Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Explorer. Dla Europy w wersji Plug-In Hybrid

Mariusz Michalak
Ford Explorer 3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.Fot. Ford
Ford Explorer 3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.Fot. Ford
Zupełnie nowy siedmiomiejscowy SUV Ford Explorer Plug-In Hybrid trafi do sprzedaży w Europie jeszcze w tym roku. Co ma do zaoferowania?

Nowy Ford Explorer Plug-In Hybrid będzie oferowany w dwóch różniących się charakterem – jako usportowiony Explorer ST-Line, inspirowany osiągami modeli Ford Performance oraz jako luksusowy Explorer Platinum.

Explorer Plug-In Hybrid jest standardowo wyposażony w 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów z wykończeniem w kolorze czarnym dla wersji ST-Line i z ciemnym matowym wykończeniem w wersji Platinum.

Wersja ST-Line otrzymała jednoczęściowy przedni wlot powietrza w wykończeniu na wysoki połysk i relingi dachowe oraz okładziny drzwi w błyszczącej czerni. We wnętrzu w charakterze akcentów zastosowano szwy w kolorze czerwonym w tapicerce siedzeń, na dywanikach i na sportowej spłaszczonej u dołu kierownicy oraz detale z efektem włókna węglowego na desce rozdzielczej.

Wersja Platinum posiada satynowany, jednoczęściowy przedni wlot powietrza oraz satynowane relingi dachowe i okładziny drzwiowe. Wnętrze otrzymało również detale deski rozdzielczej wykonane z drewna.

Napęd

Ford Explorer 3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o
Ford Explorer

3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.

Fot. Ford

Obydwie wersje będą napędzane silnikiem benzynowym EcoBoost V6 o pojemności 3,0 litra i silnikiem elektrycznym, pełniącym też rolę generatora, z łączną mocą maksymalną zespołu napędowego 450 KM i momentem obrotowym 840 Nm, a także z możliwością korzystania z napędu całkowicie elektrycznego.

3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.

Silnik elektryczny umożliwia Explorerowi jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy zerowej emisji spalin, a kierowca może wybrać, kiedy i jak wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, używając odpowiednio trybów jazdy EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, Explorer automatycznie powraca do trybu EV Auto, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy, korzystając z energii elektrycznej odzyskanej przy hamowaniu, celem zmniejszenia zużycia paliwa. Według szacunków Explorer Plug-In Hybrid będzie emitował 78 g/km CO2, a zużycie benzyny wyniesie 3,4 l/100 km.

Równoległa hybrydowa architektura Explorera Plug-In Hybrid umożliwia jednoczesne wykorzystanie pełnej mocy i momentu obrotowego zarówno silnika benzynowego, jak i silnika elektrycznego, co zwiększa możliwości samochodu w terenie, poprawia osiągi drogowe i pozwala na holowanie przyczepy o masie do 2500 kg.

Standardowym wyposażeniem będzie inteligentny system napędu na cztery koła Forda wspierany przez siedem trybów jazdy i 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów.

Zaawansowany system inteligentnego napędu na wszystkie koła co 10 milisekund analizuje dane z kilkudziesięciu czujników, w tym mierzących prędkość pojazdu, odchylenie kursu jazdy, temperaturę otaczającego powietrza, poślizg kół i zachowanie holowanej przyczepy, aby określić, czy przyczepność napędzanych kół jest wystarczająca. Zupełnie nowa jednobiegowa przekładnia rozdzielcza wyposażona w sprzęgło elektromechaniczne, może płynnie zmieniać rozdział momentu obrotowego między przednie i tylne koła w ciągu 100 milisekund, aby zapewnić skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykorzystanie przyczepności kół. Podobnie jak w przypadku 10-stopniowej przekładni automatycznej, system wykorzystuje adaptacyjne algorytmy uczenia się, aby nieustannie modyfikować swoje reakcje i uzyskiwać w ten sposób optymalne wyniki.

Te systemy pomogą kierowcy

Ford Explorer 3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o
Ford Explorer

3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.

Fot. Ford

Dostępny jest asystent parkowania (Active Park Assist 2), który umożliwia w pełni zautomatyzowane manewry przy parkowaniu równoległym i prostopadłym po naciśnięciu jednego przycisku. System identyfikuje odpowiednie miejsca parkingowe, a kierowca może sterować ruchem pojazdu, wybierając przełożenie neutralne przekładni i przytrzymując odpowiedni przycisk na konsoli środkowej. Następnie pojazd przejmuje kontrolę nad wyborem biegu do przodu lub do tyłu, steruje przepustnicą i hamulcami, a także skrętem kół, by ustawić samochód na miejscu parkingowym i zakończyć manewry przełączeniem przekładni w pozycję Park. System może również pomóc kierowcy w wyprowadzeniu samochodu z równoległych miejsc parkingowych za pomocą w pełni zautomatyzowanej funkcji wspomagania wyjazdu z parkingu.

System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia. Ponadto asystent hamowania przy cofaniu (Reverse Brake Assist) wykorzystuje czujniki radarowe i ultradźwiękowe do wykrywania obiektów na drodze pojazdu i może automatycznie włączać hamulce, aby uniknąć nieuchronnej kolizji, gdy pojazd cofa z niewielką prędkością, na przykład podczas wyjeżdżania z podjazdu przed domem. By pomóc kierowcy w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach, kamery skierowane do przodu i do tyłu, wyposażone w system czyszczenia obiektywów, a także dodatkowe kamery pod lusterkami bocznymi, zapewniają kierowcy 360-stopniowy widok otoczenia pojazdu, wyświetlany na centralnym ekranie.

System aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów przed maską lub w pobliżu samochodu, automatycznie uruchamia hamulce, jeśli kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.

Poruszanie się w miejskich korkach, jazda autostradą i długie podróże są mniej stresujące dzięki tempomatowi adaptacyjnemu (ACC) z funkcją Stop & Go, z rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i funkcją utrzymywania samochodu na pasie ruchu. System ten pomaga Explorerowi Plug-In Hybrid w utrzymywaniu komfortowej odległości od pojazdów jadących z przodu i może pomóc w utrzymaniu pojazdu na środku jego pasa ruchu. ACC może dostosować prędkość pojazdu do dopuszczalnych limitów, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą, a także korzystając z informacji z pokładowego systemu nawigacyjnego.

Funkcja Stop & Go umożliwia systemowi ACC całkowite zatrzymanie pojazdu w gęstym ruchu miejskim, a następnie automatyczne ruszenie z miejsca, jeśli czas zatrzymania jest krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by rozpocząć jazdę.

System utrzymywania samochodu na pasie ruchu monitoruje oznakowanie poziome na drodze i może zastosować delikatny, ale odczuwalny moment obrotowy w układzie kierowniczym, aby pomóc kierowcy utrzymać się na środku pasa za każdym razem, gdy aktywowany jest system ACC. Zaprojektowany, by wspierać kierowców przy prędkościach do 200 km/h, system wysyła też wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, jeśli wykryje brak rąk kierowcy na kierownicy.

Kolejne rozwiązania, które pomagają kierowcy w unikaniu lub łagodzeniu skutków wypadków, obejmują system utrzymywania pasa ruchu i system omijania przeszkód, który zapewnia wspomaganie kierowania, pozwalając na unikanie kolizji. Hamowanie po kolizji pozwala automatycznie zatrzymać pojazd po uderzeniu w przeszkodę, aby zmniejszyć obrażenia pasażerów i szkody spowodowane kolizją z kolejnymi obiektami.

Jakie wyposażenie?

Ford Explorer 3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o
Ford Explorer

3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest przez moc 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.

Fot. Ford

Zdecydowano się na centralny, pionowo ustawiony ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala oraz 12,3-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników. Rodziny mogą w pełni wykorzystać potencjał samochodu w czasie podróży, dzięki możliwości elastycznej konfiguracji przestrzeni bagażowej i pasażerskiej.

Pasażerowie w pierwszym i drugim rzędzie korzystają z ponad 1 metra przestrzeni nad głowami, 1 metra miejsca na nogi oraz ponad 1,5 metra szerokości wnętrza na wysokości ramion. Trzeci rząd siedzeń oferuje 96 centymetrów nad głowami pasażerów, ponad 1 metr szerokości wnętrza na wysokości ramion (dla 2 osób) i ponad 83 centymetry miejsca na nogi, dzięki czemu z łatwością zmieszczą się tam osoby dorosłe.

Standardowo fotele trzeciego rzędu EasyFold są składane i rozkładane elektrycznie, a fotele EasyFold w drugim rzędzie pozwalają na złożenie ich na płasko, tworząc przestrzeń ładunkową o objętości 2 274 litrów. We wnętrzu zaprojektowano schowki o łącznej pojemności 123 litrów, dzięki czemu pasażerom we wszystkich trzech rzędach nie zabraknie miejsca do przechowywania rzeczy osobistych, ponadto w kabinie znalazło się 12 uchwytów na kubki z napojami.

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

Pokrętło zmiany biegów 10-biegowej przekładni automatycznej, podgrzewane i chłodzone przednie fotele z elektryczną regulacją położenia i kształtu w 10 pozycjach, podgrzewane siedzenia w drugim rzędzie, bezprzewodowa ładowarka do kompatybilnych urządzeń mobilnych, podgrzewana kierownica, chowane zasłony przeciwsłoneczne w drugim rzędzie siedzeń, przyciemniane szyby w drugim i trzecim rzędzie należą do funkcji zwiększających komfort, dostarczanych w wyposażeniu standardowym samochodu. Wersja Platinum jest standardowo wyposażona w 14-głośnikowy, 1000-watowy system muzyczny B&O, a w wersji w ST-Line zastosowano system audio B&O z 12 głośnikami o mocy 800 wat.

System FordPass Connect z modemem pokładowym sprawia, że nowy Explorer Plug-In Hybrid staje się mobilnym punktem dostępowym Wi-Fi, gwarantującym łączność bezprzewodową dla nawet 10 urządzeń.
 
Skonstruowany od podstaw Ford Explorer szóstej generacji został zaprezentowany klientom w Stanach Zjednoczonych na początku tego roku. Pierwszy Explorer został wprowadzony na rynek w 1991 roku i rozpoczął w USA szybki rozwój segmentu SUV, co przyczyniło się do ogromnego sukcesu takich samochodów w skali globalnej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty