Mimo upływu lat sylwetka nadwozia wciąż się podoba. |
Panuje opinia, że najtrudniej jest skonstruować mały samochód. Trzeba rozwiązać nierozwiązywalny problem przestronności wnętrza, a podzespoły techniczne muszą być proste, czyli tanie. Jeżeli małego auta nie tworzą księgowi, to na pewno mają dużo do powiedzenia. W swojej długiej historii Fiat miał szczęście do księgowych i do małych samochodów. Seicento, wprowadzony do sprzedaży w 1998 r., jest kompromisem między ceną, wyposażeniem i rozwiązaniami technicznymi.
Nie sposób w aucie o rozstawie osi 220 cm wygodnie zmieścić 5 pasażerów. Na tylnej kanapie Seicento już dwie wysokie osoby czują się gorzej potraktowane przez los. Dołożenie im trzeciej jest wręcz nieprzyzwoite.
Żywiołem Seicento jest miasto. Jazda poza terenem zabudowanym jest uciążliwa z powodu przeciętnego komfortu podróżowania i wysokiego poziomu hałasu. Przy prędkości 100 km/h na IV biegu hałas jest dwukrotnie wyższy niż np. w Fordzie Fiesta, wyższy nawet niż w Daewoo Matizie. Seicento jest wrażliwy na poprzeczne nierówności drogi, co wynika z niewielkiego rozstawu osi i prostej konstrukcji zawieszenia: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wahacze wzdłużne. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie znacznie się przechyla, jednak pojazd jest dość stabilny. Mankamentem auta jest długa droga hamowania. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po przejechaniu aż 51,5 m. Dla porównania, Matizem można się zatrzymać po 44,1 m.
Nabywca Seicento nie ma wyboru - dostępny jest tylko jeden, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.1 l i mocy 54 KM. Ta klasyczna jednostka napędowa ma 2 zawory w cylindrze, ale jest dość żwawa. Do prędkości 100 km/h można się rozpędzić po 14,5 s. Niestety, skrzynia biegów jest mało precyzyjna, co utrudnia szybką zmianę przełożeń. Dynamika Seicento na wyższych biegach również nie jest zła, pod warunkiem, że jedziemy w pojedynkę. W pełni obciążone auto jest wyraźnie wolniejsze, co wynika z niewielkiego momentu obrotowego osiąganego przez silnik.
Zużycie paliwa w mieście podawane przez producenta jest dość wysokie i wynosi 8,3 l/100.
W wyposażeniu podstawowym Actual nie ma nawet poduszki powietrznej, ale Seicento jest najtańsze na rynku - 24 990 zł. Za 2 tys. zł więcej, w wersji Active, otrzymujemy poduszkę powietrzną dla kierowcy i elektrycznie sterowane szyby przednie. To i tak taniej niż "goły“ Daewoo Matiz, który kosztuje 28 500 zł. W tej sytuacji największym konkurentem Seicento nie jest Matiz, a Fiat Panda, który cieszy się coraz większą popularnością. Wydaje się, że nowocześniejsza Panda odbierze klientów Seicento.
Dane techniczne
Model | Fiat Seicento 1,1 54 KM Actual |
Typ silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1108 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 54/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 88/2750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,5 |
Przyspieszenie (IV biegu) 60-100 km/h (s) | 13,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 |
Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB) | 74* |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 51,5 |
Pojemność bagażnika (dm sześc.) | 170/810 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 4,7/8,3** |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 334 x 151 x 142 |
Rozstaw osi (cm) | 220 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena wersji Actual (zł) | 24 990 |
* - pomiar wg ADAC
** - wg normy 93/116 CEWyposażenie
Seicento | Actual |
Poduszki powietrzne | O |
Układ ABS | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | O |
Centralny zamek | O |
Elektrycznie sterowane szyby | O |
Klimatyzacja | O |
s - wyposażenie seryjne, o - wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?