Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Fiesta ST 200. Gorący hatchback

Janusz Steinbarth video: TVN Turbo/x-news
Ford ST 200Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach.Fot. Ford
Ford ST 200Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach.Fot. Ford
ST 200 jest najmocniejszą Fiestą w historii firmy. Najnowsza wersja jeszcze szybciej i bezpieczniej połyka zakręty.
Ford ST 200Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby
Ford ST 200

Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach.

Fot. Ford

Mija właśnie 40 lat, kiedy to na motoryzacyjnym rynku pojawił się pierwszy Ford Fiesta. W okrągłą rocznicę debiutuje nowa Fiesta ST 200, będąca najmocniejszą odmianą tego modelu w historii firmy. Najnowsza wersja ST200 oferuje o 10 procent wyższą moc i o 20 procent wyższy moment obrotowy niż „zwykła” wersja ST. Specjalnie skalibrowany silnik benzynowy 1,6 litra EcoBoost rozwija moc 200 KM i wysoki moment obrotowy równy 290 Nm. Co jeszcze wynika z danych papierowych? Przede wszystkim znacznie lepsza elastyczność silnika, przejście z prędkości 80 na 120 km/h na piątym biegu zajmuje wersji ST 200 tylko 6,2 sekundy zamiast 7,4 w przypadku słabszej ST. Jeszcze lepiej przedstawia się to na biegu szóstym (różnica wynosi aż dwie sekundy). Dodatkowe 50 niutonometrów robi zatem swoje, w pewnym stopniu pomaga tu także skrócenie końcowego przełożenia (z 3,82 do 4,06). Prędkość maksymalna tego niewielkiego w końcu auta też jest więcej niż przyzwoita i wynosi 230 km/h.

A jak się prowadzi Fiesta ST200? Ford Polska zaprosił dziennikarzy na tor kartingowy pod Łodzią, gdzie pod okiem kierowców rajdowych mieliśmy okazję zasmakować prawdziwej, sportowej jazdy. Pierwsze wrażenia okazały się pozytywne. Kto wcześniej miał okazję jeździć poprzednim modelem Fiesty ST szybko zauważył, iż samochód trzyma się pewniej nawierzchni, a w ostrych zakrętach zachowuje się bardziej neutralnie. Jest to pewnego rodzaju zaskoczeniem, bowiem zawieszenie Fiesty ST jest teraz bardziej komfortowe dzięki zastosowaniu innych, bardziej miękkich amortyzatorów.

Ford ST 200Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby
Ford ST 200

Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach.

Fot. Ford

Podczas konferencji prasowej wyjaśniono nam, iż oprócz zmodernizowanych amortyzatorów o lepsze tłumienie nierówności dba również tylna belka skrętna (o sztywności zwiększonej o 27 procent) oraz przedni stabilizator poprzeczny (o średnicy zwiększonej z 19 do 21 mm). Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach. Podczas szybkiej jazdy i ostrym hamowaniu na torze czuje się to w praktyce, kierowca przez cały czas panuje nad pojazdem. W Fieście ST200 poprawie uległa też precyzja układu kierowniczego, szczególnie w centralnym położeniu, co jest zasługą bardziej bezpośredniego przełożenia oraz zmodyfikowanej zwrotnicy.

To tyle, jeśli chodzi o zawiłości techniczne. A co z doznaniami estetycznymi? Ford ST200 wyróżnia się dopracowanym stylizacyjnie nadwoziem, który pokrywa ekskluzywny lakier Storm Grey dostępny jako jedyny w palecie. Dostrzeżemy też w nim czarne, matowe 17-calowe obręcze z polerowanymi ramionami i czerwone zaciski hamulcowe. Trapezoidalna osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, wyprofilowane progi boczne, zgrabny tylny dyfuzor oraz pokaźny tylny spojler dachowy to dodatki, bez których nie może obejść się żaden sportowy samochód. A przecież Fiesta ST 200 to w pełni rasowy hot hatch.

[page_break]

Ford ST 200Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby
Ford ST 200

Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach.

Fot. Ford

Przednie fotele firmy Recaro wykończone - podobnie jak pasy bezpieczeństwa - kontrastującymi, srebrnymi nićmi są nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim świetnie podtrzymują plecy podczas dynamicznego przyspieszania i hamownia. Podświetlane nakładki progowe z logo ST200, wstawki z włókna węglowego w desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki na pedały i aluminiowy drążek skrzyni biegów to kolejne dodatki.

Za przyjemność posiadania sportowej Fiesty ST200 trzeba zapłacić kwotę 94 150 zł. Komu nie zależy na wyśrubowanych parametrach silnika, może zamówić tańszą Fiestę ST za 75 650 zł. Wrażenia z jazdy i design samochodu będą równie niepowtarzalne, a jazda wcale nie taka znów „turystyczna”.

Ford Fiest ST 200 i konkurenci

Marka/modelFord Fiesta ST200DS DS3 GT PerformanceRenault Clio RS
Cena (zł)94 150 zł 117 900 zł92 400 zł 
Typ nadwozia/liczba drzwiHatchbackHatchbackHatchback
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość (mm)3982 x 1978 x 14953948 x 1994 x 14584062 x 1945 x 1445
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1 473 / 1 4601 465 / 1 4671 506 / 1 506
Rozstaw osi (mm)248924642589
Masa własna (kg)11631165b.d.
Pojemność bagażnika (l)281285300
Pojemność zbiornika paliwa (l)4850b.d
Układ napędowy   
Rodzaj paliwaBenzynaBenzynaBenzyna
Pojemność (cm3)159615981618
Liczba cylindrów444
Napędzana ośPrzedniePrzedniePrzednie
Skrzynia biegów   
typ/liczba przełożeńManualna, 6-biegowaManualna, 6-biegowaAutomatyczna, 6-biegowa
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min200 / 6000208 / 6000200 / 6050
Moment obrotowy (Nm)290300260
przy obr./min2500-400030002000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,76,56,7
Prędkość maksymalna (km/h)230235235
Średnie spalanie (l/100 km)6,15,45,9
Emisja CO2 (g/km)140125133
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty