Kombivan Fiata debiutował w 2000 r. i niedawno przeprowadzono jego face lifting. Zmieniono nieco wygląd zewnętrzny, a przede wszystkim wnętrze, które starano się upodobnić do pojazdów osobowych. Boki drzwi mają teraz blachy przykryte wykładziną, a tapicerka ma żywsze kolory. Przy okazji zmieniono też gamę jednostek napędowych.
Jeździliśmy Doblo napędzane wysokoprężnym silnikiem 1,9 JTD o mocy 105 KM.
Cechy szczególne
Mimo zmian stylizacyjnych konstrukcja pojazdu pozostała taka sama. W przeciwieństwie do pojazdów francuskich (Citroena Berlingo/Peugeota Partnera i Renault Kangoo) Doblo ma z tyłu sztywną oś na resorach piórowych. To
rozwiązanie jest odporne na przeciążenia ładunkiem, o co nietrudno, gdy przestrzeń ładunkowa ma objętość aż 750 l. Dla porównania, bagażnik Berlingo ma objętość 625 l, a Kangoo - 650 l. W wersji osobowej Doblo ma pojedynczą, tylną pokrywę unoszoną do góry. Jest ona duża i dość ciężka, ale za to podczas deszczu można się pod nią schronić. W wyposażeniu seryjnym przesuwane drzwi boczne umieszczone po prawej stronie nadwozia. Przydają się też przesuwane drzwi z lewej strony, ale wymagają dopłaty.
**CZYTAJ TAKŻE:
Fiat Doblo kontra Renault Kangoo Fiat Doblo - wrażenia z jazdy**
Tablica przyrządów Doblo jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono dźwignię zmiany biegów, która dzięki temu jest krótka i działa precyzyjnie. Wnętrze pojazdu jest bardzo
przestronne, co jest zresztą typowe dla kombivanów. Nad przednią szybą umieszczono przydatną półkę, biegnącą przez całą szerokość pojazdu. Jakość materiałów użytych do wystroju wnętrza sprawia dobre wrażenie.
Silnik
Do napędu pojazdu wybraliśmy silnik wysokoprężny 1,9 JTD o mocy 105 KM, zasilany układem common rail. To świetna jednostka napędowa, pozostająca trochę w cieniu wychwalanych diesli innych producentów. Silnik Fiata jest elastyczny i dość
oszczędny, jeśli umiarkowanie korzystać z jego możliwości. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużywa do 8 l na 100 km, co jest dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę masę pojazdu. Silnik ten dobrze daje sobie radę również wtedy, gdy pojazd jest w pełni obciążony - maksymalnie 600 kg. Jazda w trasie jest więc bezpieczna.
Wrażenia z jazdy
Doblo ma zupełnie wystarczającą dynamikę, a prędkość 100 km/h osiąga po 12,4 s. Jego największym bodaj mankamentem jest słabe wygłuszenie wnętrza, co powoduje, że w kabinie hałas daje się we znaki, szczególnie podczas długiej jazdy. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h wynosi 70 dB,
czyli tyle, co w Fiacie Panda 1,2 l/60 KM. W Doblo poprawiono układ hamulcowy i w porównaniu z poprzednią wersją droga hamowania jest znacznie krótsza. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się teraz na drodze 41,2 m, a poprzednio o ok. 4 m. dłużej. Komfort jazdy obciążonym Doblo jest dość dobry, podobnie jak własności jezdne. Nieobciążony pojazd jest mniej stabilny, gdyż koła tylnej osi są wrażliwe na poprzeczne nierówności drogi. To typowe zachowanie auta z resorami piórowymi.
Podsumowanie
Wersja osobowa Doblo powstała z odmiany towarowej, o czym świadczy konstrukcja tylnego zawieszenia. Pojazd ten świetnie nadaje się dla tych nabywców, którzy przewożą ciężkie przedmioty, np. sprzęt do nurkowania. Doblo z dieslem 1,9 JTD kosztuje 56 900 zł, jednak warto dokupić poduszkę powietrzną pasażera (1200 zł) czy radio (1000 zł). Wówczas cena Doblo wyniesie 59 100 zł i teraz warto walczyć o rabat.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 205/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 164 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 750 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,8/7,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 172 x 182 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 56 900 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Nie do pobicia. |
Silnik | ***** | Nowoczesny diesel o wysokiej kulturze pracy. |
Poziom hałasu | *** | Męczący podczas długich podróży. |
Hamulce | **** | Układ hamulcowy jest wystarczająco skuteczny. |
Dynamika | *** | Wystarczająca dynamika na każdym biegu. |
Zużycie paliwa | **** | Przy spokojnej jeździe silnik jest dość oszczędny. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Zdania są podzielone, ze względu na resory piórowe z tyłu. |
Wyposażenie podstawowe | ** | Skromne wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Doblo Active
Poduszki powietrzne | 1 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie regulowane szyby | S |
s - wyposażenie seryjne
**więcej zdjęć Fiata Doblo w
naszej galerii**
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?