Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - określił go Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - zrezygnował ze stosowanego wcześniej oznaczenia SW (station wagon), zastępując je nowym określeniem - Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Stlio MW jest wyraźnie cięższe od hatchbacka, stąd mniejszy wybór silników - zrezygnowano z jednostki 1.2 o mocy 80 KM. Nic w tym dziwnego, z dużym przecież kombi mogłaby sobie nie radzić. Bazowy model jest napędzany 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 103 KM, do wyboru są także jednostki 1.8 (131 KM) i dwa silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem - o mocy 80 lub 115 KM.
Stilo Multi Wagon z silnikiem 1.9 JTD 115 KM dostępne jest w dwóch odmianach wyposażenia - Active i Dynamic. Lista standardowego wyposażenia jest w obu wersjach dość długa, obejmuje klimatyzację (w wersji Dynamic automatyczną), elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki gazowe i system ABS. W testowym modelu znalazły się także ksenonowe reflektory, aluminiowe felgi o średnicy 17 cali i system nawigacji satelitarnej.
Stilo ma dość komfortowe zawieszenie, dzięki czemu dobrze radzi sobie z nierównościami naszych dróg. Niestety, nie w wersji z 17-calowymi kołami. Wyglądają one znakomicie, jednak są narażone na uszkodzenie znacznie bardziej niż 15- czy 16-calowe felgi i opony. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. A wszystko przy niezbyt wysokim zużyciu paliwa.
Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne (nareszcie niezłej jakości) przypominają bardziej samochody niemieckie. Nic w tym dziwnego, nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. Bez zarzutu jest także ergonomia - wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, na konsoli środkowej wzorowy porządek - u góry radio, niżej pokrętła nawiewu i ogrzewania, jeszcze niżej mały schowek, na samej górze zaś wloty powietrza.
Nadwozie
Stilo był do niedawna dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Kombi jest nowością, jak łatwo się domyślić, jest to auto pomyślane przede wszystkim dla rodzin. Spory jest bagażnik Stilo MW - 510 l to jeden z lepszych wyników w segmencie C. W razie potrzeby można go powiększyć do prawie 1,5 m sześc. Linia okien jest poprowadzona niemal poziomo, inaczej niż w aucie z nadwoziem trzydrzwiowym. Auto wygląda więc spokojnie, na szczęście dynamiki dodają mu ostre krawędzie.
Silnik
W testowym modelu pod maską był mocniejszy z silników Diesla. 115 KM i 1,9 l pojemności wystarczą nie tylko do sprawnej jazdy, Stilo JTD nie będzie zawalidrogą nawet na lewym pasie autostrady. Bez większego trudu można podróżować z prędkością 160-180 km/h. Trzeba się jednak liczyć z nieco większym hałasem opływającym nadwozie i wyższym zużyciem paliwa. Dynamiczna jazda powoduje, że spalanie rośnie do ponad 8 l oleju napędowego na 100 km. Nieco spokojniejsze operowanie pedałem gazu od razu owocuje spadkiem spalania do ok. 6,5 l/100 km. Kultura pracy silnika jest niezła, choć przy gwałtownym przyspieszaniu z rury wydechowej wylatuje chmura czarnego dymu. Taki urok diesla.
Podsumowanie
Wprowadzając model Multi Wagon Fiat nie popełnił tego samego błędu co w przypadku Stilo. Od początku w ofercie znalazły się tańsze odmiany wyposażeniowe, lepiej pasujące do polskiego rynku. Bardziej wymagający mogą wybrać odmiany Dynamic, bogato wyposażone, muszą jednak liczyć się z wyższą ceną.
Fiat Stilo MW a konkurencja

ModelFiat StiloVolkswagen GolfFord Focus
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów888
Pojemność skokowa (cm sześc.)191018961753
Moc maks. (KM)115130115
Maks. moment obrotowy (Nm)255310250
Napędprzedniprzedniprzedni
Skrzynia biegówM/5M/6M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,510,810,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)510460520
Długość (mm)451543954450
Szerokość (mm)175617351700
Wysokość (mm)157014801480
Rozstaw osi (mm)260025102615
Masa własna (kg)141013551235
Ładowność (kg)510565525
Prędkość maksymalna (km/h)190205196
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)11,29,610,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto7,57,17,2
Poza miastem4,44,54,4
Średnie5,65,45,4

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelStilo ActiveGolf BasisFocus Ghia
Cena (zł)67 80069 04075 450
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/OS/OS/O
Centralne ryglowanie zamkówSOS
RadioSOO
KlimatyzacjaSOS
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Między przednimi fotelami umieszczono wlot powietrza dla pasażerów tylnej kanapy. W segmencie C to rzadkość.

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Tylną klapę można otworzyć na dwa sposoby - w całości lub samą szybę. Na zatłoczonym parkingu to bardzo przydatne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty