Fiat tworzył następcę modeli Bravo i Brava z założeniem, że nawiąże on równorzędną, rynkową walkę z Volkswagenem Golfem
a może nawet pokona niemieckiego rywala. To dlatego przyjęto zupełnie nową koncepcję nadwozia, tworząc auto mało ekstrawaganckie i raczej klasyczne w kształtach. W porównaniu z poprzednikiem wyraźnie podniesiono poziom techniczny, głównie w zakresie elektroniki. W dużej mierze miała ona dbać o komfort podróżujących. Jednocześnie zadbano o wysokiej jakości materiały wykończeniowe i staranny montaż. Dla turyńskiego koncernu prezentacja Stilo otworzyła zupełnie nowy rozdział wzornictwa i jakości, co odbiło się jednak na kosztach.
Nowy kompakt rzeczywiście stał się konkurencyjny dla rywali z segmentu, ale stracił podstawową cechę Fiata – atrakcyjną cenę. Sprzedaż szła opornie, duża awaryjność też nie sprzyjała rynkowej karierze. Stilo nie został pogromcą Golfa. Ale nie oznacza to, że jest samochodem nieudanym. Wręcz przeciwnie. Użytkowa strona auta prezentuje się naprawdę nieźle. Wersja trzydrzwiowa, niższa i krótsza, została opracowana z myślą o ludziach ceniących dynamiczną linię i bardziej sportowy charakter auta. Nadwozie
pięciodrzwiowe, wyższe o 5 cm i dłuższe o 7 cm, lepiej nadaje się do zastosowań rodzinnych. Ma bardziej fukcjonalne wnętrze, z możliwością przesuwania i składania obu tylnych foteli oraz większym bagażnikiem (335/400/1120 l, wersja trzydrzwiowa tylko 305 l). Największy kufer oferuje jednak wersja kombi (510/1480 l), którą smiało można przyrównywać do kompaktowych minivanów. Codzienna eksploatacja Stilo nie sprawia większych kłopotów, z częściami zamiennymi nie ma problemu. Obsługa też nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Trzeba się jednak liczyć z awariami, które w Stilo są na porządku dziennym i podnoszą koszty użytkowania auta.
Silniki
Stilo zadebiutował wiosną 2001 r. z czterema silnikami benzynowymi 1.2 16V (80 KM), 1.6
16V (103 KM), 1.8 16V (133 KM) i 2.4 20V (170 KM). Trzy pierwsze to czterocylindrowce, czwarty to pięciocylindrowiec montowany w sportowej wersji Abarth. Jedynego w ofercie turbodiesla 1.9 JTD z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail proponowano w dwóch wariantach mocy (80 lub 115 KM). Wiosną 2004 r. pojawił się nowy silnik benzynowy 1.4 16V (95 KM) i nowy turbodiesel 1.9 JTD (140 KM). W 2005 r. moc silnika 1.6 16V wzrosła do 105 KM, a gamę turbodiesli wzbogacił 100-konny 1.9 JTD. Wiosną 2006 r. w ofercie pojawił się kolejny turbodiesel 1.9 Multijet w dwóch wariantach mocy (120 lub 150 KM). Do sprawnej, a przy tym taniej jazdy modelem Stilo wystarcza najbardziej popularny silnik 1.6 (103 KM) albo 1.4 16V (95 KM). Dobre relacje między dynamiką, zużyciem paliwa i kosztami obsługowymi znajdziemy też przy 115-konnym turbodieslu 1.9 JTD. Wersje wysokoprężne polecamy szczególnie dla odmiany kombi, która częściej jeździ z dużym obciążeniem. Benzynowego silnika 1.8 16V lepiej unikać. Jest paliwożerny i często niedomaga.
Eksploatacja
Nadwozie Fiata Stilo nie wykazuje większych problemów korozyjnych. Wykwity rdzy świadczą zazwyczaj o niefachowej naprawie powypadkowej. Słabymi punktami modelu są skrzypiące pokrywy bagażnika i podpierające je sprężyny gazowe. Tracą swoje właściwości i nie podtrzymują skutecznie klapy. Znacznie więcej kłopotów spodziewajmy się ze strony elektroniki. Szczególnie dużo znajdziemy jej w bogato wyposażonych wersjach. Kaprysić może wiele elementów – klimatyzacja, wskaźniki na desce rozdzielczej, elektryczne sterowniki szyb, elektrycznie przesuwane fotele. Czasami urządzenia elektryczne strajkują tylko dlatego, że złącza nie przewodzą prądu.
Podwozie też nie pozwala o sobie zapomnieć. W starszych egzemplarzach trzeba się liczyć z nieprawidłową pracą tylnych zacisków hamulcowych (konieczność częstej wymiany klocków) oraz z szybkim zużyciem tulei metalowo-gumowych tylnej belki. Tuleje są niewymienne, dlatego trzeba kupić cały, kosztowny element. W nowszych rocznikach ten problem nie występuje. Niezależnie od rocznika przednie amortyzatory ulegają wyjątkowo szybkiemu zużyciu a sprężyny przedniego zawieszenia mogą pękać. Silniki Fiata Stilo również nie oszczędzają portfela kierowcy. Awarie cewek zapłonowych i czujnika temperatury włączającego wentylator chłodnicy są na porządku dziennym. Silnik 1.8 16V ma jeszcze jeden mankament – nietrwały sterownik systemu zmiennych faz rozrządu. Z kolei w turbodieslach zawodzą dwumasowe koła zamachowe oraz turbosprężarki. Wymagają też nadzoru nad paskami zębatymi w napędzie rozrządu. Niezależnie od zaleceń producenta trzeba je wymieniać po 80 000 km, dłuższe przebiegi grożą pęknięciem paska i poważnymi uszkodzeniami silnika.
Ważniejsze daty
2001 – premiera modelu, wersja hatchback 3d i 5d, sportowa odmiana Abarth
2002 – wersja kombi (Multiwagon)
2004 – niewielka modernizacja (modyfikacja osłony chłodnicy i tylnych lamp), sportowa wersja Racing
2006 – wersja Giardinetta (rekreacyjne kombi)
2007 – premiera następcy (Bravo)
2007 – zakończenie produkcji Stilo z nadwoziem hatchback w Europie, dalsza produkcja w Brazylii
2008 – zakończenie produkcji Stilo z nadwoziem kombi w Europie
2010 – zakończenie produkcji w Brazylii
Zalety
- dobre własności jezdne
- przestronne i funkcjonalne wnętrze (5d i kombi)
- duży bagażnik (kombi)
- dobra jakość wykonania
Wady
- wysoka awaryjność
- mały bagażnik (3d)
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie aużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.2 16V | 1242 | 80/5000 | 114/4000 | 173 | 13,4 | 6,3 |
1.4 16V | 1368 | 95/5800 | 128/4500 | 180 | 11,7 | 6,5 |
1.6 16V | 1596 | 103/5750 | 145/4000 | 185 | 10,5 | 7,3 |
1.6 16V | 1596 | 105/6200 | 150/3900 | 185 | 12,0 | 6,7 |
1.8 16V | 1747 | 133/6400 | 162/3500 | 202 | 9,9 | 8,0 |
2.4 20V | 2446 | 170/6000 | 221/3500 | 215 | 8,5 | 9,7 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.9 JTD | 1910 | 80/4000 | 196/1500 | 172 | 12,9 | 5,4 |
1.9 JTD | 1910 | 100/4000 | 200/2000 | 183 | 11,6 | 5,3 |
1.9 JTD | 1910 | 115/4000 | 255/2000 | 192 | 10,3 | 5,3 |
1.9 Multijet | 1910 | 120/4000 | 280/2000 | 194 | 10,7 | 5,3 |
1.9 Multijet | 1910 | 140/4000 | 305/2000 | 203 | 9,7 | 5,4 |
1.9 Multijet | 1910 | 150/4000 | 320/2000 | 209 | 8,8 | 5,6 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/wersja | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 |
1.2 16V | | | | 12,5 | | |
1.4 16V | | 16,5 | 15,0 | | | |
1.6 16V | | | | 13,5 | 12,5 | 10,5 |
1.8 16V | | | | | 12,5 | |
1.9 JTD | 18,5 | 17,5 | 16,0 | 15,0 | 13,0 | 12,5 |
Podsumowanie
Stilo jest samochodem niepozornym z wyglądu, ale jazda nim sprawia prawdziwą przyjemność. Fiat w tym modelu wzniósł się
na jakościowe wyżyny, co wyraźnie odczuwa się we wnętrzu. Komfort jazdy, funkcjonalność, wykończenie wnętrza to mocne punkty, które w wersji kombi można uzupełnić o pojemny bagażnik. Zróżnicowanie w kształtach i wymiarach nadwozi pozwala dopasować wersję do własnych wymagań i upodobań. W gamie silników również każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Wizerunek Stilo psuje jego wysoka awaryjność, ale i na to jest pewna rada. Wybierajmy wersje tańsze, skromniej wyposażone.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?