Fiat Doblo 1,9 JTD

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: W Fiacie Doblo po face liftingu zmieniono wygląd zewnętrzny, wnętrze i gamę silników.
Fot. Ryszard Polit: W Fiacie Doblo po face liftingu zmieniono wygląd zewnętrzny, wnętrze i gamę silników.
Jak głosiła reklama, Fiat Doblo stał się oficjalnym autem reprezentacji bobsleistów z Jamajki. Ale można nim przewozić nie tylko bobsleje.

Fot. Ryszard Polit: W Fiacie Doblo po face liftingu zmieniono wygląd zewnętrzny, wnętrze i gamę silników.
Fot. Ryszard Polit: W Fiacie Doblo po face liftingu zmieniono wygląd zewnętrzny, wnętrze i gamę silników.

Kombivan Fiata debiutował w 2000 r. i niedawno przeprowadzono jego face lifting. Zmieniono nieco wygląd zewnętrzny, a przede wszystkim wnętrze, które starano się upodobnić do pojazdów osobowych. Boki drzwi mają teraz blachy przykryte wykładziną, a tapicerka ma żywsze kolory. Przy okazji zmieniono też gamę jednostek napędowych.

Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o 1,9 l o mocy 105 KM zapewnia zupełnie wystarczającą dynamikę jak na auto z tego segmentu, a przy tym zużywa umiarkowaną
Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o 1,9 l o mocy 105 KM zapewnia zupełnie wystarczającą dynamikę jak na auto z tego segmentu, a przy tym zużywa umiarkowaną ilość paliwa.

Jeździliśmy Doblo napędzane wysokoprężnym silnikiem 1,9 JTD o mocy 105 KM.

Cechy szczególne

Mimo zmian stylizacyjnych konstrukcja pojazdu pozostała taka sama. W przeciwieństwie do pojazdów francuskich (Citroena Berlingo/Peugeota Partnera i Renault Kangoo) Doblo ma z tyłu sztywną oś na resorach piórowych. To

Fot. Ryszard Polit: Doblo ma wyjątkowo obszerne wnętrze, co jest typowe dla kombivanów.
Fot. Ryszard Polit: Doblo ma wyjątkowo obszerne wnętrze, co jest typowe dla kombivanów.

rozwiązanie jest odporne na przeciążenia ładunkiem, o co nietrudno, gdy przestrzeń ładunkowa ma objętość aż 750 l. Dla porównania, bagażnik Berlingo ma objętość 625 l, a Kangoo - 650 l. W wersji osobowej Doblo ma pojedynczą, tylną pokrywę unoszoną do góry. Jest ona duża i dość ciężka, ale za to podczas deszczu można się pod nią schronić. W wyposażeniu seryjnym przesuwane drzwi boczne umieszczone po prawej stronie nadwozia. Przydają się też przesuwane drzwi z lewej strony, ale wymagają dopłaty.

**CZYTAJ TAKŻE:

Fiat Doblo kontra Renault Kangoo Fiat Doblo - wrażenia z jazdy

**

Tablica przyrządów Doblo jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono dźwignię zmiany biegów, która dzięki temu jest krótka i działa precyzyjnie. Wnętrze pojazdu jest bardzo

Fot. Ryszard Polit: Przesuwane drzwi z lewej strony są oferowane za dopłatą.
Fot. Ryszard Polit: Przesuwane drzwi z lewej strony są oferowane za dopłatą.

przestronne, co jest zresztą typowe dla kombivanów. Nad przednią szybą umieszczono przydatną półkę, biegnącą przez całą szerokość pojazdu. Jakość materiałów użytych do wystroju wnętrza sprawia dobre wrażenie.

Silnik

Do napędu pojazdu wybraliśmy silnik wysokoprężny 1,9 JTD o mocy 105 KM, zasilany układem common rail. To świetna jednostka napędowa, pozostająca trochę w cieniu wychwalanych diesli innych producentów. Silnik Fiata jest elastyczny i dość

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.

oszczędny, jeśli umiarkowanie korzystać z jego możliwości. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużywa do 8 l na 100 km, co jest dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę masę pojazdu. Silnik ten dobrze daje sobie radę również wtedy, gdy pojazd jest w pełni obciążony - maksymalnie 600 kg. Jazda w trasie jest więc bezpieczna.

Wrażenia z jazdy

Doblo ma zupełnie wystarczającą dynamikę, a prędkość 100 km/h osiąga po 12,4 s. Jego największym bodaj mankamentem jest słabe wygłuszenie wnętrza, co powoduje, że w kabinie hałas daje się we znaki, szczególnie podczas długiej jazdy. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h wynosi 70 dB,

Fot. Ryszard Polit:  Bagażnik ma bardzo dużą objętość - 750 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma bardzo dużą objętość - 750 l.

czyli tyle, co w Fiacie Panda 1,2 l/60 KM. W Doblo poprawiono układ hamulcowy i w porównaniu z poprzednią wersją droga hamowania jest znacznie krótsza. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się teraz na drodze 41,2 m, a poprzednio o ok. 4 m. dłużej. Komfort jazdy obciążonym Doblo jest dość dobry, podobnie jak własności jezdne. Nieobciążony pojazd jest mniej stabilny, gdyż koła tylnej osi są wrażliwe na poprzeczne nierówności drogi. To typowe zachowanie auta z resorami piórowymi.

Podsumowanie

Wersja osobowa Doblo powstała z odmiany towarowej, o czym świadczy konstrukcja tylnego zawieszenia. Pojazd ten świetnie nadaje się dla tych nabywców, którzy przewożą ciężkie przedmioty, np. sprzęt do nurkowania. Doblo z dieslem 1,9 JTD kosztuje 56 900 zł, jednak warto dokupić poduszkę powietrzną pasażera (1200 zł) czy radio (1000 zł). Wówczas cena Doblo wyniesie 59 100 zł i teraz warto walczyć o rabat.

Wybrane dane techniczne:

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

205/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,6

Prędkość maksymalna (km/h):

164

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,2

Pojemność bagażnika (dm3
):

750

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,8/7,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 172 x 182

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

56 900

* - pomiar wg ADAC

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza

*****

Nie do pobicia.

Silnik

*****

Nowoczesny diesel o wysokiej kulturze pracy.

Poziom hałasu

***

Męczący podczas długich podróży.

Hamulce

****

Układ hamulcowy jest wystarczająco skuteczny.

Dynamika

***

Wystarczająca dynamika na każdym biegu.

Zużycie paliwa

****

Przy spokojnej jeździe silnik jest dość oszczędny.

Nowoczesność konstrukcji

****

Zdania są podzielone, ze względu na resory piórowe z tyłu.

Wyposażenie podstawowe

**

Skromne wyposażenie seryjne.

Wyposażenie seryjne:

Fiat Doblo Active

Poduszki powietrzne

1

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie regulowane szyby

S

s - wyposażenie seryjne

**więcej zdjęć Fiata Doblo w

naszej galerii

**

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty