Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Sedici 1.9 Multijet

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Fiat Sedici tylko logiem i detalami odróżnia się od Suzuki SX4
Fot. Tomasz Szmandra: Fiat Sedici tylko logiem i detalami odróżnia się od Suzuki SX4
Współpraca Fiata z Suzuki doprowadziła do powstania ciekawego auta kompaktowego z aspiracjami do klasy SUV.

Współpraca Fiata z Suzuki doprowadziła do powstania ciekawego auta kompaktowego z aspiracjami do klasy SUV.**Został on stworzony z myślą o aktywnych ludziach, którzy nawet w ograniczonym stopniu chcą czasem zakosztować jazdy w terenie.**

Fot. Tomasz Szmandra: Fiat Sedici tylko logiem i detalami odróżnia się od Suzuki SX4
Fot. Tomasz Szmandra: Fiat Sedici tylko logiem i detalami odróżnia się od Suzuki SX4

 

Z pośród szerokiej i różnorodnej oferty aut klasy kompakt jedynie nieliczne modele mają atuty, aby się wybić ponad przeciętność. Japończycy i Włosi liczą, że uda im się to z nowym, niewielkim SUV-em produkowanym w węgierskiej fabryce w Esztergom. W 2006 roku na rynku pojawił Suzuki SX4, a na początku tego roku do salonów sprzedaży trafił jego brat-bliźniak Fiat Sedici.

Cechy szczególne

 

Sedici trudno jednoznacznie zakwalifikować do konkretnej klasy pojazdów. Długość nadwozia (ponad 4 m) sugeruje, że mamy do czynienia z autem kompaktowym, ale z powodu wysokości

Fot. Tomasz Szmandra: Stała blokada napędu (50:50) i duzy prześwit (19 cm) pozwalają na wyprawy w teren
Fot. Tomasz Szmandra: Stała blokada napędu (50:50) i duzy prześwit (19 cm) pozwalają na wyprawy w teren

(ponad 1,6 m) bliżej mu do minivanów. Z kolei spory prześwit i napęd 4x4 zbliżają ten model Fiata do SUV-ów.

 

Zgrabne i ładne nadwozie wzbogacono o dodatki typowe dla rasowych aut offroadowych - metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli. Szerokie drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza. Znajdziemy tutaj chromowane wstawki na kierownicy, konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów.

 

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Obsługa poszczególnych urządzeń nie sprawia problemów - wszystkie pokrętła i przyciski są czytelne i zlokalizowane w zasięgu ręki kierowcy.

Oryginalne, asymetryczne wycieraczki okazują się być wystarczająco skuteczne, nawet przy większej ulewie.

 

Mimo że w Sedici siedzi się wyżej niż w klasycznych hatchbackach widoczność z miejsca kierowcy jest nieco ograniczona - do przodu - z powodu wysoko umieszczonej deski rozdzielczej (nie widać przedniej części pokrywy silnika), do tyłu - z powodu wąskiej szyby i podwójnych słupków.

 

W tym ostatnim przypadku pomagają jednak duże lusterka zewnętrzne.

Bagażnik Fiata oferuje skromne 270 l pojemności, ale po złożeniu asymetrycznie dzielonych tylnych siedzeń można go powiększyć do 1045 l. 

Fot. Tomasz Szmandra: W tej wersji Sedici seryjnie montowane są 4 poduszki powietrzne, automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz CD
Fot. Tomasz Szmandra: W tej wersji Sedici seryjnie montowane są 4 poduszki powietrzne, automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz CD

 

Silnik

 

Aktualnie Fiat Sedici oferowany jest w polskich salonach w wersji z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 107 KM. Jest to czterocylindrowa jednostka z wielopunktowym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa i dwoma wałkami rozrządu.

 

W testowanym modelu zamontowana był drugi z oferowanych silników - 120-konny turbodiesel 1,9 l, który bardzo dobrze radzi sobie z ważącym1325 kg pojazdem. Z silnikiem, który wyposażono w filtr cząstek stałych, współpracuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów charakteryzująca się precyzyjną zmianą przełożeń.

 

Przyspieszenie 11,2 s do 100 km/h i wysoki maksymalny moment obrotowy sprawiają, że autem podróżuje się przyjemnie i bez stresu podczas wyprzedzania. W naszym teście okazało się także, że silnik wykazuje umiarkowany apetyt na paliwo, spalając średnio ok. 7 l na 100 km.

Fot. Tomasz Szmandra: 270-litrowy (po złożeniu oparć siedzeń – 1045 l) bagażnik nie zachwyca pojemnością
Fot. Tomasz Szmandra: 270-litrowy (po złożeniu oparć siedzeń – 1045 l) bagażnik nie zachwyca pojemnością

 

Wrażenia z jazdy

 

Wsiadając do kabiny Sedici bez problemu znajdziemy dla siebie wygodną pozycję. Fotele zapewniają komfortową podróż i dobre trzymanie boczne.

 

Do największych atutów tego auta należy dopracowane podwozie i napęd 4x4. Stała blokada napędu (50:50) i duży prześwit (19 cm) pozwalają na wyprawy w niezbyt trudny teren. Fiat nie zamierza rywalizować z klasycznymi przedstawicielami offroadu, ale jeżdżąc po szutrowych drogach i leśnych duktach, auto ani razu nas nie zawiodło.

 

Za pomocą przycisku umieszczonego pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera można ustawić jeden z trzech trybów działania napędu - 2WD czyli napęd na koła przednie, tryb Auto - rozdzielający

Fot. Tomasz Szmandra: Rodzaj napędu wybieramy przyciskiem zlokalizowanym przy dźwigni hamulca ręcznego
Fot. Tomasz Szmandra: Rodzaj napędu wybieramy przyciskiem zlokalizowanym przy dźwigni hamulca ręcznego

moment poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło oraz Lock, czyli stały napęd na cztery koła, działający jednak tylko do 60 km/h.

 

Po przekroczeniu tej prędkości napęd przełącza się w tryb Auto, czyli napędzane są przednie koła z możliwością automatycznego dołączenia tylnej osi w momencie utraty przyczepności jednego z przednich kół.

 

O trybach pracy układu przeniesienia napędu informują kontrolki umieszczone na tablicy rozdzielczej.

 

W stabilnej jeździe Fiata pomaga także precyzyjny układ kierowniczy i brak tendencji do przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

 

Podsumowanie

Sedici wygląda znacznie oryginalniej niż większość aut klasy kompakt, a do tego posiada dobre wyposażenie i niezłe wykończenie. Kolejnym atutem jest wysokoprężny silnik, który okazuje się być wystarczająco dynamiczny i co nie mniej ważne - nie zmusza do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej.

 

Fiat z napędem 4x4 doskonale sprawdza się zarówno na szosie jak i szutrowym szlaku, dlatego podczas podróży za miasto nie będziemy się martwić niedoskonałością naszych, zwłaszcza lokalnych dróg.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Turbodiesel

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1910

Moc maksymalna (KM-obr/min)

120/4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

280/2050

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

Pojemność bagażnika (l)

          270/1045

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

50

Zużycie paliwa: miasto/trasa (l /100 km)

8,1/5,7

Długość/szerokość/wysokość (cm)

411,5/175,5/162

Rozstaw osi (cm)

250

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 lub 100 tys. km/8

Cena (zł)

77 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ ESP

Pakiet z kurtynami powietrznymi - 3 200 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja automatyczna

S

Radioodtwarzacz CD

S

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Wystarczająca ilość miejsca na przednich siedzeniach, zadowalająca z tyłu, niewielki bagażnik

Silnik

****

Dynamiczna i elastyczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

***

Powyżej 3000 obr/min poziom hałasu jest dość wysoki

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate , z możliwością doposażenia

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty