Fiat Tipo

(LM)
Chociaż Fiat Tipo cieszy się dobrą opinią, to jednak ma kilka wad.

Początkowo Fiat liczył, że tipo będzie stanowić poważną konkurencję dla volkswagena golfa. Niestety, ambitne plany ziściły się jedynie na włoskim rynku. W pozostałych krajach europejskich samochód przez cały okres produkcji uzyskał umiarkowaną popularność.

Fiat Tipo

Tipo zadebiutowało na rynku 1988 roku zastępując model Ritmo, który ze względu na niedoskonałości konstrukcji (głównie niską trwałość), nie był zbyt chętnie kupowany. Nowy samochód najpierw oferowany był wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej, później - w 1993 roku - ofertę uzupełnił model trzydrzwiowy (na polskim rynku bardzo rzadko spotykany).
Pierwsze egzemplarze kompaktowego fiata, oznaczone jako DGT, miały seryjnie montowaną tablicę wskaźników z cyfrowym odczytem. Jednak na wyraźne życzenie nabywców wprowadzono alternatywnie klasyczne liczniki analogowe. Deska rozdzielcza auta wykonana jest z plastików przeciętnej jakości, które niestety wraz z rosnącym przebiegiem, wydają coraz więcej denerwujących odgłosów. Trudno natomiast cokolwiek zarzucić samochodowi pod względem przestronności wnętrza i komfortu jazdy.
Gama silników rozpoczyna się od słabiutkiego i mało popularnego 1.1 (56 KM). Najszerzej rozpowszechnione są różne odmiany jednostek o pojemnościach 1.4 l (ok. 70 KM) i 1.6 (76-80 KM). Amatorzy szybszej jazdy mogą wybrać jeden z bardziej dynamicznych silników: 1.8 105 KM, 2.0 8V 115 KM lub 2.0 16V 142 KM. Ofertę uzupełniają diesle 1.7 58 KM, 1.9 65 KM i 1.9 TD 90 KM.
O ile silniki nie należą do szczególnie awaryjnych, to już nieco gorzej jest z trwałością zawieszenia. Już po około 30 tys. kilometrów zużyciu zwykle ulegają przednie wahacze. Amortyzatory bez większych problemów wytrzymują ok. 100 tys. kilometrów.
Czasami pojawiają się kłopoty z przełączaniem biegów. Na przekładni kierowniczej zabudowany jest specjalny trzpień, na którym opierają się wodziki skrzyni biegów - trzeba pamiętać o regularnym smarowaniu tego miejsca, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść do zapieczenia układu. Pierwszym tego objawem jest wyskakujący trzeci bieg przy ostrym skręcie w prawo. Później pojawiają się kłopoty z wybieraniem również innych przełożeń.
O tipo mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Przestronne komfortowe, wnętrze i sprawdzone silniki to największe atuty fiata tipo. Co istotne, na polskim rynku można znaleźć egzemplarze kupione w kraju i znajdujące się w dobrym stanie technicznym. Wybierając auto, warto zwrócić uwagę na to, czy posiada ono wspomaganie układu kierowniczego - w samochodach bez wspomagania kierownica "chodzi" bardzo ciężko.
Zalety
- stosunkowo niskie koszty eksploatacji
- spory wybór aut w przystępnych cenach
- wygodne zawieszenie
- bogata gama silników
Wady
- szybkie zużycie przednich wahaczy
- wycieki oleju
- nietrwałe elementy wykończenia wnętrza
- usterki skrzyni biegów
Ceny części w ASO

  • klocki hamulcowe - 206 zł
  • tarcza hamulcowa (1 szt.) - 88 zł
  • amortyzator przedni (1 szt.) - 233 zł
  • amortyzator tylny (1 szt.) - 147 zł
  • wahacz przedni - 394 zł
  • szyba czołowa - 1 026 zł
  • zderzak przedni - 825 zł
  • reflektor przedni - 413 zł
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty