Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Croma

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Fiat Croma to nowa propozycja w segmencie D zwanym też klasą średnią. Nadwozie zaprojektował słynny Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Fiat Croma to nowa propozycja w segmencie D zwanym też klasą średnią. Nadwozie zaprojektował słynny Giorgio Giugiaro.
Fiat wraca do klasy średniej, oferując model Croma. Sprzedaż tego interesującego samochodu właśnie się rozpoczęła.

  

Fot. Ryszard Polit: Fiat Croma to nowa propozycja w segmencie D zwanym też klasą średnią. Nadwozie zaprojektował słynny Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Fiat Croma to nowa propozycja w segmencie D zwanym też klasą średnią. Nadwozie zaprojektował słynny Giorgio Giugiaro.

 

Rozszerzanie kręgu potencjalnych klientów to naturalne dążenie każdego producenta. Do tej pory samochody klasy średniej koncern Fiat sprzedawał pod swoimi markami Alfa Romeo i Lancia. W ramach nowej polityki zdecydowano się rozszerzyć gamę modeli oferowanych pod marką Fiat. Nowy model Croma jest interesujący pod wieloma względami, gdyż wykorzystano w nim płytę podłogową z Opla Vectry, a

Fot. Ryszard Polit: Croma napędzana silnikiem diesla 1,9 o mocy 150 KM ma dobrą dynamikę przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Croma napędzana silnikiem diesla 1,9 o mocy 150 KM ma dobrą dynamikę przy umiarkowanym zużyciu paliwa.

nadwozie zaprojektował mistrz designu, Giorgio Giugiaro, a nie koncernowe centrum projektowe. Notabene Fiat Croma produkowany w latach 1985 -1994 był pierwszym autem napędzanym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jeździliśmy nową Cromą napędzaną silnikiem Diesla 1,9 l o mocy 150 KM.

Fot. Fiat: Dzięki podwyższonemu nadwoziu i sporemu rozstawowi osi we wnętrzu jest dużo miejsca.
Fot. Fiat: Dzięki podwyższonemu nadwoziu i sporemu rozstawowi osi we wnętrzu jest dużo miejsca.

 

Cechy szczególne

 

Croma to oryginalny samochód w rodzinie Fiata. Już nadwozie wygląda interesująco, gdyż przypomina wysokie kombi. Nowością u Fiata jest też wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz umieszczenie stacyjki zapłonu między fotelami przednimi - jak w Saabie. Croma to jeden z niewielu pojazdów osobowych na polskim rynku, w którym nie oferuje się

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l.

silników benzynowych. Będą one dostępne w późniejszym terminie. Wnętrze Cromy jest bardzo przestronne, co uzyskano przez nieco wyższe zamontowanie siedzeń. Dzięki temu łatwo do samochodu wsiadać i bez trudu można z niego wysiąść. Tablica przyrządów jest czytelna i umieszczona w typowym miejscu - przed oczami kierowcy. Obszerny bagażnik o pojemności 500 l ma regularne kształty. Na jego dnie zainstalowano dojazdowe koło zapasowe.

Fot. Ryszard Polit: W Cromie zwraca uwagę przyzwoita jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza i  precyzyjny montaż. Tablica przyrządów jest
Fot. Ryszard Polit: W Cromie zwraca uwagę przyzwoita jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza i precyzyjny montaż. Tablica przyrządów jest czytelna.

 

Silnik

 

Dużą zaletą Cromy jest wysokoprężny silnik, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Ma on 16 zaworów, kanał dolotowy o zmiennej długości i doładowany jest turbosprężarką. Fiat jest prekursorem diesli z wtryskiem bezpośrednim zasilanymi układem common rail, a obecnie

Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu umieszczona między fotelami – jak w Saabie.
Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu umieszczona między fotelami – jak w Saabie.

produkowana jednostka napędowa sprawia bardzo dobre wrażenie. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Pojazd w mieście zużywa nieco ponad 8 l paliwa, co biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać za bardzo korzystny wynik.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Croma jest autem dość szybkim. Prędkość 100 km/h pojazd uzyskuje w czasie krótszym niż 10 sekund. Równie skutecznie rozpędza się na wyższych biegach. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest wygodna w obsłudze. Własności jezdne samochodu są również całkiem niezłe, w czym zasługa sporego rozstawu osi i

Fot. Fiat: Fiat Croma produkowany w latach 1985 – 1994.
Fot. Fiat: Fiat Croma produkowany w latach 1985 – 1994.

nowoczesnej konstrukcji zawieszenia. Co prawda z przodu wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, jednak z tyłu przy każdym kole są 3 wahacze poprzeczne i jeden wzdłużny. Seryjnie zamontowano układ stabilizacji toru jazdy ESP. Przydaje się również układ Hill Holder, który pomaga przy ruszaniu pod górę. Komfort jazdy jest dość wysoki, na co ma wpływ dobrze dobrana charakterystyka tłumienia zawieszenia i niski poziom hałasu. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje Cromę na drodze 37,2 m.

 

Podsumowanie

 

W klasie średniej panuje spora konkurencja i nabywcy mają kłopot z wyborem - Opel Vectra, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Honda Accord, VW Passat, Alfa Romeo 156 czy Peugeot 407 to tylko kilka propozycji zasługujących na uwagę. Atutami Cromy są bogate wyposażenie seryjne, przyzwoita jakość wykonania, nowoczesne silniki diesla i obszerne wnętrze. Croma z silnikiem 150 KM kosztuje 91 700 zł. Potencjalni nabywcy nie są jeszcze przyzwyczajeni do marki Fiat w tym segmencie, dlatego przedstawiciele Fiata Auto Poland na razie nastawiają się na klienta flotowego.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,4

Prędkość maksymalna (km/h):

210

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,2

Pojemność bagażnika (dm3):

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,9/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

476 x 178 x 160

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł):

91 700

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża ilość miejsca na przednich fotelach i na tylnej kanapie. 

Silnik

****

Wysoka kultura pracy, niskie zużycie paliwa, 

Poziom hałasu

b.d.

Subiektywnie - niski poziom hałasu

Hamulce

****

Droga hamowania Cromy jest zbliżona do drogi hamowania Hondy Accord 2,2 CTDi/140 KM.  

Dynamika

****

Dobra dynamika zbliżona do Hondy Accord 2,2 CTDi/140 KM.     

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo niewielkie. 

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna konstrukcja auta klasy średniej.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa.

 

Wyposażenie seryjne:

Fiat Croma Active

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS/system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania/wspomaganie ruszania pod górę Hill Holder

S/S

System kontroli trakcji ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Radio CD/klimatyzacja

/S

Komputer pokładowy

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty