Fiat Cinquecento

(LM)
Fiat Cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego.

Fiat cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego

Fiat Cinquecento

Debiutujący w 1991 roku mały model Fiata szybko zyskał uznanie kierowców: jest zwrotny, oszczędny, w miarę komfortowy (w porównaniu z maluchem), a do tego dostępny w atrakcyjnej cenie. Niestety klienci pozbawieni są możliwości wyboru wersji nadwoziowej - auto, podobnie jak młodsze seicento, występuje tylko jako trzydrzwiowy hatchback.
Podwozie samochodu zapewnia wygodę i bezpieczeństwo. Niezależne zawieszenie wszystkich kół, wsparte w mocniejszych wariantach stabilizatorem gwarantuje dobre trzymanie się drogi. Sporting jest dodatkowo obniżony i utwardzony, co ułatwia bezpieczne wykorzystanie mocy. Układ kierowniczy, chociaż pozbawiony jest wspomagania, to nawet na parkingu nie wymaga do obsługi dużych sił.
Poważniejszych zastrzeżeń nie budzi trwałość zawieszenia. Po pokonaniu 60-70 tys. km może jedynie zaistnieć konieczność wymiany przednich wahaczy (fiat nie dopuszcza możliwości wymiany samego sworznia). W modelach dostawczych, oznaczonych jako van - z uwagi na jazdę z dużym obciążeniem - mogą ulec uszkodzeniu tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy.
Klocki hamulcowe średnio wytrzymują około 30 tys. km, przy drugiej ich wymianie zalecany jest montaż również nowych tarcz.
Do napędu auta wykorzystano trzy silniki benzynowe: 0.7 (31 KM), 0.9 (41 KM) i 1.1 (55 KM). Pierwszy z nich jest mało dynamiczny, ale słabe osiągi rekompensuje niskie zużycie paliwa - średnio nawet 5 l/100 km.
W przypadku jednostki 0.7 nie udało się uniknąć kilku mankamentów. Kiedy w aucie rozpoczęto montaż katalizatorów, pod maskę trafił nowy gaźnik z licznymi wężykami, które niestety mają tendencję do przecierania się. W efekcie samochód zaczyna przerywać i gasnąć. Jeśli właściciel zaniedbuje regularne wymiany oleju, mogą zacząć stukać popychacze zaworowe, co z kolei nierzadko prowadzi do zdarcia krzywki zaworowej wałka rozrządu.
Do napędu rozrządu w silnikach 0.7 i 0.9 wykorzystano łańcuch. W pierwszej jednostce jego wymiana wypada po 30-60 tys. km, w drugiej zaś praktycznie się nie zdarza - łańcuch służy dożywotnio. W motorze 1.1 zastosowano pasek, zgodnie z zaleceniami serwisów, po przejechaniu 90 tys. km należy wymienić go na nowy.
O cinquecento mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Samochody te cieszą się bardzo dużą popularnością. Szczególnie chętnie kupowane są przez młode osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Stosunkowo niska awaryjność, przystępna cena i niezbyt wysokie koszty utrzymania czynią z nich atrakcyjną propozycję wśród pojazdów używanych. Za wadę należy natomiast uznać niski poziom wyposażenia większości egzemplarzy - brakuje takich elementów, jak poduszki powietrzne czy ABS.
Zalety
- spora przestrzeń na przednich fotelach
- dynamiczne silniki 0.9 i 1.1
- tanie części zamienne
- duża zwrotność
Wady
- słaby silnik 0.7
- mały bagażnik
- ubogie wyposażenie
- niski poziom bezpieczeństwa.
Ceny części zamiennych:
- klocki hamulcowe 96 zł;
- tarcza hamulcowa (1 szt.) 38 zł;
- amortyzator przedni (1 szt.) 123 zł
- amortyzator tylny (1 szt.) 79 zł;
- wahacz przedni 170 zł;
- tłumik końcowy 238 zł;
- zderzak przedni 124 zł;
- maska silnika 576 zł;
- błotnik przedni 180 zł;
- reflektor przedni 154 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty