Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Palio Weekend kontra Ford Escort kombi

Andrzej Karaczun
W naszym kraju wzrasta zapotrzebowanie na samochody typu kombi. Porównaliśmy najtańsze modele w tym segmencie.

W naszym kraju, co potwierdzają statystyki, wzrasta zapotrzebowanie na samochody typu kombi. Kupowane są one nie tylko jako auta sprawdzające się przy prowadzeniu niewielkiej prywatnej firmy, ale także jako pojazdy rodzinne, wykorzystywane przy wyjazdach np. na wakacje za granicę. Porównywane auta należą do najtańszych w tym segmencie.


Fiat Palio Weekend kontra Ford Escort kombi


Fiat Palio Weekend kontra Ford Escort kombi

Ford escort 1,6 (90 KM)
Fiat palio weekend 1,6 (103 KM)

Nadwozie
Stylizacja najnowszej wersji produkowanego od września 1980 roku tego modelu Forda jest nowoczesna. Z przodu charakterystycznym elementem jest duża, elipsowata czarna atrapa, pośrodku której znajduje się logo firmy. Indywidualności nadają też stylizowane klosze reflektorów oraz duży wlot powietrza, umieszczony na dole zderzaka. Tył wydaje się ciężki, ale stylistykę determinuje tu powierzchnia bagażnika.
Palio weekend zadebiutował w 1997 roku jako rozszerzenie gamy Fiata. Od początku produkowany był w dwóch państwach: Argentynie i Polsce. Podobnie jak u rywala, stylistyka przodu opiera się na nietypowej, wąskiej atrapie, posiadającej poprzeczne listwy, wąskich kloszach reflektorów oraz przestronnym, kratkowanym wlocie powietrza na zderzaku. Tylna klapa sprawia wrażenie mniej masywnej niż w fordzie.
Istotne są jednak wymiary. Fiat ma 413 cm długości, 162,5 cm szerokości oraz 152 cm wysokości, natomiast escort odpowiednio: 430 cm, 170 cm oraz 146 cm.
Wnętrze
Oba pojazdy zaliczają się do segmentu C. W obu tablice wskaźników są przejrzyste, a dostęp do przełączników poprawny (w fordzie pewne kłopoty sprawia szybkie włączenie świateł awaryjnych). W opinii pań, atutem fiata jest fakt automatycznego wyłączania świateł mijania po przekręceniu stacyjki (pozwala to nie zostawiać auta z włączonymi reflektorami w okresie jesienno-zimowym). W fordzie brakuje nawet kontrolki zapalenia tych świateł.
Escort oferuje nieco więcej miejsca, zarówno kierowcy jak i pasażerom. Jednak przy dłuższej jeździe okazuje się, że montowane w nim fotele nie są najwygodniejsze.
W kombi liczy się powierzchnia bagażnika. W palio weekendzie wynosi ona 460 dm3
, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1540 dm3. Ford oferuje dokładnie tyle samo miejsca (460 dm3
), ale po złożeniu siedzeń można w nim zmieścić 1425 dm3
.
Silniki
Oba testowane samochody wyposażone były w silniki o podobnej pojemności. W fiacie zamontowano motor 1581 cm3
. Jego moc wynosi 103 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy - 144 Nm uzyskiwany jest przy 4500 obr./min. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,5 s i osiąga szybkość maksymalną 186 km/h. Skrzynia biegów posiada następujące przełożenia: I 3.91; II 2.24; III 1.52; IV 1.16; V 0.92; R 3.91.
Ford posiadał szesnastozaworowy silnik o pojemności 1597 cm3
i mocy 90 KM przy 5250 obr./min. Maksymalny moment wynosi 138 Nm przy 3500 obr./min. Do 100 km/h auto przyspiesza w 12,7 s i uzyskuje prędkość 175 km/h. Przełożenia skrzyni biegów wynoszą: I 3.58; II 1.91; III 1.28; IV 0.95; V 0.76; R 3.62.
Wrażenia z jazdy
Fiat jest pojazdem bardziej dynamicznym od konkurenta - różnica w przyspieszeniach jest odczuwalna. Jednak elastyczność silników w obu pojazdach jest zbliżona. Wynika to z zainstalowanej skrzyni biegów w fordzie oraz faktu uzyskiwania maksymalnego momentu przy niższych obrotach.
W escorcie panuje niższy poziom hałasu. Wynika to zarówno z lepszego wygłuszenia pracy silnika, jak i z faktu lepszej jakości plastików we wnętrzu.
Krótsze palio posiada węższy rozstaw osi (242 cm przy 252,5 u rywala). Mimo to udało nam się nim szybciej pokonać kręte, zacieśniające się zakręty. Oba pojazdy na śliskiej nawierzchni wykazywały jednak chęć do "wyjeżdżania" przodem.
Testowane auta wyposażone były w system ABS. Ford zatrzymał się o kilkadziesiąt centymetrów szybciej niż fiat.
Według norm fabrycznych palio weekend powinno spalać na 100 km 5,5/9,8 litra etyliny bezołowiowej, natomiast escort odpowiednio: 6,8/12,3 litra. Podczas testu spalanie forda odpowiadało rzeczywistości, fiat natomiast spalał sporo więcej (choć mniej od rywala).
Podsumowanie
Prezentowane auta należą do najtańszych kombi na naszym rynku. W testowych wersjach są to pojazdy oferujące dobrą dynamikę i elastyczność, a więc i bezpieczeństwo.
Przy porównywalnej cenie o ich popularności decydują klienci. W ubiegłym roku więcej aut sprzedał Fiat. Być może wiąże się to z faktem, że koncern ten posiada bardziej rozbudowaną sieć dealerską. Także większość części zamiennych jest do palio tańsza, choć z kolei ford przebija przeciwnika niższą ceną przeglądów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty