Moda na małe i średnie sedany powoli przemija, bo - co tu ukrywać - hatchbacki i kombi są od nich dużo użyteczniejsze. Po prostu łatwiej do nich spakować bagaż. Mimo to producenci nie rezygnują z wprowadzania do oferty kolejnych 4-drzwiowych aut.
Podobno robią to zwłaszcza z myślą o mieszkańcach Europy Środkowej i Wschodniej, a więc także o Polakach. Tutaj sedany są wciąż bardzo popularne. Czy Linea i Astra sedan mogą
znaleźć uznanie w naszych oczach, a jeśli tak, to który z nich większe?
Linea to teoretycznie 4-drzwiowe Grande Punto. Ma jego płytę podłogową, elementy nadwozia i silniki, ale ze względu na rozmiary nadwozia plasuje się w segmencie C, a nie B, dorównując długością Astrze sedan, której przynależności do kompaktów nikt nie kwestionuje.
Fiat ma jednak mniejszy od Opla rozstaw osi, w efekcie czego pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi. Ponadto opadająca mocniej linia dachu Linei sprawia, że osoby o wzroście powyżej 180 cm
siedzące z tyłu dotykają głową sufitu.
W Astrze nie ma takiego problemu. Opadająca linia dachu Fiata sprawia też problem w obserwowaniu sytuacji za autem przez lusterko wewnętrzne. Na szczęście rekompensują to sporych rozmiarów lusterka zewnętrzne.
Bagażniki obu samochodów mają porównywalną objętość: w Linei wynosi ona 500 l, w Astrze 490 l. Oba mają też tę samą wadę - brak rączki ułatwiającej zamykanie. Przeszkadza to
szczególnie podczas opadów deszczu, gdy pokrywa bagażnika jest mokra i ubłocona.
Otwarcie bagażnika w Fiacie i Oplu odbywa się na dwa sposoby - przyciskiem znajdującym się na panelu centralnym lub pilotem centralnego zamka. Pod względem walorów użytkowych bagażnik Linei ma tę przewagę nad bagażnikiem Astry, że po złożeniu oparć tylnej kanapy dostęp do przestrzeni bagażowej jest szerszy (w Oplu powstaje owalny otwór).
Niemiecki sedan góruje natomiast nad włoskim w kwestii regularności kształtów bagażnika, co jest ważne przy pakowaniu przewożonych przedmiotów.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza Linei i Astry są przyzwoitej jakości, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia większego kłopotu dzięki sensownemu rozmieszczeniu przycisków. Zastrzeżenia można mieć do zbyt małej pojemności schowków w kieszeniach przednich siedzeń.
Mimo porównywalnej ceny Linea jest znacznie lepiej wyposażona od Astry, szczególnie jeśli chodzi o elementy podnoszące komfort podróżowania, takie jak klimatyzacja, radioodtwarzacz czy system głośnomówiący bluetooth.
Przy podobnym zachowaniu się na drodze i zbliżonym zużyciu paliwa przemawia to na korzyść Fiata. Opel góruje nad nim pod względem ilości miejsca wewnątrz. Nie bez znaczenia jest też renoma i prestiż marki, a w tej dziedzinie przewagę ma auto z Niemiec.
Wrażenia z jazdy
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą w Linei i Astrze nie sprawia problemów m.in. dzięki regulowanej w dwóch
płaszczyznach kierownicy. Fotele przednie Fiata są bardziej miękkie niż te w Oplu. Podobnie jest z zawieszeniem, przez co Linea nieco lepiej tłumi nierówności nawierzchni. Astra ma za to precyzyjniejszy układ kierowniczy i lepiej się ją prowadzi w zakrętach.
Oba testowane samochody napędzał wysokoprężny silnik o pojemności 1,3 l osiągający moc 90 KM. To wspólna
konstrukcja Fiata i koncernu General Motors, do którego należy Opel. Diesel w zasadzie nie reaguje na wciśnięcie pedału gazu, o ile jego obroty nie przekraczają 2000 obr./min. Warto o tym pamiętać, przygotowując się do wyprzedzania. Linea i Astra 1.3 są autami dla cierpliwych kierowców, którym nie tyle zależy na szybkiej jeździe, ile na niskim zużyciu paliwa.
Zmierzone przez nas spalanie w trasie wyniosło w Fiacie 5,0 l, a w Oplu 4,4 l na 100 km. W mieście samochody zużywały odpowiednio 6,8 i 6,7 l. 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Linei pracuje zdecydowanie mniej precyzyjnie od 6-biegowej przekładni zastosowanej w Oplu.
Wybrane dane techniczne
| Fiat Linea Emotion | Opel Astra Essentia |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 | 1248 | 1248 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 90/4000 | 90/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 200/1750 | 200/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,8 | 13,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 172 |
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 490 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 4,0/6,5 | 4,3/6,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 456,0 x 173,0 x 149,4 | 458,7 x 173,5 x 145,8 |
Rozstaw osi (cm) | 260,3 | 270,3 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/8 | 2/12 |
Cena* (zł) | 65 990 | 66 900 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) |
*Ceny generalnych importerów
Wybrane wyposażenie seryjne
| Fiat Linea | Opel Astra |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S | S |
Komputer pokładowy | S | 1000 |
Lusterka zewnętrzne sterowane/ podgrzewane elektrycznie | S | 950 |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | 4750/- |
Radioodtwarzacz CD | S | 2000 |
S - wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Fiat Linea | Opel Astra |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?