Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Stilo 1.9 JTD Active

Witold Blady
Dynamiczny diesel

Fiat Stilo ciągle nie jest zbyt częstym gościem na naszych drogach. To dość dziwne, po obniżce cen większość modeli kosztuje mniej niż podobne samochody konkurencji. Atutem Fiata jest także dwuletnia gwarancja, nie oferowana przez żadnego z europejskich rywali. Dlaczego tak się dzieje postanowiliśmy sprawdzić wypróbowując pięciodrzwiowe Stilo 1.9 JTD Active.

Fiat Stilo 1.9 JTD Active

Stilo to zupełnie inny samochód niż modele Bravo/Brava, które zastąpił w gamie Fiata. Jest stylizowany bardzo agresywnie, trudno dopatrzyć się w nim jakichkolwiek obłości, tak typowych dla poprzednich modeli. Wszędzie królują ostre, zdecydowane linie. Jednak prawdziwa rewolucja zaszła we wnętrzu. Tworzywa sztuczne są znacznie wyższej jakości, w tej dziedzinie Fiat bardzo zbliżył się do uważanych za ideały w segmencie kompaktów Volkswagena Golfa i Audi A3. Także stylistyka jest ukłonem w stronę klientów niemieckich. Nic w tym dziwnego, w końcu właśnie u naszych zachodnich sąsiadów sprzedaje się najwięcej nowych aut.
Stilo z silnikiem 1.9 JTD 115 KM dostępne jest w dwóch odmianach wyposażenia - Active i Dynamic. Lista standardowego wyposażenia w tym pierwszym modelu jest dość długa. Bez dopłat otrzymamy m.in. sześć poduszek gazowych, komputer pokładowy, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, radio z sześcioma głośnikami, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, regulowane elektrycznie lusterka boczne, centralne ryglowanie zamków, a także układy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - ABS i ASR. Zabrakło na tej liście np. aluminiowych felg czy skórzanej kierownicy. Oba te dodatki możemy otrzymać za dopłatą, podobnie jak klimatyzację, skórzaną tapicerkę, system nawigacji czy ksenonowe reflektory.
Stilo ma dość miękkie zawieszenie, co naszym zdaniem pasuje tylko do słabszych (80-konnych) odmian silnikowych. 115-konny kompakt powinien być nieco sztywniejszy, zwłaszcza że silnik Diesla waży znacznie więcej niż podobna jednostka benzynowa. Auto dość mocno przechyla się na zakrętach, na szczęście poza nieprzyjemnym wrażeniem z autem nic się nie dzieje. Stilo 1.9 JTD ma niezbyt duży apetyt na paliwo, choć kompakt napędzany silnikiem wysokoprężnym powinien spalać nieco mniej niż uzyskane podczas testu 7,8 l/100 km. To wynik na poziomie Forda Mondeo TDCi, auta wyraźnie większego.
Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne - nareszcie niezłej jakości - przypominają bardziej, uważane w tej dziedzinie za wzorzec, samochody niemieckie. Nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. W testowym modelu był zamontowany system nawigacji satelitarnej. Jego ekran pełni także funkcję wyświetlacza radia. Niestety, obsługa tego urządzenia jest niezwykle skomplikowana. Znacznie lepiej zamówić zwykły odtwarzacz CD, tym bardziej, że nawigacja satelitarna w Polsce jest ciągle bezużyteczna.
Nadwozie
Stilo dostępny jest w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Ta pierwsza odmiana jest adresowana do młodych kierowców, druga zaś do rodzin. Trzydrzwiowe Stilo jest stylizowane znacznie agresywniej, tylna ściana jest bardziej pochylona, co dodaje autu uroku, ale kosztem objętości bagażnika. Pięciodrzwiowe Stilo mieści o 65 litrów bagażu więcej, znacznie łatwiej wsiada się w nim na tylne siedzenie. Nam jednak znacznie bardziej podoba się wersja trzydrzwiowa. Z przodu Stilo przypomina niektóre auta niemieckie, podobny styl można zauważyć także w Albei i zmodernizowanym Palio Weekend.
Silnik
Silniki wysokoprężne rodziny JTD mają doskonałą opinię. I rzeczywiście, jednostka o mocy 115 KM ma niezłą kulturę pracy, jest bardzo elastyczna. Trzeba tylko pamiętać, by nie dopuścić do spadku obrotów poniżej 2000, wtedy moment obrotowy ma bardzo niską wartość i auto nie bardzo ma ochotę przyspieszać. Powyżej tej "magicznej" granicy jest zupełnie inaczej, auto chętnie przyspiesza, a po odgłosie silnika nie sposób się zorientować, że jedziemy dieslem. Do wyboru jest także odmiana o tej samej pojemności (1,9 l), ale mocy zmniejszonej do 80 KM, stosowana także w Punto. Znacznie większy wybór mają zwolennicy aut benzynowych. Gama zaczyna się od 80 KM w silniku 1.2, a kończy na 170 KM w wersji Abarth.
Podsumowanie
Pięciodrzwiowe Stilo ze 115-konnym silnikiem JTD jest oferowane w wersjach wyposażenia Active i Dynamic. Tańsze z tych aut kosztuje 63 400 zł, nieco taniej niż porównywalne auta konkurentów. I właśnie dlatego odmiana wysokoprężna jest jedną z najchętniej kupowanych w naszym kraju wersji Stilo.
Fiat Stilo JTD a konkurencja

ModelFiat StiloPeugeot 307Ford Focus
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów888
Pojemność skokowa (cm sześc.)191019971753
Moc maks. (KM)115110115
Maks. moment obrotowy (Nm)225250250
Napędprzedniprzedniprzedni
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,511,110,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)370340350
Długość (mm)425342004290
Szerokość (mm)175617451700
Wysokość (mm)152515101480
Rozstaw osi (mm)260026102615
Masa własna (kg)132012801200
Ładowność (kg)490500495
Prędkość maksymalna (km/h)190188196
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)10,712,710,6
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto7,477,2
Poza miastem4,34,24,4
Średnie5,45,25,4

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelStilo Active307 XTFocus Ghia
Cena (zł)63 40069 30071 200
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/OS/OS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiONO

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty