Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Freemont AWD

Michał Kij
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Pojawił się kolejny Fiat, którego ciągnie w stronę terenówek. Tym razem jest to obszerny i wygodny Freemont AWD.

Ten model należy do największych i najtańszych aut w swojej klasie. W

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat

wariancie AWD są do wyboru dwa silniki: 4-cylindrowy Diesel o mocy 170 KM oraz benzynowy V6 - 3,6 l o mocy 276 KM. Oba współpracują wyłącznie z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Za nadwozie o długości prawie 4,9 m i siedem miejsc, Fiat nie liczy dużo. Model V6 można mieć za 126 tys. i jeszcze "dyszkę" wydadzą.

Freemont zatrzymał się w połowie drogi między minivanem i terenówką. Można w nim widzieć SUV-a lub rozrośnięte kombi. Auta takie wrzuca się zwykle do szufladki z napisem "crossover". Kumulują w sobie ciekawy wygląd, zalety praktyczne, a nierzadko też niezłe własności na bezdrożach. Freemont do tego jest naprawdę duży. I nic dziwnego, bo wiąże go genetyczne pokrewieństwo z amerykańskim Dodge’m Journey. Oba auta powstają w fabryce w Toluca, w Meksyku.

Mamy zatem do czynienia z samochodem, który nie "zgubi się" w tłumie na parkingu. Również stylizacja jest charakterystyczna, choć bez ekscesów. Imponujący, lśniący przód, duże wnęki kół i wysoko zadarty tył to atrybuty wozu, któremu nie odmawia się pierwszeństwa przejazdu.

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat

Wsiadając należy zrobić krok w górę. Wielkość i wystrój wnętrza podtrzymują pierwsze wrażenie. Freemont to kawał maszyny ze skłonnością do zbytku. Jest "automat", są podłokietniki. Wystrój tablicy rozdzielczej, zwłaszcza "zegarów" został nieco wyciszony w porównaniu z Dodge’m. Są mniej kolorowe. Jakość materiałów i wykończenia "globalna" - dobra, ale bez pieszczenia detali.

Model AWD ma dwa warianty wyposażenia: Urban oraz Lounge. Wersja 4x2 ma również bazową, zwaną po prostu Freemont. We wszystkich do standardu należy między innymi: siedem foteli, automatyczna klimatyzacja, radio CD/Mp3 z ekranem dotykowym, system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) czy poduszki siedzeń, które można podnieść, aby stworzyć bezpieczne miejsce dla dzieci. Urban jest ukierunkowany na jazdę miejską. Ekran jest większy, a Fiat przewidział złącze Bluetooth, czujniki cofania, elektrycznie składane lusterka oraz przyciemniane szyby z tyłu. Lounge to między innymi nawigacja z kartą SD, kamera cofania, dobrej klasy sprzęt grający, DVD oraz więcej chromu i szlachetna skóra na siedzeniach i kierownicy.

Freemont AWD ma napęd na cztery koła z gatunku bezobsługowych. Nie

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat

wymaga ingerencji ze strony kierowcy. Jest sterowany elektronicznie i współpracuje z układami ABS oraz ESP. W normalnych warunkach kieruje 95% momentu obrotowego na przednie koła. Jeśli czujniki wykryją poślizg, część momentu jest przekazywana na tylną oś. Zajmuje się tym sprzęgło wielopłytkowe nazwane w Fiacie ECC. W skrajnie trudnej sytuacji moment rozdzielany jest pomiędzy przód i tył w proporcji 50/50. Regulacja odbywa się płynnie i jest na bieżąco korygowana. System uwzględnia jazdę po łuku i sprawia, że Fiat zachowuje się neutralnie - nie jest podsterowny jak typowy samochód przednionapędowy. Czasem układ działa zapobiegawczo. Gdy kierowca gwałtownie wciśnie gaz, sprzęgło ECC przekazuje część momentu na tył zanim dojdzie do poślizgu przednich kół. Dostawcą automatycznego napędu 4x4 jest firma Borg Warner.

Tarczowe hamulce przy czterech kołach oraz pełne, niezależne zawieszenie odpowiadają gustom Europejczyków. Zadbali o to inżynierowie Fiata. Zmienili geometrię przedniego zawieszenia, a sprężyny i amortyzatory są twardsze. Freemont nie przechyla się na zakrętach tak mocno, jak Dodge Journey, ale wciąż jest komfortowy.

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat

Obydwa silniki mają wystarczające osiągi, aby ważący 2 tony samochód nie tracił oddechu. Diesel Multijet II pochodzi z magazynów Fiat Powertrain. Ma przyjemny, wysoki moment obrotowy, który osiąga maksymalnie 350 Nm w przedziale od 1750 do 2000 obr/min. Sześciobiegowy "automat" dobrze się z nim dogaduje. Umie szybko rozpędzić auto i nie zmienia przełożeń bez potrzeby. Niemniej, jeśli kierowca chciałby, aby Freemont dawał to trudne do wytłumaczenia wrażenie obcowania z luksusem, nieodzowna jest benzynowa, widlasta "szóstka". W środku od razu robi się ciszej, chociaż pomruki silnika są bardziej drapieżne. Przyspieszenia mocniej czuć w krzyżu. V6 osiąga "setkę" po 8,4 sekundy i dochodzi do 206 km/h. Zestawienie: benzyna plus automat jest w 100% amerykańskie. Silnik dał Chrysler.

Fiat Freemont AWD rozwiązuje problemy różnych ludzi. Tych, co mają dzieci i tych, co chcą od nich uciec do domku w górach czy nad jeziorem. Zawodowców i hobbystów, którzy muszą czasem zjechać z asfaltu i siadają za kółko niezależnie od pogody. I nie chcą gdzieś utkwić, tylko dlatego, że zabrakło im dwu dodatkowych, napędzanych kół.

Wybrane dane techniczne Fiata Freemont AWD i konkurentów:

Marka / modelFiat Freemont AWDPeugeot 4007Volvo XC70
Cena (zł)133 990149 800170 900
SilnikDieselDieselDiesel
Pojemność (l)2,02,22,0
Moc (KM)170156163
Maks. moment obr. (Nm)350380420
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,111,110,4
Prędkość maks. (km/h)184198195
Śr. zużycie paliwa (l/100 km)7,37,36,8
Emisja CO2 (gr/km)184192179
Skrzynia biegów6-biegowa, automatyczna 6-biegowa, zautomatyzowana6-biegowa, automatyczna
Pojemność bagażnika (l)145/540*510575

*7 miejsc/5miejsc

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty