Fiat Freemont

Tomasz Szmandra
Freemont to pierwszy z serii pojazdów mających połączyć amerykańską funkcjonalność Chryslera z europejskim stylem Fiata. W najtańszej wersji z silnikiem 2.0/140 KM kosztuje 99 990 zł.

 

Fiat już wiele razy udowodnił, że jest mistrzem w tworzeniu małych aut. Znacznie gorzej idzie mu jednak z dużymi samochodami. W dobie łączenia

Fot. Fiat
Fot. Fiat

się poszczególnych koncernów starał się tą lukę wypełnić przez „małżeństwo” z General Motors, które jednak nie przetrwało próby czasu. Teraz duże modele w gamie włoskiej marki ma zapewnić Chrysler. Do roku 2014 ponad połowa oferowanych przez obie firmy modeli będzie już oparta o wspólne platformy. Pierwszym elementem tej nowej segmentowej układanki jest Fiat Freemont.

Nowy samochód został stworzony na bazie Dodge'a Journeya. Zachowano bryłę nadwozia i funkcjonalność amerykańskiego pierwowzoru, ale poważnym zmianom poddano zawieszenie i układ kierowniczy, wnętrze samochodu, a także włożono pod maskę włoskiego turbodiesla, poprawiając przy okazji izolację i wytłumienie silnika. Nadwozie samochodu jest dość specyficzne - ma wygląd kombi, ale o bardzo dużych rozmiarach. Długość tego modelu wynosi 488,8 cm, szerokość 187,8 cm, wysokość 169,1 cm, a rozstaw osi 289 cm.

 


[polecane]22744909,22747505;1[/polecane]



Wnętrze mieści 7 osób. W samochodzie są trze rzędy siedzeń w układzie 2 + 3 + 2. Drugi i trzeci są składane. Dwa fotele w trzecim rzędzie są niezależnie chowane w podłodze. Mieszczą nawet wysokich pasażerów, ale przy dłuższych podróżach problemem jest niewielka ilość miejsca na stopy. Dostęp do tylnych siedzeń jest dość łatwy dzięki sposobowi składania kanapy w drugim rzędzie. Jednym ruchem unosi się w górę siedzisko i przesuwa do przodu oparcie. Tylne drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, co ułatwia wciśnięcie się na ostatni rząd siedzeń. Zastosowano przy tym tzw. teatralny układ foteli, w którym siedziska w kolejnych rzędach są umieszczone nieco wyżej, dzięki czemu ich pasażerowie mają lepszą widoczność.


Freemont zachował funkcjonalność rodzinnych samochodów amerykańskich. W kabinie jest ponad 20 schowków. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest m.in. głęboki schowek w podłokietniku, mieszczący także wejście USB i dwunastovoltowe gniazdko elektryczne. Przed drugim rzędem siedzeń są w podłodze dwa schowki o pojemności 12 litrów. Przy siedmiu rozłożonych siedzeniach pozostaje jeszcze bagażnik o pojemności 145 l. W konfiguracji pięcioosobowej na bagaże zostaje 540 l, a jeżeli pozostawimy tylko 2 miejsca, to przestrzeń bagażowa będzie liczyć 1461 l.


Pod maską samochodu znalazły się włoskie, dwulitrowe turbodiesle w dwóch wersjach mocy – 140 KM i 170 KM. Obydwa mają taki sam maksymalny moment obrotowy 350 Nm i sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów, a także te same wysokości spalania. Wynosi ono średnio 6,4 l/100 km. Obydwa samochody nieco jednak różnią się dynamiką. Podczas gdy słabszy rozpędza się do 100 km/h w 12,3 sekundy i może jechać z maksymalną prędkością 180 km/h, dla mocniejszego wielkości te wynoszą 11 sekund i 195 km/h.


Przygotowując samochód na europejski rynek dopasowano także zawieszenie i układ kierowniczy do naszych upodobań – zawieszenie jest sztywniejsze, a wspomaganie kierownicy bardziej bezpośrednie.

Na rynek wchodzą dwie wersje wyposażenia. Już w podstawowej otrzymujemy przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system kontroli trakcji TCS, system stabilizacyjny ESP, z układem Hill Holder, wspomagającym ruszanie pod górę oraz zmniejszającym ryzyko przewrócenia się pojazdu systemem Rollover Mitigation, trójstrefową klimatyzację z regulacją i kratkami nawiewu w suficie, radio z dotykowym wyświetlaczem, sterowaniem w kierownicy i gniazdami audio oraz USB, tempomat i system bezkluczykowego dostępu do samochodu.

Standardowym wyposażeniem są także siedziska skrajnych miejsc drugiego rzędu wyposażone w siedziska Child Booster, które można podnosić o 10 cm. Nie trzeba wówczas stosować podkładek dla nieco starszych dzieci.

W podstawowej wersji otrzymujemy tylko pięcioosobową konfigurację wnętrza, a co za tym idzie nie mamy trójstrefowej klimatyzacji, tylko manualną. Samochód ze 140-konnym silnikiem kosztuje w tej wersji 99 990 złotych. Za siedmiomiejscową wersję z trzystrefową klimatyzacją trzeba zapłacić 101 990 złotych.

 

 

 

[b]Wybrane dane techniczne Fiata Freemonta i konkurentów:

 

 

Marka/model

Fiat Freemont

Ford S/MAX

Nissan Qashqai + 2

cena (zł)

99 990

99 900

110 800

Silnik

turbodiesel

turbodiesel

turbodiesel

Pojemność (l)

2,0

2,0

2,0

Moc (KM)

140

150

140

Moment obrotowy (Nm)

350

320

320

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

12,3

10,1

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

193

196

Średnie spalanie (l/100 km)

6,4

6

5,7

Emisja CO2 (g/km)

169

159

152

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

Pojemność bagażnika (l)

540

450

755


**więcej zdjęć Fiata Freemonta w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty