Fiat 500X Sport. Prezentacja modelu, wrażenia z jazdy

Jakub Mielniczak
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.Fot. Fiat
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.Fot. Fiat
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.

Wąskie i kręte drogi wijące się wśród pagórków w okolicach Florencji to dobry teren do sprawdzenia możliwości tego auta. Zwłaszcza, jeżeli ma ono sportowe geny. W dotychczasowej gamie Fiata 500X próżno było szukać takiej odmiany. Osoby oczekujące nutki sportu w swoim miejskim crossoverze musiały omijać salony Fiata. Teraz to się zmienia - za sprawą nowej wersji 500X Sport.

FIAT 500X SPORT. CZYM SIĘ WYRÓŻNIA

Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.

Fot. Jakub Mielniczak

Sylwetka Fiata 500X jest dobrze znana. Auto nawiązuje do dziedzictwa marki i jest spójne stylistycznie ze swoimi braćmi - modelami 500 i 500L. Dopisek „Sport” oznacza przede wszystkim większe felgi (opcjonalnie nawet 19-calowe), obniżone o 13 mm i dodatkowo utwardzone zawieszenie, listwy progowe i nadkoli lakierowane w kolorze nadwozia, zmienione zderzaki i podwójną końcówką układu wydechowego. Klamki i lusterka zewnętrzne wykończono w kolorystyce tytanu, co ma dodać całości charakteru.

We wnętrzu producent chwali się nowymi fotelami pokrytymi dedykowaną tkaniną łączoną z winylem, czerwono-szarymi przeszyciami tapicerki i ciemną podsufitką. Za dopłatą można zamówić dodatki z alkantary w kabinie pasażerskiej (na daszku nad zestawem wskaźników i kierownicy). Dodatkowo, do gamy kolorystycznej wchodzi nowa barwa oznaczona jako „Czerwona Seduzione”, która na żywo wygląda bardzo efektownie.

W standardzie odmiana 500X ma na pokładzie m.in.: reflektory Full LED, system multimedialny Uconnect 7 z nawigacją, obsługą Apple CarPlay i Android Auto, automatyczną klimatyzację i tempomat z ogranicznikiem prędkości. Odmiana „Sport” będzie występowała z dwoma silnikami benzynowymi - litrowym, generującym 120 KM, łączonym z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów oraz mocniejszym o 30 KM, 1,3-litowym w standardzie zestawionym z sześciostopniowym, dwusprzęgłowym automatem DCT. To właśnie tą drugą odmianą mogliśmy pojeździć w czasie włoskiej prezentacji.

FIAT 500X SPORT. JAK JEŹDZI

Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.

Fot. Jakub Mielniczak

Przyznamy szczerze, że zestawienie 150-konnego silnika z dwusprzęgłowym automatem w większości przypadków działa nadzwyczaj dobrze. Motor jest nieźle wyciszony, nie wibruje, a dzięki momentowi obrotowemu 270 Nm dostępnemu już przy 1850 obr/min wyprzedzanie 500X przebiega bezproblemowo. Według danych fabrycznych, „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 9,1 s. Subiektywnie auto jest jeszcze szybsze. Co istotne, podczas powolnej jazdy (np. w korku) skrzynia nie szarpie, co nie jest rzeczą oczywistą wśród konstrukcji dwusprzęgłowych.

Żeby nie było jednak zbyt różowo, życzylibyśmy sobie szybszej reakcji na gaz. Podczas jazdy górskimi serpentynami, redukcje wymuszone głębokim wciskaniem pedału gazu były bardzo powolne. Aby zachować płynność i dynamikę jazdy, przełączyliśmy przekładnię w tryb manualny, który rozwiązał problem. Dzięki manetkom umieszczonym przy kierownicy, zmiany biegów są łatwe, sama skrzynia w trybie manualnym pracuje znakomicie.

Jeżeli zastanawiacie się, na ile „fabryczny tuning” 500X spowodował obniżenie komfortu jazdy, spieszymy z odpowiedzią, że owszem, w dość znacznym. Już standardowe zawieszenie zwykłej odmiany jest stosunkowo twarde. „Sport” jest wyczuwalnie sztywniejszy. 19-calowe felgi nie pomagają w wybieraniu krótkich nierówności. Wrażenie ogólnej twardości układu jezdnego auta potęgują twarde fotele. W zamian za pewne wyrzeczenia w kwestii komfortu, kupujący otrzymuje wzorowe prowadzenie w zakrętach i bezpośredni układ kierowniczy. 500X Sport jest doskonale zbalansowany i jazda nim po krętej (ale równej!) drodze dostarcza sporo przyjemności.

Zużycie paliwa w czasie dynamicznej jazdy w górach przekroczyło 12 l/100 km. W  czasie spokojnej podróży poza miastem powinno udać się zejść do 7-8 l/100 km. Nie jeździliśmy pięćsetką po mieście, dlatego ze szczegółowym raportem dotyczącym zużycia paliwa wstrzymamy się do momentu dłuższego testu auta w naszej redakcji.

FIAT 500X SPORT. PODSUMOWANIE

Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył
Fiat 500X jest obecny na rynku od 5 lat. Aby wprowadzić nieco świeżości do gamy tego miejskiego crossovera i powalczyć o nowych klientów, producent stworzył jego usportowioną wersję. Mieliśmy okazję nią pojeździć.

Fot. Jakub Mielniczak

Usportowiona wersja Fiata 500X wygląda atrakcyjnie i bardzo dobrze się prowadzi. Ograniczony komfort prawdopodobnie nie będzie przeszkadzał komuś, kto lubi jeździć dynamicznie stawiając na pierwszym miejscu dobre trzymanie się drogi i precyzję pokonywania zakrętów. Importer póki co nie opublikował oficjalnego cennika Fiata 500X Sport. Wiemy nieoficjalnie, że ceny będą się zaczynały od ok. 85 tys. zł za wersję z litrowym silnikiem i manualną skrzynią biegów.

 

ZALETY:

  • dynamiczny silnik;
  • sportowe prowadzenie;
  • dobrze wykonane wnętrze.

WADY:

  • ograniczony komfort jazdy;
  • skrzynia w trybie automatycznym czasem się „gubi”.

Fiat 500X Sport dane techniczne:


Fiat 500X Sport 1.0 Firefly Fiat 500X Sport 1.3 Firefly
długość/szerokość/wysokość [mm] 4264/1796/1595
Rozstaw osi [mm] 2570
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1545\1545
Masa własna [kg] 13051320
Pojemność bagażnika [l] 350
pojemność zbiornika paliwa [l] 48



Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa
Pojemność skokowa [cm3] 9991332
Liczba cylindrów 34
Napęd na przednie koła
Skrzynia biegów/liczba przełożeń manualna, 6-biegowa automatyczna, dwusprzęgłowa, 6-biegowa



Moc KM / kW 120 \ 88 150 \ 110
Moment obrotowy  [Nm] przy obr/min 190 \ 1750 170 \ 1850
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 10,99,1
Prędkość maksymalna [km\h] 188200
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 5,86,5
Emisja co2 [g/km] 139146

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty