

Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można składać zwiększając objętość bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można składać zwiększając objętość bagażnika.

elastycznością, niskim poziomem drgań i stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km. Jednostka napędowa to mocny atut tego pojazdu.

 

Wrażenia z jazdy

 

C-Max wykorzystuje płytę podłogową Focusa, można się więc spodziewać dobrych własności jezdnych. Pojazd jest nieco twardy, ale całkiem nieźle radzi sobie na zakrętach. W porównaniu z Focusem zmieniono charakterystykę elementów tłumiących, ale nie ma to

Fot. Ford: Tablicę przyrządów zaprojektowano tradycyjnie.
Fot. Ford: Tablicę przyrządów zaprojektowano tradycyjnie.

negatywnego wpływu na komfort jazdy.  Słynne już tylne, wielowahaczowe zawieszenie Focusa jeszcze raz okazało się bardzo skuteczne. Dynamika samochodu jest bardzo dobra, również na wyższych biegach. Zwraca uwagę dość skuteczny układ hamulcowy i niewielki

Fot. Ford: W C-Max wykorzystano płytę podłogową Focusa, z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem.
Fot. Ford: W C-Max wykorzystano płytę podłogową Focusa, z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem.

poziom hałasu we wnętrzu.

 

Podsumowanie

 

Trudno jednoznacznie ocenić, czy rzeczywiście Ford Focus C-Max jest samochodem perfekcyjnym. Przemawiają za tym pewne własności jezdne i przyzwoity komfort jazdy. Wydaje się, że 7-osoby minivan jest lepszy od 5-osobowego, a C-Max jest niestety 5-osobowy. Mankamentów w pojeździe jest w gruncie rzeczy niewiele, więc C-Max jest autem godnym zastanowienia. Cena opisywanej wersji, 82 290 zł, w stosunku do wyposażenia wydaje się do przyjęcia. W wyposażeniu seryjnym znajdują się niezbędne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Elektryczny hamulec postojowy to miłe udogodnienie, ale można się bez niego obejść.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min):

136/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

6,6

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3
):

460

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,8/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

434 x 183 x 156

Rozstaw osi (cm):

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

82 990

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

%-osobowe wnętrze jest przestronne.   

Silnik

*****

Bardzo udany i nowoczesny diesel z układem common rail. 

Poziom hałasu

****

Stosunkowo niski, jak na diesla, poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania C-Maxa jest zbliżona do drogi hamowania Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM. 

Dynamika

****

Dynamika Forda jest nieco lepsza od dynamiki Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM.  

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne.   

Wyposażenie seryjne

****

Wyposażenie wystarczające. 

 

Wyposażenie seryjne:

Ford Focus C-Max Trend

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

System wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

O

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty