Siódma generacja Forda Fiesty gości na naszym rynku od 2008 roku. Wyróżnia się ciekawą sylwetką i dobrze zagospodarowanym wnętrzem.
Ford Fiesta zwraca na siebie uwagę, być może dzięki temu, że wygląda niemal identycznie, jak koncept Verve, którego trzecia już wersja prezentowana ostatnio w styczniu 2008 roku w Detroit, wzbudziła spore zainteresowanie na stoisku Forda. Nieczęsto się tak zdarza w świecie motoryzacji, aby auto studyjne, właściwie bez modyfikacji, przeszło do produkcji. Tym razem tak się stało i wydaje się, że marka na tym tylko zyskała.
Nowa Fiesta zbudowana została na całkowicie nowej płycie podłogowej i chociaż zewnętrznymi rozmiarami nie odbiega od poprzedniczki, to w środku auta jest znacznie więcej przestrzeni. Projektanci dobrze zagospodarowali wnętrze, chociaż do dyspozycji mieli raczej przeciętny rozstaw osi (2489 mm).
Miejsca nie brakuje zarówno z przodu, z tyłu, jak i w bagażniku. Kufer ma pojemność od 281 do 965 l, czyli mieści się pomiędzy swoimi głównymi najsilniejszymi konkurentami - Volkswagenem Polo (280 l), a Oplem Corsą (285 l).
Równie ważne, co wygoda podróżowania, są także odczucia estetyczne. To, czy projekt wnętrza się podoba, czy nie, to już kwestia gustu, ale co do jakości wykonania trudno mieć zastrzeżenia. Mimo, że dominuje plastik, poszczególne elementy są dopracowane i nie wydają z siebie nieprzyjemnych dźwięków. Elementy na desce rozdzielczej są ułożone symetrycznie, a przełączniki na panelu środkowym zostały rozmieszczone ergonomicznie.
W Fieście siedzi się wysoko, co może docenić zwłaszcza płeć piękna, która lubi widzieć maskę samochodu. Dzięki możliwości regulacji fotela i kierownicy w dwóch płaszczyznach łatwo jest zająć wygodną pozycję. Obszyta skórą kierownica zapewnia także dobry uchwyt.
Zawieszenie Fiesty to kompromis między komfortem a bezpieczeństwem. Jest dość sztywne, przez co trochę podskakuje na nierównościach, ale za to pozwala na odważniejsze branie zakrętów. Razem z dopracowanym układem kierowniczym stanowią najmocniejszą stronę auta.
Najsłabszą jest za to silnik. 1,4-litrowa jednostka, o mocy 96 KM nie należy do zbyt dynamicznych. Manewr wyprzedzania należy tutaj planować z dużym zapasem. Maksymalny moment obrotowy 128 Nm osiągany przy 4800 obr./min pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w niewiele ponad 12 sekund. Zużycie paliwa podczas jazdy po mieście według producenta wynosi 7,5 l/100 km, ale wskazania komputera pokładowego oscylowały raczej powyżej 10 l.
W Fieście zastosowano system Ford Easy Fuel, dzięki któremu unikniemy zatankowania niewłaściwego paliwa. Nie ma też korka wlewu paliwa. Przydatna rzecz, zwłaszcza dla roztargnionych kierowców.
Współpracująca z silnikiem 5-biegowa przekładnia manualna spisuje się bardzo dobrze. Ma krótkie przełożenia a drążek pracuje lekko i szybko odnajduje biegi.
Za najtańszą 3-drzwiową Fiestę z silnikiem 1.2/60 KM zapłacimy 38 400 zł. Testowana 5-drzwiowa odmiana z silnikiem 1,4 i wersją wyposażenia Ghia to już wydatek rzędu 49 900 zł.
Wybrane dane techniczne Forda Fiesty i konkurentów
Marka/model | Ford Fiesta Ghia | Opel Corsa Cosmo | Volkswagen Polo Highline |
Cena (zł) | 49 900 | 51 640 | 50 390 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (l) | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Moc (KM) | 96 | 100 | 85 |
Moment obrotowy (Nm) | 128 | 130 | 132 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 12,2 | 11,9 | 11,9 |
Prędkość maksymalna | 175 | 180 | 177 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 5,7 | 5,5 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 129 | 139 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 281/965 | 285/1100 | 280/952 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?